Wydatki na technologie rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości (AR/VR) w Europie będą rosnąć średnio o 22,4 proc. rocznie, osiągając wartość 8,4 mld dol. do 2027 r. – zdaniem IDC.
Prognozuje się, że po premierze nowych gogli Apple’a i Meta segment VR będzie rósł nieco szybciej niż AR, odpowiadając za większość światowych wydatków na AR/VR.

Według przewidywań rynek AR/VR będzie rozwijał się w szybkim tempie, pomimo niesprzyjającej sytuacji gospodarczej, gdy inflacja i niedobory siły roboczej w niektórych branżach zagrażają wynikom przedsiębiorstw.

Mimo to organizacje zwiększają budżety IT, aby pomogły im w radzeniu sobie z trudnościami gospodarczymi. Wiele firm planuje przeznaczyć budżety na AR i VR, chcąc wyróżnić się na tle konkurencji, oferować innowacyjne produkty odpowiednie dla hybrydowych miejsc pracy i umożliwiać klientom doświadczenie oparte na technologii” – mówi Barbora Pavlikova, analityk ds. badań w IDC Data and Analytics w Europie.

Produkcja liderem wydatków na AR

Branże, które w 2024 r. wydadzą najwięcej na AR, to produkcja dyskretna (przedmiotów), transport i produkcja procesowa (przetwarzanie). Firmy produkcyjne będą wykorzystywać AR do utrzymania zasobów, zdalnej komunikacji i szkoleń. AR umożliwia przedsiębiorstwom usprawnienie w czasie rzeczywistym skomplikowanych zadań, przyczyniając się do optymalizacji procesów.

Z kolei wydatki na AR w administracji państwowej będą w przyszłym roku rosły najszybciej, dzięki wdrożeniom w projektach smart city. Utrzymanie – praca techników to najpopularniejszy przypadek użycia AR w B2B, a w segmencie konsumenckim najszybciej będą rosnąć gry AR do 2027 roku.

Handel postawi na VR

Jeśli chodzi o VR, to handel detaliczny będzie branżą wydającą najwięcej. Umożliwienie klientom interakcji z wirtualnymi produktami przed zakupem i opcja dopasowania produktów w domu, znacznie zwiększyły zainteresowanie konsumentów. Przewiduje się, że niedawna premiera gogli Apple Vision Pro, Meta Quest 3 i Bigscreen Beyond jeszcze bardziej zwiększy wydatki na VR.

W segmencie komercyjnym w nadchodzącym roku najpopularniejszym zastosowaniem VR będą szkolenia. Natomiast potrzeby zespołów zdalnych i hybrydowe miejsca pracy będą wymuszać inwestycje we współpracę z wykorzystaniem VR, która do 2027 r. będzie najszybciej rozwijającym się sposobem zastosowania wirtualnej rzeczywistości. Tym niemniej największym rynkiem pozostanie segment konsumencki.