Zdaniem firmy badawczej w 2011 r. klienci na całym świecie kupią 387,8 mln urządzeń klasy PC, czyli o 10,5 proc. więcej niż w 2011 r. Wcześniej prognozowano prawie 16-procentowy wzrost. W 2012 r. sprzedaż komputerów przekroczy 440 mln szt., tzn. będzie o 13,6 proc. wyższa niż w 2011 r. (miało być 14,8 proc. na plusie).

– Oczekujemy spadku zainteresowania przenośnymi komputerami klasy PC wśród konsumentów – wyjaśnia zmianę prognozy Ranjit Atwal, analityk Gartnera.

W ciągu minionych 5 lat popyt na sprzęt mobilny klasy PC był motorem rozwoju rynku. Klienci kupowali notebooki i netbooki po to żeby mieć dostęp do Internetu w dowolnym miejscu, teraz jednak w sprzedaży jest coraz więcej urządzeń, które mogą pełnić tę samą funkcję – zauważa Gartner. Firma przewiduje gwałtowny rozwój rynku tabletów – w najbliższych latach konsumenci mają chętnie kupować iPady i podobny sprzęt, przydatny w zastosowaniach mobilnych. Przede wszystkim z tego powodu prognozowany wzrost sprzedaży komputerów w segmencie konsumenckim do 2015 r. nie przekroczy 10 proc. rocznie. Lepsza koniunktura powinna utrzymać się w segmencie biznesowym, choć według Gartnera także w firmach tablety mogą zastępować pecety.