Ultracienkie laptopy NPD DisplaySearch definiuje jako urządzenia o grubości mniejszej niż 21 mm (jeśli mają ekran większy niż 14 cali) lub 18 mm (w przypadku modeli z wyświetlaczem o przekątnej poniżej 14 cali). W tym przedziale mieszczą się m.in. ultrabooki i MacBooki Air Apple’a. Według firmy badawczej w 2015 r. na światowy rynek zostanie dostarczonych 65 mln takich urządzeń wobec 3,4 mln w 2011 r.

NPD stwierdza, że na razie supercienkie laptopy nie wzbudziły entuzjazmu klientów ze względu na wysokie ceny. Poza tym nadal za mało różnią się od standardowych modeli. Zdaniem firmy badawczej ceny będą jednak spadać, ponieważ rozwój segmentu „ultra-slim” powinien przyczynić się do obniżenia kosztów komponentów. Postęp w technologii produkcji cienkiego szkła i montażu ma zmniejszyć koszt paneli, które należą do najdroższych podzespołów. Ponadto urządzenia kolejnych generacji zainteresują klientów ze względu na większą wydajność – przewiduje NPD. Według firmy badawczej sprzedaż laptopów „ultra-slim” przyspieszy po wprowadzeniu na rynek nowych procesorów w 2013 r. (wówczas pojawią się układy Intel Core czwartej generacji – Haswell). Popularność ultracienkich laptopów ma być elementem fundamentalnej zmiany na rynku, która już się dokonuje – użytkownicy potrzebują lżejszych urządzeń, które dłużej pracują na baterii, stąd popularność tabletów.

– Ultracienkie notebooki są odpowiedzią na tablety i dążeniem do zapewnienia równowagi między wydajnością a wygodą – mówi Richard Shim, analityk NPD DisplaySearch.

Według NPD DisplaySearch tablety mają przed sobą bardzo dobrą przyszłość. W 2016 r. ich sprzedaż będzie większa niż notebooków – prognozuje firma.