Cyfryzacja po polsku: powszechna i pełna przeszkód
Aż 78 proc. średnich i dużych firm w Polsce jest w trakcie transformacji cyfrowej. Jednak niechęć szefów do zmian, obawy o komplikacje i koszty studzą zapał do digitalizacji firm.
Optymalizacja kosztów to największa korzyść z cyfryzacji – w ocenie menedżerów. Jednak droga do transformacji nierzadko okazuje się wyboista.
Poziom cyfryzacji w polskim biznesie okazuje się zaskakująco wysoki – aż 78 proc. średnich i dużych przedsiębiorstw jest w trakcie transformacji cyfrowej, a 36 proc. z nich jest na zaawansowanym etapie zmian – według raportu „Bariery i trendy”. Są to przede wszystkim duże przedsiębiorstwa, zatrudniające powyżej 250 pracowników, w tym również, co ciekawe, spółki Skarbu Państwa.
Blisko 60 proc. firm deklaruje, że już na co dzień wykorzystuje nowe technologie lub jest na zaawansowanym etapie.
W średnich firmach takiej odpowiedzi udzieliło 46 proc.
Jak zauważono podczas prezentacji raportu, SOHO i MŚP łatwiej wdrażają pakiety cyfrowe, natomiast większym wyzwaniem są customizowane rozwiązania dla nich.
Większa efektywność, ale słabe wykorzystanie innowacji
Zarówno menedżerowie, jak i pracownicy przyznali, że dzięki digitalizacji wzrosła efektywność pracy – odpowiednio 86 proc. i 82 proc. wskazań.
Jedynie 12 proc. respondentów twierdzi, że wykorzystuje już nowe technologie na co dzień.
IT całkiem cyfrowe tylko w 19 proc.
Według deklaracji menedżerów najbardziej scyfryzowane obszary działalności firmy to księgowość i HR, w których działania odpowiednio w 96 proc. i 91 proc. częściowo lub w całości opierają się o technologie cyfrowe.
W mniejszym zakresie digitalizacja dotknęła obszar IT, w którym zdecydowana większość (72 proc.) procesów odbywa się jedynie częściowo w oparciu o technologię, a tylko w 19 proc. całkowicie polega na cyfrowych narzędziach.
Kolejna jest logistyka (w 68 proc. częściowo; w 13 proc. całkowicie) i kontakty między pracownikami (w 71 proc. częściowo; w 9 proc. całkowicie).
Duży potencjał digitalizacji produkcji
W najmniejszym stopniu scyfryzowana jest produkcja (w 37 proc. częściowo; w 2 proc. całkowicie) oraz kontakty z klientem (w 56 proc. częściowo; w 1 proc. całkowicie).
Szefowie nie palą się do nowości
Dla niemal 2/3 badanych, zwłaszcza kierownictwa firm, na początku transformacji cyfrowej problemem była niechęć do zmiany dobrze znanych i sprawdzonych procesów.
Dla 56 proc. respondentów nowy system wydawał się znacznie bardziej skomplikowany niż dotychczasowe rozwiązania. Obawa o niewystarczające kompetencje, uniemożliwiające sprostanie nowym zadaniom towarzyszyła przede wszystkim przedstawicielom szczebla kierowniczego firm średniej wielkości.
Dla osób zarządzających dużymi firmami i spółkami Skarbu Państwa duży problem stanowiła nadmierna kontrola zadań.
Na ryzyko utraty pracy w związku z automatyzacją procesów wskazało 40 proc. ankietowanych w spółkach. Natomiast w ogólnopolskim badaniu na to ryzyko wskazało już 59 proc. Polaków.
IT chce dalej trzymać kierownicę
Dla powodzenia transformacji istotne jest też to, kto za nią odpowiada. W polskich firmach pieczę na digitalizacją sprawuje często dział IT i zdaniem ekspertów nie jest to optymalny model.
„Mamy do odrobienia lekcję, kto jest odpowiedzialny za cyfryzację. Kierownicę chce dalej trzymać IT. Tymczasem porównując najbardziej zaawansowane regiony – Azję, Europę zachodnią czy część USA – tam już kilka lat temu właścicielstwo transformacji cyfrowej przesunęło się do biznesu, do CEO” – zauważył podczas prezentacji raportu Paweł Jakubik, członek zarządu Microsoftu.
Nie… mapować analogowego procesu
Ekspert wskazuje też inny typowy błąd menedżerów: bezpośrednie mapowanie analogowego procesu 1:1 do cyfrowego.
„Trzeba tworzyć nowe modele biznesowe poprzez transformację cyfrową. Np. nikt nie mapował pracy przy biurku w firmie do pracy zdalnej, tylko budowaliśmy nowy model” – zauważył Paweł Jakubik.
Cyfryzacja to nie poprawianie biznesu
Jak zauważano, do digitalizacji trzeba przekonywać i edukować prezesów oraz przedsiębiorców, a nie działy IT.
„Jako przedsiębiorcy nie dostrzegamy, że cyfryzacja to nie jest poprawianie tego co już mamy, ale możliwość stworzenia nowego modelu biznesu” – zaznaczył Dariusz Śliwowski, wiceprezes Chmury Krajowej.
„Menedżerowie uważają cyfryzację za domenę informatyków. Jak ktoś jest właścicielem firmy przemysłowej, to zajmuje się obrabiarkami. Brakuje edukacji o korzyściach w cyfryzacji, nie wśród speców od cyfryzacji, lecz w tradycyjnym biznesie. To największe wyzwanie jakie jest przed nami” – uważa ekspert.
Koszty największym problemem
Aż 80 proc. uczestników badania wskazało, że największym wyzwaniem związanym z transformacją cyfrową w jej pierwszej fazie są wysokie koszty oraz konieczność poświęcenia czasu.
Z drugiej strony 82 proc. menedżerów podkreśla optymalizację kosztów jako główną, widoczną korzyść cyfryzacji.
Wśród początkowych problemów respondenci zwracali uwagę na konieczność synchronizacji zmian w różnych obszarach organizacji oraz brak czasu i potrzebę dostosowania do nowych regulacji prawnych i przemodelowania dotychczasowych procesów.
Dane zaczerpnięto z raportu Instytutu Humanites „Bariery i trendy. Transformacja technologiczna firm w Polsce z uwzględnieniem perspektywy człowieka/pracownika/konsumenta”. Badanie przeprowadziła Gfk w lutym 2021 r.
Podobne aktualności
Microsoft zainwestuje 1,5 mld dol. w firmę AI
To może być przykład, jak amerykańskie firmy próbują odciągnąć inne kraje od chińskiej technologii.
Pilna dyrektywa w związku z naruszeniem poczty e-mail Microsoftu
Amerykańska agencja CISA potwierdza kradzież e-maili przez rosyjską gruoę i nakazuje podmiotom rządowym natychmiastowe działania.
240 zł/PC za aktualizację Windows 10
Microsoft podał cenę za wsparcie dla Windows 10 po 14 października 2025 r.