Co piąta firma w Polsce nadal nie używa żadnych narzędzi automatyzujących zakupy B2B. Natomiast najbardziej zautomatyzowane w tym obszarze jest fakturowanie – według badania Marketplanet.

Koszty nie są najważniejsze w inwestycji

Dla 73 proc. pytanych przedsiębiorców najważniejszym czynnikiem przy wyborze systemu zakupowego jest łatwość integracji z już używanymi narzędziami do obsługi tych procesów, dostępność API oraz możliwość bezproblemowej implementacji procesów zakupowych do już istniejącego systemu IT w firmie.

Na drugim miejscu znalazły się koszty – utrzymania narzędzia (65 proc.) i jego wdrożenia (61 proc.). Ważnym aspektem jest skalowalność, czyli możliwość objęcia automatyzacją systemu wspierającego zakupy dla kolejnych procesów w przyszłości (51 proc.). Dla przedsiębiorców istotna jest także dostępność wsparcia technicznego i szkoleń.

Jakie są korzyści dla firm

Ponad 34 proc. managerów dobrze ocenia procesy automatyzacji zakupów w swojej firmie, a 16 proc. nawet bardzo dobrze.

Ponad połowa (51 proc.) zauważa, że po wdrożeniu takich narzędzi skrócił się czas realizacji zamówień. Managerowie odnotowują ponadto wzrost efektywności procesu zakupowego i poprawę relacji z dostawcami. Blisko 47 proc. podkreśla aspekt większej przejrzystości w procesach zakupowych. Firmy cenią też większe możliwości analizy danych.

Zauważalny jest wzrost popularności platform zakupowych – prawie 25 proc. przedsiębiorstw wykorzystuje je w swoich procesach zakupowych, co stanowi wzrost o blisko 30 pkt procentowych w porównaniu z latami ubiegłymi.

Jedna trzecia (33 proc.) wykorzystuje ERP jako element wsparcia procesu zakupowego, a 22 proc. ECM/DMS.

Warto zaznaczyć, że Excel pozostaje podstawowym narzędziem zakupowym dla 19 proc. przedsiębiorstw.


Raport „Technologiczna Transformacja Zakupów B2B. Strategie i wnioski dla polskiego rynku” powstał na podstawie badania blisko 300 menedżerów z działów zakupów w dużych firmach, reprezentujących 40 branż.