Presja cenowa na rynku UC&C. Zmiany w Top 3
Rynek urósł o 7 proc. w I kw. br. "Podejście oparte na chmurze przynosi tylko wzrost" - twierdzi analityk.
Interoperacyjność i integracja są kluczem do sukcesu systemów wideokonferencyjnych i dostawców rozwiązań UC opartych na chmurze – ocenia ekspert.
Światowe przychody na rynku Unified Communications & Collaboration (UC&C) w I kw. 2023 r. zwiększtły się o 7,2 proc. rok do roku, do 15,4 mld dol. – ustaliło IDC.
Na cały rok 2023 prognozuje się wzrost o 8,2 proc., do 64,2 mld dol. Pod względem ilościowym (jednostki/linie/licencje/stanowiska) światowy rynek zintegrowanej komunikacji i współpracy wzrósł o 7,7 proc. w I kw. 2023 r., do 587,6 mln.
Nieco niższa dynamika wzrostu przychodów w porównaniu do wolumenu wskazuje na utrzymującą się presję cenową – stwierdza IDC.
Chmura jest kluczowa dla klientów
Firmy coraz częściej inwestują w oparte na chmurze rozwiązania UC Collaboration i UCaaS (w tym telefonię), jednocześnie odchodząc od ściśle sprzętowych, lokalnych systemów IP PBX/UC.
„Wszystko, co zapewnia większą elastyczność komunikacji i interoperacyjność przy niższych kosztach, przyciąga uwagę kupujących” – twierdzi Jitesh Gera, kierownik ds. badań w IDC.
„Interoperacyjność i integracja są kluczem do sukcesu systemów wideokonferencyjnych i dostawców rozwiązań UC opartych na chmurze, a także są kluczowe dla wyników ich klientów. Podejście oparte na chmurze przynosi tylko wzrost wraz z wdrażaniem możliwości sztucznej inteligencji, dając przedsiębiorstwom klucz do szybkiego i efektywnego kosztowo zwiększania wartości ich działalności” – utrzymuje analityk.
Rynek CPaaS dojrzewa
Przychody na rynku platformy komunikacyjnej jako usługi (CPaaS) wzrosły o 10,2 proc. rok do roku, ale spadły sekwencyjnie kw/kw. o 3,5 proc., do 3,6 mld dol. w I kw. 2023 r. z powodu niepewności gospodarczej i wydłużonego cyklu sprzedaży.
CPaaS obejmuje wiadomości, głos, wideo i e-mail jako niektóre z kluczowych segmentów. Począwszy od I kw. 2023 r., wiadomości mają największy udział w przychodach CPaaS na poziomie 67 proc., podczas gdy połączenia głosowe jedynie 15 proc. Oczekuje się, że w całym 2023 roku przychody CPaaS wzrosną o 13,3 proc. r/r, do 15,7 mld dol.
„Rynek CPaaS dojrzewa, a firmy racjonalizują swoje wydatki w tym segmencie” — komentuje Courtney Munroe, wiceprezes ds. badań w IDC.
UC&C: Microsoft w górę, spadek Cisco
Microsoft umocnił swoją dominację na światowym rynku UC&C, zwiększając przychody o 22 proc. r/r, do 6,6 mld dol. w I kw. 2023 r. Zyskał 510 pkt udziału w rynku, osiągając poziom 42,6 proc.
Zoom poprawił się nieznacznie, o 1,8 proc. r/r. do 1 mld dol. Powoliło mu to jednak wyprzedzić Cisco i zająć drugie miejsce na rynku z 6,8 proc. udziału (spadek o 40 punktów bazowych).
Cisco odnotowało gwałtowny spadek przychodów z UC&C w ujęciu rok do roku, o 16,1 proc., do kwoty 911 mln dol. Jego udział w rynku skurczył się do 5,9 proc. (o 160 punktów bazowych).
CPaaS: Top 3 dominuje
Twilio, Sinch i Infobip odpowiadały za prawie połowę światowych przychodów z CPaaS w I kw. 2023 r. Jednak niektórzy mniejsi gracze rozwijają się znacznie szybciej niż liderzy. Np. Route Mobile wzrósł o 48 proc. rok do roku.
Twilio miał udział w rynku na poziomie 23,4 proc. (wzrost o 120 punktów bazowych), a jego przychody w I kw. 2023 r. sięgnęły 847 mln dol.
Przychody Sincha spadły o 4,4 proc., do 590 mln dol., a udział w rynku o 250 punktów bazowych, do 16,3 proc.
Podobne aktualności
Sprzedaż w dystrybucji IT w USA ponownie w dół
Oprogramowanie sprzedaje się lepiej, sieciówka wraca do normy, rynek PC wychodzi z dołka.
Umowy na usługi zarządzane IT i biznesowe przebiły 100 mld dol.
Będą rosły wydatki firm na usługi zarządzane, zwłaszcza obejmujące chmurę i sztuczną inteligencję - według prognozy.