Laptopy z AI będą miały już 50 proc. udziału w sprzedaży w 2025 r.
Sprzedaż komputerów wzrośnie w tym roku. Są dwa zasadnicze powody.
PC AI będzie głównym motorem napędowym sprzedaży komputerów już w 2024 r. – według prognozy.
Wymiana komputerów komercyjnych i wprowadzenie na rynek PC AI przyczyni się w 2024 roku do wzrostu dostaw o 5 proc. wobec 2023 r. – prognozuje Counterpoint Research. Tym samym rynek w końcu powinien wyjść się z dołka, aczkolwiek przy jednocyfrowym wzroście nie odrobi sporego spadku z ub.r., który wyniósł 14 proc. r/r.
Eksperci natomiast podtrzymują swoje przewidywania z końca ub.r., iż PC AI będzie głównym motorem napędowym branży PC w 2024 r.
Ich zdaniem PC AI znajdą się w centrum uwagi w tym roku, ponieważ zarówno Intel, jak i AMD oferują już procesory do komputerów ze sztuczną inteligencją. Pod koniec 2023 r. producenci PC ogłaszali nowe produkty AI w różnych segmentach, a po targach CES takich urządzeń na rynku pojawi się jeszcze więcej.
50 proc. rynku dla laptopów AI w 2025 roku
Analitycy przewidują, że w 2025 r. laptopy ze sztuczną inteligencją będą miały już 50 proc. udziału w dostawach – chodzi o sprzęt wyposażony w co najmniej jednostkę NPU lub akcelerator AI, oprócz głównego procesora i karty graficznej.
Prognoza: penetracja laptopów AI będzie rosnąć w nadchodzących latach
Źródło: Counterpoint Research
Nie tylko sztuczna inteligencja pomoże większej sprzedaży
Oprócz zainteresowania PC AI także efekt odroczonego popytu – spowolnienie wydatków przedsiębiorstw w 2023 r. przy jednoczesnym wyczerpywaniu zapasów, spowoduje zapotrzebowanie na ich uzupełnianie. Przewiduje się, że ten czynnik będzie generować większy popyt w sektorze komercyjnym. Ponadto na rynek wkroczą PC oparte na procesorach ARM Qualcomma, co powinno być dodatkowym elementem zwiększającym sprzedaż w 2024 r.
Podsumowanie IV kw. 2023 r.
Źródło: Counterpoint Research
Podobne aktualności
Pionier bezpieczeństwa AI – Darktrace sprzedany za 5,3 mld dol.
Dołączy do portfolio specjalistów od cyberbezpieczeństwa, należących do Thoma Bravo.
65 proc. polskich firm nie mierzy efektywności wdrożeń AI
Już ponad jedna czwarta firm w Polsce wdrożyła narzędzia AI, a kolejne 30 proc. zrobi to w tym roku. Jednak większość używających tej technologii nawet nie sprawdza, czy jest ona efektywna.
W Polsce powstała AI Chamber (Izba AI)
„Chcemy reprezentować interesy polskich firm” – zapowiada założyciel i prezes AI Chamber, Tomasz Snażyk. Organizacja wskazuje swoje główne cele.