W polskim sektorze handlu detalicznego jest duży potencjał wzrostu przychodów z rozwiązań IT. Inwestycje IT w tym sektorze w br. wzrosły o 29 proc. w porównaniu do roku 2022 i wyniosły ponad 4 mld zł. Nadal jedynie 27 proc. sprzedawców korzysta z CRM do tworzenia spersonalizowanych ścieżek zakupowych. Jeszcze mniej, bo 25 proc., używa baz danych umożliwiających przetwarzanie danych ze wszystkich kanałów sprzedażowych – według raportu „Poznaj retail” przygotowanym przez firmę Adyen.

Co istotne, coraz więcej przedsiębiorców z branży widzi korzyści w rozwiązaniach data science – 27 proc. badanych chce jeszcze w tym roku zainwestować w analizę płatności. To wzrost o 23 proc. w stosunku do 2022 r.

Część unowocześnień jest „wymuszana” przez klientów, którzy oczekują ułatwienia zakupów. Polacy wyróżniają się na tle Europejczyków pod tym względem. Ponad 2/3 polskich konsumentów korzysta z kas samoobsługowych – to o 27 pkt. proc. więcej niż średnia europejska.

Postępująca digitalizacja handlu będzie wymuszała również inwestycje w cyberbezpieczeństwo. Zwłaszcza, że sprzedawcy przechowują wrażliwe informacje klientów.

„Coraz większa rola e-commerce, programów lojalnościowych, systemów przetwarzających dane ma swoje negatywne odbicie w rosnącej liczbie zagrożeń cyberprzestępstwami. Retail i e-commerce musi inwestować w najnowsze rozwiązania z zakresu cyberbezpieczeństwa” – mówi Mariusz Juranek, dyrektor handlowy w Polcom.

Trzeba poprawić połowę stron e-sklepów

Obecnie ponad 64 proc. Polaków w wieku 16 – 74 lat robi regularnie zakupy online – podaje GUS. To ponad 77 proc. osób korzystających z internetu w kraju. Jednak obecnie tylko połowa stron sklepów Internetowych jest w pełni responsywna i dostosowana do smartfonów.

Sprzedawców będzie ciągnąć do chmury

W handlu wraz z rosnącą popularnością chatbotów i wirtualnych asystentów, zwiększania masy danych oraz rozwiązań big data, wzrasta zapotrzebowanie na przestrzeń dyskową, co może zwiększyć zapotrzebowanie na chmurę. Ponadto skalowalność tego modelu pozwala dostosować firmę do pików sprzedażowych. Prawie połowa kierowników ds. handlu detalicznego uważa, że pandemia znacząco przyspieszyła proces adopcji chmury obliczeniowej w ich firmach.