Poziom cyfryzacji w polskim biznesie okazuje się zaskakująco wysoki – aż 78 proc. średnich i dużych przedsiębiorstw jest w trakcie transformacji cyfrowej, a 36 proc. z nich jest na zaawansowanym etapie zmian – według raportu „Bariery i trendy”. Są to przede wszystkim duże przedsiębiorstwa, zatrudniające powyżej 250 pracowników, w tym również, co ciekawe, spółki Skarbu Państwa.

Blisko 60 proc. firm deklaruje, że już na co dzień wykorzystuje nowe technologie lub jest na zaawansowanym etapie.

W średnich firmach takiej odpowiedzi udzieliło 46 proc.

Jak zauważono podczas prezentacji raportu, SOHO i MŚP łatwiej wdrażają pakiety cyfrowe, natomiast większym wyzwaniem są customizowane rozwiązania dla nich.

Źródło: Instytut Humanites, raport „Bariery i trendy”

Większa efektywność, ale słabe wykorzystanie innowacji

Zarówno menedżerowie, jak i pracownicy przyznali, że dzięki digitalizacji wzrosła efektywność pracy – odpowiednio 86 proc. i 82 proc. wskazań.

Jedynie 12 proc. respondentów twierdzi, że wykorzystuje już nowe technologie na co dzień.

IT całkiem cyfrowe tylko w 19 proc.

Według deklaracji menedżerów najbardziej scyfryzowane obszary działalności firmy to księgowość i HR, w których działania odpowiednio w 96 proc. i 91 proc. częściowo lub w całości opierają się o technologie cyfrowe.

W mniejszym zakresie digitalizacja dotknęła obszar IT, w którym zdecydowana większość (72 proc.) procesów odbywa się jedynie częściowo w oparciu o technologię, a tylko w 19 proc. całkowicie polega na cyfrowych narzędziach.

Kolejna jest logistyka (w 68 proc. częściowo; w 13 proc. całkowicie) i kontakty między pracownikami (w 71 proc. częściowo; w 9 proc. całkowicie).

Duży potencjał digitalizacji produkcji

W najmniejszym stopniu scyfryzowana jest produkcja (w 37 proc. częściowo; w 2 proc. całkowicie) oraz kontakty z klientem (w 56 proc. częściowo; w 1 proc. całkowicie).

Źródło: Instytut Humanites, raport „Bariery i trendy”

Szefowie nie palą się do nowości

Dla niemal 2/3 badanych, zwłaszcza kierownictwa firm, na początku transformacji cyfrowej problemem była niechęć do zmiany dobrze znanych i sprawdzonych procesów.

Dla 56 proc. respondentów nowy system wydawał się znacznie bardziej skomplikowany niż dotychczasowe rozwiązania. Obawa o niewystarczające kompetencje, uniemożliwiające sprostanie nowym zadaniom towarzyszyła przede wszystkim przedstawicielom szczebla kierowniczego firm średniej wielkości.

Dla osób zarządzających dużymi firmami i spółkami Skarbu Państwa duży problem stanowiła nadmierna kontrola zadań.

Na ryzyko utraty pracy w związku z automatyzacją procesów wskazało 40 proc. ankietowanych w spółkach. Natomiast w ogólnopolskim badaniu na to ryzyko wskazało już 59 proc. Polaków.

IT chce dalej trzymać kierownicę

Dla powodzenia transformacji istotne jest też to, kto za nią odpowiada. W polskich firmach pieczę na digitalizacją sprawuje często dział IT i zdaniem ekspertów nie jest to optymalny model.

„Mamy do odrobienia lekcję, kto jest odpowiedzialny za cyfryzację. Kierownicę chce dalej trzymać IT. Tymczasem porównując najbardziej zaawansowane regiony – Azję, Europę zachodnią czy część USA – tam już kilka lat temu właścicielstwo transformacji cyfrowej przesunęło się do biznesu, do CEO” zauważył podczas prezentacji raportu Paweł Jakubik, członek zarządu Microsoftu.

Nie… mapować analogowego procesu

Ekspert wskazuje też inny typowy błąd menedżerów: bezpośrednie mapowanie analogowego procesu 1:1 do cyfrowego.

„Trzeba tworzyć nowe modele biznesowe poprzez transformację cyfrową. Np. nikt nie mapował pracy przy biurku w firmie do pracy zdalnej, tylko budowaliśmy nowy model” – zauważył Paweł Jakubik.

Źródło: Instytut Humanites, raport „Bariery i trendy”

Cyfryzacja to nie poprawianie biznesu

Jak zauważano, do digitalizacji trzeba przekonywać i edukować prezesów oraz przedsiębiorców, a nie działy IT.

„Jako przedsiębiorcy nie dostrzegamy, że cyfryzacja to nie jest poprawianie tego co już mamy, ale możliwość stworzenia nowego modelu biznesu” – zaznaczył Dariusz Śliwowski, wiceprezes Chmury Krajowej.

„Menedżerowie uważają cyfryzację za domenę informatyków. Jak ktoś jest właścicielem firmy przemysłowej, to zajmuje się obrabiarkami. Brakuje edukacji o korzyściach w cyfryzacji, nie wśród speców od cyfryzacji, lecz w tradycyjnym biznesie. To największe wyzwanie jakie jest przed nami” – uważa ekspert.

Koszty największym problemem

Aż 80 proc. uczestników badania wskazało, że największym wyzwaniem związanym z transformacją cyfrową w jej pierwszej fazie są wysokie koszty oraz konieczność poświęcenia czasu.

Z drugiej strony 82 proc. menedżerów podkreśla optymalizację kosztów jako główną, widoczną korzyść cyfryzacji.

Wśród początkowych problemów respondenci zwracali uwagę na konieczność synchronizacji zmian w różnych obszarach organizacji oraz brak czasu i potrzebę dostosowania do nowych regulacji prawnych i przemodelowania dotychczasowych procesów.

Źródło: Instytut Humanites, raport „Bariery i trendy”

Dane zaczerpnięto z raportu Instytutu Humanites „Bariery i trendy. Transformacja technologiczna firm w Polsce z uwzględnieniem perspektywy człowieka/pracownika/konsumenta”. Badanie przeprowadziła Gfk w lutym 2021 r.