Przychody ze sprzedaży nośników SSD dla przedsiębiorstw wzrosły o 4,2 proc., do 1,56 mld dol. w III kw. 2023 r., przy czym w IV kw. 2023 r. oczekiwane jest ponad 20 proc. wzrostu – według TrendForce.

Dla porównania w II kw. 2023 r. spadek w ujęciu kw./kw. wyniósł blisko 25 proc.

Poprawa to efekt redukcji zapasów przez operatorów chmurowych i zwiększania zakupów SSD w IV kw. br. przez producentów OEM serwerów.

Obroty w III kw. br. poszły w górę, pomimo że ceny kontraktowe SSD enterprise nadal spadały. Nastąpił natomiast wzrost zakupów o 10 proc. Z drugiej strony odnotowano spadek całkowitej liczby zakupionych bitów NAND Flash w skali roku.

W IV kw. 2023 r. przewidywane jest natomiast odbicie kwartalnych cen kontraktowych w związku z zwiększaniem przez vendorów cięć w produkcji i napływem pilnych zamówień od producentów serwerów – w połączeniu z ograniczoną podażą i rosnącymi cenami. Prognoza z października br. zakłada stawki wyższe o 5 – 10 proc. wobec III kw. br.

Będą wzrosty w 2024 roku
Spowolnienie wzrostu gospodarczego w 2023 r. doprowadziło do ograniczenia wydatków przedsiębiorstw, co zmniejszyło popyt na nośniki SSD. W 2024 r. oczekiwany jest stopniowy wzrost dostaw serwerów po ograniczeniu zapasów dostępnych na rynku, więc zamówienia na dyski SSD dla przedsiębiorstw prawdopodobnie odnotują wzrosty kwartał do kwartału – zdaniem TrendForce.

Według prognozy wskaźnik przyjęcia produktów PCIe 5.0 wzrośnie wraz z wdrażaniem nowych platform. Oczekuje się, że Samsung będzie liderem wzrostu przychodów wśród dostawców.

Najwięksi dostawcy SSD enterprise na plusie w III kw. br.

Przychody Samsunga z dysków SSD dla przedsiębiorstw wzrosły o 10,8 proc. kw./kw. w III kw. br., do 590 mln dol. Odbicie nastąpiło po czterech kolejnych kwartałach spadków.

Grupa SK (SK hynix i Solidigm) poprawiła się o 4 proc., do 389 mln dol.

Micron skorzystał na wzroście zamówień na serwery OEM w drugiej połowie 2023 r., co doprowadziło do wzrostu przychodów o 9,3 proc., do 230 mln dol. w III kw. br.

Stabilny popyt na produkty PCIe 4.0 i zwiększone zapotrzebowanie na SAS pomogły zwiększyć przychody Kioxii o 2 proc., do 210 mln dol.

WD koncentrowało się na klientach CSP z Ameryki Północnej, którzy zasadniczo utrzymywali konserwatywne strategie zakupowe. W rezultacie przychody firmy z dysków SSD dla przedsiębiorstw spadły w III kw. br. o 18,3 proc., do 150 mln dol.