Wszystkie aspekty dotyczące ludzkiej pracy i organizacji ewoluują dzięki technologiom tzw. trzeciej platformy – chmurze i przetwarzaniu mobilnemu. Zmiany dodatkowo przyspieszyła pandemia COVID-19. Zjawisko określane jako Future of Work (FoW) ma być fundamentalną zmianą modelu pracy na taki, który wspiera współpracę człowiek-maszyna, kreuje nowe umiejętności i doświadczenia pracowników oraz tworzy środowisko pracy bez ograniczeń czasowych i fizycznych. Według nowego raportu IDC „Worldwide Future of Work Spending Guide”, wydatki na nowe technologie pracy wyniosą w tym roku prawie 656 mld dolarów, co stanowi wzrost o 17,4 proc. w stosunku do 2020 roku.

Aby ułatwić sobie przejście do nowego środowiska pracy i ewolucję siły roboczej, organizacje stawiają na wiele technologii i usług. Największe inwestycje w 2021 r. będą dotyczyły sprzętu, a konkretnie zakupów za 228 mld dolarów: urządzeń końcowych, sprzętu dla przedsiębiorstw, infrastruktury jako usługi (IaaS) oraz robotyki i dronów. Usługi, w tym biznesowe, informatyczne i komunikacja, będą drugim co do wielkości obszarem wydatków, o wartości ponad 123 mld dolarów. Sprzedaż oprogramowania będzie rosła najszybciej – ze średnią roczną stopą wzrostu (CAGR) na poziomie 21,3 proc. w okresie 2020 – 2024. Dotyczyć to będzie inwestycji w aplikacje dla przedsiębiorstw, treści, narzędzia do współpracy, analitykę i sztuczną inteligencję, aplikacje do zarządzania zasobami ludzkimi, zabezpieczenia oraz rozwijanie i wdrażanie oprogramowania.

Nowe technologie, takie jak sztuczna inteligencja, Internet rzeczy i rozszerzona/wirtualna rzeczywistość, zmieniają sposób wykonywania pracy we wszystkich branżach na całym świecie. Produkcja dyskretna i procesowa – dwa obszary wydające najwięcej na technologie Future of Work – poszukują zautomatyzowanego wsparcia decyzyjnego i wirtualnych sposobów współpracy. Inwestują w takie rozwiązanie, jak robotyka kolaboratywna, zarządzanie wydajnością operacyjną oraz projektowanie produktów cyfrowych i 3D, w celu większej kontroli kosztów i wyższej wydajności procesów – stwierdziła Eileen Smith, program vice president, Customer Insights and Analysis w IDC.