Z danych GUS wynika, że obecnie 11 proc. firm w Polsce zatrudnia ekspertów IT. Największy odsetek przedsiębiorstw przyjmuje informatyków w województwie mazowieckim (18 proc.) i dolnośląskim (13,7 proc.). Na trzecim miejscu uplasowało się śląskie (12 proc.).

Zapotrzebowanie na specjalistów jest związane z cyfryzacją organizacji. Szacuje się, że w Polsce brakuje ok. 50 tys. fachowców IT.

InfoShare Academy zapytała przedstawicieli różnych branż, jakie cechy powinien mieć kandydat ubiegający się o stanowisko programisty.

Oto najczęstsze odpowiedzi:
? łatwość adaptacji do nowych technologii,
? poszukiwanie i programowanie nowych rozwiązań usprawniających produkt pracodawcy,
? umiejętność rozwiązywania problemów, 
? szybka nauka i realizacja zadań,
? znajomość narzędzi analitycznych,
? chęć rozwoju swoich umiejętności,
? znajomość frameworków i metodyki pracy w projekcie.

Z wypowiedzi wynika, że umiejętności techniczne to nie jedyny czynnik wyboru kandydata. Często aspekty tzw. miękkie, takie jak chęć rozwoju i ciągłego doskonalenia się, mogą być decydujące.  

Zdaniem przedstawicieli firm proces rekrutacyjny powinien być szybki, bo długie procedury zniechęcają zainteresowanych. Od potencjalnego pracodawcy należy oczekiwać jasnych informacji w zakresie: technologii, projektów, możliwości rozwoju, warunków pracy i wartości reprezentowanych przez pracodawcę. 

Według Maćka Pawłowskiego, Chief Evangelist w eEngine Software House, ważne są 3 aspekty zatrudnienia kandydata. 

„Po pierwsze kandydat działa według zasady „disagree & commit". W praktyce: potrafi nie zgodzić się z proponowanym rozwiązaniem danego problemu i proponuje swoje, za które jest gotów wziąć odpowiedzialność. Po drugie kandydat chce być traktowany podmiotowo (mieć wpływ na otaczającą go rzeczywistość w firmie). Po trzecie: kandydat nie pasuje do miejsca, w którym obecnie pracuje (np. ze względu na niepasującą do niego kulturę pracy).”

Wraz z rosnącym zapotrzebowaniem na innowacyjne rozwiązania, zwiększa się zapotrzebowanie na zwiększone kompetencje i umiejętności. 

„Jeśli chodzi o kompetencje twarde, to istotny jest dla nas dobry back-end i programowanie wraz z powiązanymi z nim umiejętnościami. Można tu wymienić: UX/UI, projektowanie dobrych interfejsów, znajomość zasad panujących w e-commerce i narzędzi analitycznych takich jak Google Analytics. Jeśli ponadto ktoś potrafi poruszać się w programach graficznych i robić front-end, to jest to niewątpliwa zaleta. Z zakresu kompetencji miękkich cenimy sobie komunikatywność, otwarty umysł i znajomość rynku e-commerce" – wylicza Daniel Zawiliński, Managing Director COO, Platformy SerwerSMS.pl.

Również osoby z mniejszych stażem są cenione. 

„Najlepszym kandydatem jest dla nas osoba z mniejszym doświadczeniem technicznym, ale głodna wiedzy, gotowa do szybkiej nauki i ciężkiej pracy. Często chętniej zatrudniamy właśnie takich kandydatów, niż wypalone pracą osoby z kilkunastoletnim doświadczeniem. Aczkolwiek nie twierdzę, że nie ma na rynku programistów z dużym stażem, którym wciąż się chce” – wyjaśnia Piotr Kulczycki, dyrektor zarządzający w Crafton.