Zdaniem IDC w 2014 r. na całym świecie zostanie sprzedanych 245,4 mln tabletów oraz urządzeń 2 w1, tj. o 15,5 mln mniej niż zakładano w poprzedniej prognozie. Oznaczałoby to wzrost sprzedaży na poziomie 12,1 proc. w odniesieniu do 2013 r. Dla porównania w ub.r. sprzedaż zwiększyła się o 51,8 proc. w porównaniu z 2012 r.

Wśród przyczyn gasnącej popularności tabletów analitycy wymieniają zainteresowanie klientów phabletami – dużymi smartfonami (z ekranem w rozmiarze od 5,5 cala w górę), które zastępują użytkownikom tablety mniejszych formatów (więc nawet, jak już mają taki, nie kupują nowego). Cykl wymiany sprzętu wydłuża się bardziej niż oczekiwano zwłaszcza w przypadku modeli z wyższych półek. Użytkownicy, którzy sporo zapłacili za swoje tablety, nie mają ochoty na ponowny duży wydatek. Jeśli już zdecydują się na nowy model, często przekazują starszy tablet komuś z rodziny (w ten sposób ubywa kolejny potencjalny klient).

Firma badawcza zwraca uwagę, że w ciągu minionego roku udział phabletów w rynku smartfonów zwiększył się ponad dwukrotnie, z 43 proc. w I kw. 2013 r. do 10,5 proc. w I kw. 2014 r., co oznacza sprzedaż wielkości 30,1 mln szt.

IDC przewiduje jednak, że coraz wolniejszy wzrost nie oznacza bliskiego końca popularności tabletów. Otóż rynek ma odbić, ponieważ producenci znowu skoncentrują się na ofercie dużych modeli. Takie urządzenia jak 2 w 1 (z dołączaną klawiaturą, mogą działać także jak laptop) czy 12-calowy Surface Pro 3 Microsoftu mają odegrać znaczącą rolę na rynku. Takiej zmiany oczekują vendorzy, gdyż ceny dużych urządzeń są średnio o 50 proc. wyższe niż modeli mniejszych niż 8 cali. Na nowym trendzie najbardziej ma skorzystać Microsoft. IDC oczekuje, że udział tabletów z Windowsem podwoi się do 2018 r. 

 

Prognoza dla rynku tabletów na lata 2014 – 2018

 

Wielkość ekranu – udział w sprzedaży

Rok

7 < 8

8 < 11

11+

2013

55.0%

44.1%

0.9%

2014

50.8%

47.3%

1.9%

2018

44.5%

48.9%

6.6%

Źródło: IDC