Podczas spotkania partnerów Microsoftu w podwarszawskiej Jachrance (25-26 października 2011 r.), które zgromadziło 280 uczestników, Jacek Murawski, szef polskiego oddziału Microsoftu, zapewnił partnerów, że Microsoft ma długą tradycję współpracy z kanałem i nadejście ery cloud computingu na pewno nie zaburzy tych relacji. Podkreślił, że 95 proc. przychodów firmy pochodzi ze sprzedaży rozwiązań stworzonych przez resellerów na bazie platform oferowanych przez Microsoft. Dlaczego producent tak mocno podkreśla rolę kanału partnerskiego? Microsoft odnotował w I kw. 2011 r. spadek poziomu zadowolenia wśród firm partnerskich. Zdaniem Murawskiego przyczyną było niewłaściwe zrozumienie przez resellerów strategii dotyczącej cloud computingu. – Nie do końca było jasne, co zmieni się w ich kontaktach z Microsoftem w związku z rozpowszechnianiem cloudu, jak mają ”ugryźć” chmurę, a przede wszystkim, jak mogą na niej skorzystać – uważa Jacek Murawski.

 

Nowy środek przekazu

Według Microsoftu erę cloud computingu łatwiej zrozumieć, jeśli rozdzieli się usługi IT od urządzeń umożliwiających dostęp do danych w cloudzie. Producent widzi dla siebie pole do popisu w dziedzinie usług funkcjonujących w chmurze publicznej lub prywatnej. – Rynek sam zdecyduje, która z nich będzie się szybciej rozwijać – twierdzi Murawski. Przemysław Szuder, dyrektor operacyjny Microsoftu, jeszcze klarowniej wyjaśnia, w jaki sposób jego firma rozumie pojęcie chmury. Jego zdaniem cloudu nie można traktować jako produktu samego w sobie, stanowi ona raczej nowy sposób dostarczania klientom aplikacji IT.

 

Microsoft zachęca partnerów do tworzenia aplikacji na platformie Azure. Podczas ostatniej edycji konkursu „Twoja firma, twoja szansa na sukces” resellerzy opracowali blisko 150 projektów usług IT, z czego 37 aplikacji jest gotowych do sprzedaży. Pomóc w pozyskaniu klientów mogą platformy internetowe, które powstały z inicjatywy Microsoftu. 1 listopada 2011 r. zaczął działać CloudLink uruchomiony wspólnie z ABC Datą. Za pośrednictwem CloudLinka resellerzy mogą sprzedawać produkty i usługi stworzone na platformie Azure. Z kolei od października 2011 r. funkcjonuje Windows Azure Market Place Microsoftu, który ma również służyć jako miejsce do sprzedaży Azure’owych aplikacji. Według niektórych partnerów jednak Azure wymaga dopracowania. – Platforma powstała zaledwie 2 lata temu, więc zrozumiałe jest, że wciąż ewoluuje, ciągle trzeba ją poprawiać, dostosowywać nasze założenia do praktyki – tłumaczy Robert Gajda, odpowiadający za platformę Windows Azure w Microsofcie. – Zresztą stworzyliśmy specjalną stronę, za pomocą której resellerzy mogą zgłaszać swoje uwagi. Natomiast Marcin Sowiński, Partner Strategy&Programs Lead Microsoftu przypomina, że powodzenie w zastosowaniu Azure zależy od tego, do czego partnerzy chcą jej użyć. – Jeśli zamierzają przepisać już istniejącą aplikacje na Azure, to może to okazać się złym pomysłem – mówi. – Azure sprawdza się świetnie w tworzeniu programów od podstaw.

 

Liczy się zaangażowanie

– Bez względu na transformacje, jakim podlega rynek, strategia Microsoftu w zakresie kanału pozostaje taka sama – zaznacza Jacek Murawski. – Współpracuje z nami 130 tys. osób, co stanowi około 43 proc. wszystkich specjalistów IT w Polsce. Z informacji podanych przez szefa Microsoftu wynika, że obroty partnerów firmy na świecie rosną szybciej niż sprzedaż na rynku IT. Jak podaje IDC w 2010 r. sprzedaż zwiększyła się w porównaniu z 2009 r. tylko o 1 proc., natomiast firmy sprzedające produkty Microsoftu uzyskały obroty wyższe aż o jedną piątą. Microsoft jednak nie dysponuje danymi pokazującymi sytuację w Polsce. Jacek Murawski zwrócił uwagę, że potentat z Redmond należy do grupy przedsiębiorstw inwestujących najwięcej w badania (prawie 10 mld dol. w roku fiskalnym 2011). W jego opinii świadczy to o zaangażowaniu w rozwój biznesu, również z korzyścią dla partnerów.