W tym roku ma wejść w życie unijna dyrektywa DAC7, która wymaga, by operatorzy platform e-commerce, tacy jak Amazon, Allegro, OLX i inni przekazywali KAS informacje o sprzedających w internecie. Mają zbierać dane o transakcjach od momentu, gdy dana osoba lub przedsiębiorca przekroczy próg 2 tys. euro i 30 transakcji w roku w serwisie sprzedażowym.

Raporty za 2023 i 2024 r. mają być przekazane do 31 stycznia 2025 r., a sama – długo oczekiwana – ustawa wdrażająca dyrektywę ma wejść w życie 1 lipca 2024 r.” – informuje Rafał Malujda, radca prawny IdoSell.

Celem jest uszczelnienie systemu podatkowego. Co istotne, dane będą wymieniane transgraniczne, więc polski sprzedawca przekraczając wspomniany próg w serwisie e-commerce poza krajem musi liczyć się z tym, że informacje o nim trafią do KAS.

DAC7 przewiduje wspólne kontrole, które przyjmą formę postępowań administracyjnych, prowadzonych przez właściwe organy dwóch lub więcej państw. Dotyczyć mają co najmniej jednej osoby będącej przedmiotem zainteresowania służb podatkowych w tych krajach (np. mieszkaniec Polski sprzedaje na e-Bayu w Niemczech).

O wdrożeniu DAC7 mówi się od 2022 r. Latem ub.r. e-Izba (Izba Gospodarki Elektronicznej) po serii błędnych doniesień na ten temat uspokajała, że przepisy jeszcze nie obowiązują.

CESOP ujawni płatności

Sprzedawcy, którzy działają w modelu transgranicznym, muszą być świadomi, że na dostawcach systemów płatniczych od stycznia 2024 r. ciążą nowe obowiązki, związane z CESOP (Centralny Elektroniczny System Informacji Płatniczej). Polegają one na prowadzeniu i udostępnianiu ewidencji odbiorców płatności wybranych transakcji cross-border. Dotyczy to usług płatniczych świadczonych przez platformy.

„Nowe przepisy będą obowiązywać przy realizacji transgranicznych płatności przez dostawcę usług, tzn. środki będą przekazywane od płatnika w państwie UE lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego do odbiorcy w innym kraju. Drugi warunek: dostawca usług płatniczych zrealizuje w ciągu kwartału danym państwie UE lub EOG więcej niż 25 płatności na rzecz tego samego odbiorcy” – wyjaśnia Rafał Malujda.

W tym zakresie nie ciążą na sprzedawcach żadne dodatkowe obowiązki.