E-handel: 70 proc. sklepów wysyła towar za darmo
Konkurencja w e-commerce wymusza większe bonusy dla klientów. W badaniu idealo okazało się, że większość najpopularniejszych polskich e-sklepów na własny koszt dostarcza konsumentom zakupione przedmioty. W naszym kraju nie jest natomiast znana stosowana na zachodzie metoda rozliczeń.
Według danych z 50 najpopularniejszych polskich e-sklepów współpracujących z idealo, 8 proc. oferuje ekspresową wysyłkę towaru, a 70 proc. dostawę za darmo. To jeden z najwyższych wskaźników w 6 badanych krajach (większy odsetek e-sprzedawców oferuje przesyłkę gratis w Wielkiej Brytanii – 76 proc., ale np. w Niemczech – 56 proc., a we Włoszech – 40 proc.). W sytuacji, gdy sklepy internetowe nie mają już przestrzeni do obniżek cen, rywalizacja przeniosła się na warunki dostawy. Oprócz cięcia kosztów przesyłki do zera, sprzedawcy ścigają się także na coraz krótszy czas dostarczenia paczki do klienta.
Idealo zwraca uwagę, że we Francji, Niemczech i Hiszpanii sklepy internetowe oferują klientom formę rozliczeń, której nie mają zbadani polscy sprzedawcy. Chodzi o abonament obejmujący koszty wysyłki. Polega on na tym, że klient płaci określoną kwotę w ciągu roku jako ryczałt, a w cenie ma nieograniczoną ilość przesyłek. Wciąż jednak tę usługę można znaleźć w nielicznych sklepach (np. w Niemczech abonament wysyłkowy oferuje 4 proc. zbadanych e-sprzedawców).
Podobne aktualności
Platformy będą raportować skarbówce o e-sprzedawcach po 1 lipca 2024 r.
Rząd przyjął projekt ustawy. KAS chce wyłowić sprzedawców unikających opodatkowania.