Już 42 proc. menedżerów w Polsce deklaruje zastosowanie AI przy podejmowaniu strategicznych decyzji – według badania SAP.

Tak zaskakująco wysoki odsetek wskazuje, że AI staje się integralną częścią funkcjonowania przedsiębiorstw w kraju i może wpływać na najważniejsze procesy.

Z pięciu najważniejszych powodów inwestowania w AI, cztery wiążą się z optymalizacją kosztów i procesów, a jeden z nowoczesną ofertą dla klientów – wynika z raportu.

Najważniejsze obszary, w których firmy korzystają z AI

Marketing (45 proc.), obsługa klienta (42 proc.), e-commerce (38 proc.) oraz planowanie i analiza finansowa (32 proc.) są głównymi obszarami, w których polskie firmy już korzystają z AI – według badania. To dziedziny, w których jest dużo powtarzalnych, możliwych do zautomatyzowania zadań.

Dlaczego chcą inwestować w AI

Najważniejsze motywacje sprowadzają się do kwestii zwiększających szybkość działania, wykorzystanie potencjału pracowników i korzyści finansowe.

Obawy pracowników największą barierą

Głównymi wyzwaniami wdrożenia AI okazują się obawy pracowników – tak twierdzi niemal 40 proc. menedżerów. Koszty są dopiero na czwartej pozycji (31 proc.). Zdaniem ekspertów kluczowe jest zatem zarządzanie zmianą i edukacja zespołów.

Wydatki na AI w firmach będą rosnąć

Zdecydowana większość badanych menedżerów polskich firm uważa, że skala wykorzystania sztucznej inteligencji w biznesie będzie systematycznie rosnąć, a organizacje nieinwestujące w AI stracą przewagę nad konkurencją. Przewidują także wzrost nakładów na rozwój AI. Największe wzrosty środków spodziewane są w bezpieczeństwie (57 proc.) oraz zarządzaniu danymi (56 proc.), w marketingu (56 proc.) i obsłudze klienta (55 proc.).

Współpraca ludzi z inteligentnymi maszynami i systemami jest kluczowym aspektem, który może zarówno przyśpieszać, jak i hamować inwestycje. Obecnie 32 proc. polskich managerów wskazuje, że sztuczna inteligencja pozwala pracownikom skupić się na bardziej angażujących zadaniach, a firmy dostrzegają głównie korzyści z AI w optymalizacji czasu pracy i kosztów. Raport pokazuje dużą chęć polskich firm do inwestowania w sztuczną inteligencję oraz wielką potrzebę inwestycji w edukację pracowników, ponieważ aż 39 proc. z nich widzi w AI nie szansę, a zagrożenie” – podsumowuje Marcin Demkiw, dyrektor ds. wsparcia sprzedaży SAP Polska.

———————————————————————————

Dane zawiera raport SAP „Biznes napędzany cyfrowo. Rozwój w obliczu przemysłu 5.0”