E-handel: notebooki nadal na topie, ale artykuły biurowe rosną najszybciej
HP jest marką numer 1, a komputery przenośne najpopularniejszymi produktami w handlu internetowym – ustalił Icacat.
Icecat udostępnia opisy produktów dla firm z branż IT oraz RTV AGD. Na podstawie liczby pobrań ustala zainteresowanie produktami i markami. Z danych firmy wynika, że liczba jej partnerów w krajach EMEA wzrosła w I kw. 2013 r. roku o 36 proc. w porównaniu do tego samego okresu w roku 2012, co oznaczałoby, że więcej podmiotów weszło w handel internetowy. W Polsce wzrost był blisko 40-procentowy (co dało naszemu krajowi 8. miejsce na świecie w tej statystyce). W I kw. br. Icecat udostępnił 339 mln opisów produktów ponad 6143 marek w 80 różnych krajach.
Według firmy wyraźnie zwiększyło się zainteresowanie tabletami – o ponad 90 proc. (wzrost liczby ściągniętych opisów), ale w niewiele mniejszym stopniu – telewizorami LED. Co ciekawe, sporą poprawę (ale nie przekraczającą 100 proc.) odnotowano w przypadku akcesoriów do notebooków. Największy wzrost nastąpił dla akcesoriów biurowych.
W przypadku marek wzięciem cieszą się przede wszystkim informacje o produktach HP. Jako jedne z nielicznych w czołówce odnotowały wzrost zainteresowania (o 8 proc.) i mają zdecydowanie największy udział w opisach (ponad 17 proc.) udostępnianych przez Icacat. Większość marek z pierwszej dwudziestki odnotowała spadki. Wyraźnie urósł Philips (o 35 proc.), ale dużo bardziej – Startech – dostawca kabli i akcesoriów (o 530 proc.).
Oto ranking najpopularniejszych marek w e-handlu według Icecat w I kw. 2013 r:
|
Producent |
I kw. 2013 r. |
I kw, 2012 r. |
Zmiana rok do roku |
Udział |
1 |
HP |
59,391,732 |
55,027,264 |
8% |
17.31% |
2 |
Philips |
10,784,520 |
8,011,901 |
35% |
3.14% |
3 |
Lenovo |
10,266,358 |
10,461,426 |
-2% |
2.99% |
4 |
Samsung |
9,273,637 |
9,214,909 |
1% |
2.70% |
5 |
StarTech.com |
8,372,852 |
1,329,194 |
530% |
2.44% |
6 |
Canon |
7,582,303 |
7,663,187 |
-1% |
2.21% |
7 |
Toshiba |
7,410,601 |
7,060,329 |
5% |
2.16% |
8 |
Asus |
7,398,325 |
7,715,860 |
-4% |
2.16% |
9 |
Acer |
7,261,749 |
7,940,363 |
-9% |
2.12% |
10 |
Sony |
6,358,838 |
10,046,897 |
-37% |
1.85% |
11 |
Fujitsu |
5,970,884 |
6,531,365 |
-9% |
1.74% |
12 |
Microsoft |
5,029,535 |
6,009,379 |
-16% |
1.47% |
13 |
Kingston |
4,627,876 |
6,310,590 |
-27% |
1.35% |
14 |
Cisco |
4,500,735 |
6,715,938 |
-33% |
1.31% |
15 |
Belkin |
4,214,342 |
5,490,117 |
-23% |
1.23% |
16 |
IBM |
4,057,530 |
5,029,518 |
-19% |
1.18% |
17 |
Lexmark |
3,973,653 |
5,367,906 |
-26% |
1.16% |
18 |
Epson |
3,779,795 |
8,093,063 |
-53% |
1.10% |
19 |
Dell |
3,405,969 |
1,902,690 |
79% |
0.99% |
20 |
Xerox |
3,401,979 |
4,938,331 |
-31% |
0.99% |
Jeśli chodzi o sprzęt, na topie są notebooki (10 proc. udziału). Kolejne w na liście – informacje o rozszerzeniach gwarancji i wsparcia budziły w I kw. 2013 r. o połowę mniejsze zainteresowanie. Licząc tylko hardware, następne w kolejności są kartridże do drukarek laserowych (3,4 proc.). W pierwszej dwudziestce nie zmieściły się tablety, które znalazły się na 36. pozycji (0,58 proc. udziału). Wyraźnie jednak zyskują (wzrost o 81 proc. rok do roku).
Lista top 20 produktów na
Icacat w I kw. 2013 r:
|
Kategoria |
I kw. 2013 r. |
I kw. 2012 r. |
Zmiana rok do roku |
Udział |
1 |
Notebooki |
34410311 |
32441568 |
6% |
10,14% |
2 |
Rozszerzenia |
15037346 |
14999378 |
0% |
4,43% |
3 |
Kartridże |
11564917 |
12946480 |
-11% |
3,41% |
4 |
Biuro |
10262786 |
83902 |
12132% |
3,03% |
5 |
Moduły |
9891266 |
9797731 |
1% |
2,92% |
6 |
Usługi |
9574663 |
3546937 |
170% |
2,82% |
7 |
Kartridże |
7668273 |
10039341 |
-24% |
2,26% |
8 |
Desktopy |
7065829 |
9498919 |
-26% |
2,08% |
9 |
Etui |
6579222 |
4850825 |
36% |
1,94% |
10 |
Monitory |
5511720 |
6176927 |
-11% |
1,62% |
11 |
Licencje |
5464719 |
7653537 |
-29% |
1,61% |
12 |
Kable |
5218603 |
4388424 |
19% |
1,54% |
13 |
Procesory |
4963703 |
3487742 |
42% |
1,46% |
14 |
Serwery |
4306750 |
4212747 |
2% |
1,27% |
15 |
Kable |
4102653 |
3433555 |
19% |
1,21% |
16 |
Przełączniki |
3788376 |
4229620 |
-10% |
1,12% |
17 |
Wewnętrzne |
3424307 |
4512973 |
-24% |
1,01% |
18 |
Akumulatory |
3349005 |
3843655 |
-13% |
0,99% |
19 |
Klawiatury |
3286436 |
3705459 |
-11% |
0,97% |
20 |
Multifunctionals |
3253227 |
4238861 |
-23% |
0,96% |
Podobne aktualności
Platformy będą raportować skarbówce o e-sprzedawcach po 1 lipca 2024 r.
Rząd przyjął projekt ustawy. KAS chce wyłowić sprzedawców unikających opodatkowania.
Co piąta firma w Polsce nie ma systemu do automatyzacji zakupów
Dla 73 proc. firm najważniejsza przy wyborze systemu zakupowego B2B jest łatwość integracji i wdrożenia.