Już 42 proc. polskich szefów radzi się AI, podejmując strategiczne decyzje
Zaskakująco wielu liderów dopuszcza głos AI do kluczowych decyzji. Jednak aż 39 proc. pracowników widzi w AI zagrożenie.
AI rządzi – ma już swój wkład w kierowaniu polskimi firmami – wynika z badania.
Już 42 proc. menedżerów w Polsce deklaruje zastosowanie AI przy podejmowaniu strategicznych decyzji – według badania SAP.
Tak zaskakująco wysoki odsetek wskazuje, że AI staje się integralną częścią funkcjonowania przedsiębiorstw w kraju i może wpływać na najważniejsze procesy.
Z pięciu najważniejszych powodów inwestowania w AI, cztery wiążą się z optymalizacją kosztów i procesów, a jeden z nowoczesną ofertą dla klientów – wynika z raportu.
Najważniejsze obszary, w których firmy korzystają z AI
Marketing (45 proc.), obsługa klienta (42 proc.), e-commerce (38 proc.) oraz planowanie i analiza finansowa (32 proc.) są głównymi obszarami, w których polskie firmy już korzystają z AI – według badania. To dziedziny, w których jest dużo powtarzalnych, możliwych do zautomatyzowania zadań.
Dlaczego chcą inwestować w AI
Najważniejsze motywacje sprowadzają się do kwestii zwiększających szybkość działania, wykorzystanie potencjału pracowników i korzyści finansowe.
Obawy pracowników największą barierą
Głównymi wyzwaniami wdrożenia AI okazują się obawy pracowników – tak twierdzi niemal 40 proc. menedżerów. Koszty są dopiero na czwartej pozycji (31 proc.). Zdaniem ekspertów kluczowe jest zatem zarządzanie zmianą i edukacja zespołów.
Wydatki na AI w firmach będą rosnąć
Zdecydowana większość badanych menedżerów polskich firm uważa, że skala wykorzystania sztucznej inteligencji w biznesie będzie systematycznie rosnąć, a organizacje nieinwestujące w AI stracą przewagę nad konkurencją. Przewidują także wzrost nakładów na rozwój AI. Największe wzrosty środków spodziewane są w bezpieczeństwie (57 proc.) oraz zarządzaniu danymi (56 proc.), w marketingu (56 proc.) i obsłudze klienta (55 proc.).
„Współpraca ludzi z inteligentnymi maszynami i systemami jest kluczowym aspektem, który może zarówno przyśpieszać, jak i hamować inwestycje. Obecnie 32 proc. polskich managerów wskazuje, że sztuczna inteligencja pozwala pracownikom skupić się na bardziej angażujących zadaniach, a firmy dostrzegają głównie korzyści z AI w optymalizacji czasu pracy i kosztów. Raport pokazuje dużą chęć polskich firm do inwestowania w sztuczną inteligencję oraz wielką potrzebę inwestycji w edukację pracowników, ponieważ aż 39 proc. z nich widzi w AI nie szansę, a zagrożenie” – podsumowuje Marcin Demkiw, dyrektor ds. wsparcia sprzedaży SAP Polska.
———————————————————————————
Dane zawiera raport SAP „Biznes napędzany cyfrowo. Rozwój w obliczu przemysłu 5.0”
Podobne aktualności
Dyrektorzy będą zwalniać ludzi z powodu AI
Liderami planów redukcji są szefowie ds. łańcucha dostaw. Aż 81 proc. chce odchudzić zespoły z powodu wykorzystania AI.
Pionier bezpieczeństwa AI – Darktrace sprzedany za 5,3 mld dol.
Dołączy do portfolio specjalistów od cyberbezpieczeństwa, należących do Thoma Bravo.
65 proc. polskich firm nie mierzy efektywności wdrożeń AI
Już ponad jedna czwarta firm w Polsce wdrożyła narzędzia AI, a kolejne 30 proc. zrobi to w tym roku. Jednak większość używających tej technologii nawet nie sprawdza, czy jest ona efektywna.