Według firmy badawczej w okresie październik – grudzień 2013 r. dostarczono na rynek 76,9 mln tabletów. To o 28,2 proc. więcej niż rok wcześniej, ale w IV kw. 2012 r. w porównaniu rok do roku wzrost był o wiele wyższy – 87,1 proc.

W całym 2013 r. według IDC zostało sprzedanych 217,1 mln tabletów, o 50,6 proc. więcej niż w 2012 r. Tak jak większość zjawisk w branży, trend nadchodzi z zachodu – według IDC widać coraz wyraźnej, że rynki takie jak USA, gdzie zaczął się boom na tablety, nasycają się. Utrzymujące się wzrosty w tych krajach są przede wszystkim efektem popytu ze strony firm. Segment konsumencki słabnie. Jednakże na rynkach wschodzących według IDC wzrosty nadal są solidne.

Numerem 1 wśród producentów pozostaje Apple (33,8 proc.), ale jego przewaga nad drugim w kolejności Samsungiem (18,8 proc.) zmniejszyła się. Koreańska firma zwiększyła dostawy tabletów na światowy rynek o 85,9 proc. w porównaniu z IV kw. 2012 r. Według IDC sprzedaż Amazona, jako jedynego dostawcy z pierwszej piątki, spadła rok do roku. Asus zdołał obronić 4. miejsce w rankingu przed Lenovo, które zwiększyło sprzedaż o 325 proc. Sukces firmy IDC wyjaśnia dostępem do infrastruktury chińskich producentów tabletów whitebox (składanych bez logo producenta) i większym udziałem tanich modeli w ofercie.

 

Najwięksi
dostawcy tabletów w IV kw. 2013 r. według IDC

Producent

Dostawy w IV kw. 2013 r. (mln szt.)

Udział w rynku w IV kw. 2013 r.

Dostawy w IV kw. 2012 r. (mln szt.)

Udział w rynku w IV kw. 2012 r.

Wzrost rok
do roku

Apple

26.0

33.8%

22.9

38.2%

13.5%

Samsung

14.5

18.8%

7.8

13.0%

85.9%

Amazon

5.8

7.6%

5.9

9.9%

-1.7%

Asus

3.9

5.1%

3.1

5.1%

25.8%

Lenovo

3.4

4.4%

0.8

1.3%

325.0%

Pozostali

23.3

30.3%

19.5

32.5%

19.5%

Razem

76.9

100.0%

60

100.0%

28.2%

Źródło: IDC Worldwide Tablet Tracker, styczeń 2014 r.