W dniu 14 października 2025 r. Microsoft zakończy wsparcie dla Windows 10. Po tej dacie będzie ono płatne. W pierwszym roku ma kosztować 61 dol. (ok. 240 zł) za jedno urządzenie. W kolejnych latach stawka będzie rosła dwukrotnie (czyli 122 dol. oraz 244 dol. za 1 PC). W tej cenie koncern oferuje klientom komercyjnym rozszerzone aktualizacje bezpieczeństwa (ESU). Taką usługę przewidziano maksymalnie na 3 lata.

Kto zdecyduje się na skorzystanie z ESU nie od razu, lecz w np. w drugim czy trzecim roku dostępności usługi, będzie musiał uiścić należność także za poprzednie lata wstecz – uprzedza koncern.

Firmy korzystające z rozwiązania Microsoftu do zarządzania aktualizacjami w chmurze (Intune lub Windows Autopatch) mogą uzyskać ok. 25 proc. zniżki na licencjonowanie ESU (czyli 45 dol. w pierwszym roku).

Gigant znacznie łagodniej potraktował podmioty edukacyjne, gdzie stawki za ESU zaczynają się od 1 dol. w pierwszym roku (w kolejnych 2 dol. i 4 dol.).

Urządzenia z systemem Windows 10 uzyskujące dostęp do komputerów w chmurze z Windows 11, za pośrednictwem Windows 365, zostaną automatycznie aktywowane w celu otrzymywania aktualizacji zabezpieczeń bez wykonywania dodatkowych czynności. Licencja ta jest zawarta w subskrypcji systemu Windows 365 bez dodatkowych kosztów z rocznym zobowiązaniem – informuje wpis na blogu dostawcy.

W Polsce ponad 70 proc. PC działa z Windows 10
Patrząc na aktualne dane wygląda na to, że zanosi się na wymianę sprzętu i zakupy na dużą skalę. Otóż w Polsce w marcu 2024 r. z Windows 10 działało 72,09 proc. komputerów, które mają zainstalowany system Microsoftu, a z Windows 11 25,09 proc. – według danych Statcounter. Reszta to Windows 7, 8, 8.1, XP (statystyka nie obejmuje MacOS, ChromeOS, systemów linuksowych i in.).

Co ciekawe, w marcu br. udział Windows 10 w kraju jeszcze wzrósł (o ok. 3,5 pkt proc. wobec lutego br.), a Windows 11 spadł – to było globalne zjawisko.

Popularność Windows 10 w Polsce okazuje się nawet nieco większa, niż na świecie (69,04 proc. w marcu br.) i w Europie (70,69 proc.) – ustalił Statcounter.

Zdaniem analityków zbliżający się koniec wsparcia dla Windows 10 obok rozwoju PC AI będzie to jeden z czynników, który rozkręci w nadchodzących kwartałach sprzedaż komputerów, zwłaszcza w sektorze komercyjnym.