Icecat udostępnia opisy produktów dla firm z branż IT oraz RTV AGD. Na podstawie liczby pobrań ustala zainteresowanie produktami i markami. Z danych firmy wynika, że liczba jej partnerów w krajach EMEA wzrosła w I kw. 2013 r. roku o 36 proc. w porównaniu do tego samego okresu w roku 2012, co oznaczałoby, że więcej podmiotów weszło w handel internetowy. W Polsce wzrost był blisko 40-procentowy (co dało naszemu krajowi 8. miejsce na świecie w tej statystyce). W I kw. br. Icecat udostępnił 339 mln opisów produktów ponad 6143 marek w 80 różnych krajach.

Według firmy wyraźnie zwiększyło się zainteresowanie tabletami – o ponad 90 proc. (wzrost liczby ściągniętych opisów), ale w niewiele mniejszym stopniu – telewizorami LED. Co ciekawe, sporą poprawę (ale nie przekraczającą 100 proc.) odnotowano w przypadku akcesoriów do notebooków. Największy wzrost nastąpił dla akcesoriów biurowych.

W przypadku marek wzięciem cieszą się przede wszystkim informacje o produktach HP. Jako jedne z nielicznych w czołówce odnotowały wzrost zainteresowania (o 8 proc.) i mają zdecydowanie największy udział w opisach (ponad 17 proc.) udostępnianych przez Icacat. Większość marek z pierwszej dwudziestki odnotowała spadki. Wyraźnie urósł Philips (o 35 proc.), ale dużo bardziej – Startech – dostawca kabli i akcesoriów (o 530 proc.).

 

Oto ranking najpopularniejszych marek w e-handlu według Icecat w I kw. 2013 r: 

 

 

Producent

I kw. 2013 r.

I kw, 2012 r.

Zmiana rok do roku

Udział

1

HP

59,391,732

55,027,264

8%

17.31%

2

Philips

10,784,520

8,011,901

35%

3.14%

3

Lenovo

10,266,358

10,461,426

-2%

2.99%

4

Samsung

9,273,637

9,214,909

1%

2.70%

5

StarTech.com

8,372,852

1,329,194

530%

2.44%

6

Canon

7,582,303

7,663,187

-1%

2.21%

7

Toshiba

7,410,601

7,060,329

5%

2.16%

8

Asus

7,398,325

7,715,860

-4%

2.16%

9

Acer

7,261,749

7,940,363

-9%

2.12%

10

Sony

6,358,838

10,046,897

-37%

1.85%

11

Fujitsu

5,970,884

6,531,365

-9%

1.74%

12

Microsoft

5,029,535

6,009,379

-16%

1.47%

13

Kingston
Technology

4,627,876

6,310,590

-27%

1.35%

14

Cisco

4,500,735

6,715,938

-33%

1.31%

15

Belkin

4,214,342

5,490,117

-23%

1.23%

16

IBM

4,057,530

5,029,518

-19%

1.18%

17

Lexmark

3,973,653

5,367,906

-26%

1.16%

18

Epson

3,779,795

8,093,063

-53%

1.10%

19

Dell

3,405,969

1,902,690

79%

0.99%

20

Xerox

3,401,979

4,938,331

-31%

0.99%

 

Jeśli chodzi o sprzęt, na topie są notebooki (10 proc. udziału). Kolejne w na liście – informacje o rozszerzeniach gwarancji i wsparcia budziły w I kw. 2013 r. o połowę mniejsze zainteresowanie. Licząc tylko hardware, następne w kolejności są kartridże do drukarek laserowych (3,4 proc.). W pierwszej dwudziestce nie zmieściły się tablety, które znalazły się na 36. pozycji (0,58 proc. udziału). Wyraźnie jednak zyskują (wzrost o 81 proc. rok do roku).

 

Lista top 20 produktów na
Icacat w I kw. 2013 r:

 

Kategoria

I kw. 2013 r.

I kw. 2012 r.

Zmiana rok do roku

Udział

1

Notebooki

34410311

32441568

6%

10,14%

2

Rozszerzenia
gwarancji i wsparcia

15037346

14999378

0%

4,43%

3

Kartridże
z tonerem

11564917

12946480

-11%

3,41%

4

Biuro

10262786

83902

12132%

3,03%

5

Moduły
pamięci

9891266

9797731

1%

2,92%

6

Usługi
kolokacji

9574663

3546937

170%

2,82%

7

Kartridże
atramentowe

7668273

10039341

-24%

2,26%

8

Desktopy

7065829

9498919

-26%

2,08%

9

Etui
do urządzeń mobilnych

6579222

4850825

36%

1,94%

10

Monitory

5511720

6176927

-11%

1,62%

11

Licencje
i aktualizacje oprogramowania

5464719

7653537

-29%

1,61%

12

Kable
sieciowe

5218603

4388424

19%

1,54%

13

Procesory

4963703

3487742

42%

1,46%

14

Serwery

4306750

4212747

2%

1,27%

15

Kable
AV

4102653

3433555

19%

1,21%

16

Przełączniki
sieciowe

3788376

4229620

-10%

1,12%

17

Wewnętrzne
dyski twarde

3424307

4512973

-24%

1,01%

18

Akumulatory

3349005

3843655

-13%

0,99%

19

Klawiatury

3286436

3705459

-11%

0,97%

20

Multifunctionals

3253227

4238861

-23%

0,96%