W ramach Związku Cyfrowa Polska powołano Komitet ds. Metawersum. Inicjatorem jego powstania jest Meta, właściciel Facebooka, a skład obejmuje przedstawicieli firm technologicznych, instytucji i świata nauki.

Działaniami grupy kieruje Andrzej Horoch, ekspert immersyjnych technologii i metawersum, właściciel firmy Connected Realities. W inauguracji wziął udział Markus Reinisch, wiceprezes Meta ds. polityki publicznej w Europie.

Głównym zadaniem komitetu jest nawiązanie współpracy pomiędzy organizacjami, które wykorzystują i rozwijają metawersum.

„Chcemy łączyć firmy, instytucje naukowe oraz organizacje pozarządowe. Wspólne dyskusje ułatwią nam zrozumienie, w jakim kierunku zmierzają technologie oparte na wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości. Pomogą nam też zdefiniować ich znaczenie dla przyszłości polskiej gospodarki” – wyjaśnia Michał Kanownik, prezes Cyfrowej Polski.

Według wyliczeń Meta polski rynek metaverse w 2035 r. może być wart od 5 do 10 miliardów euro, a jego wzrost może wynieść nawet niemal 40 proc. w skali rok do roku.

Powstanie „wzór strategii rozwoju metawersum w Polsce” 

Do końca roku chcemy odbyć co najmniej cztery spotkania. Będziemy dyskutować na temat strategii rozwoju metawersum oraz regulacji prawnych w obszarach biznesu, edukacji, badań i wsparcia sektorów kreatywnych. Najważniejsze wnioski znajdą się w raporcie końcowym, który stanie się wzorem strategii rozwoju metawersum w Polsce” – mówi Andrzej Horoch.

Rynek wzrośnie pięciokrotnie w 3 lata

Jakub Turowski, dyrektor Meta ds. polityki publicznej w Europie Środkowo-Wschodniej, podkreśla, że publikowane przez firmę raporty wskazują na rosnącą rolę metawersum w gospodarce cyfrowej. Wartość rynku VR i AR w Unii Europejskiej osiągnęła 7 mld euro w 2021 r., a w ciągu najbliższych trzech lat ma wzrosnąć blisko pięciokrotnie, do 34 mld euro.

„Wyliczenia dotyczące wpływu metawersum na europejską i polską gospodarkę nie pozostawiają złudzeń, że powinniśmy inwestować w rozwój tej technologii. Jej potencjał jest ogromny i zostanie osiągnięty jedynie wspólnym wysiłkiem, poprzez współpracę między firmami technologicznymi, decydentami, społeczeństwem obywatelskim i innymi”– twierdzi Jakub Turowski.

Kto może skorzystać z metawersum

Eksperci przekonują, że metaverse ma ogromny potencjał dla biznesu i twierdzą, że w Polsce realizuje się już wiele projektów związanych z wykorzystaniem immersyjnych technologii na potrzeby onboardingu i szkoleń pracowniczych (według Meta trening nowego pracownika może być 4 razy szybszy w metaświecie, niż poza nim), a także w projektowaniu, produkcji i handlu. Na metawersum coraz większą uwagę zwracają banki i europejskie marki odzieżowe, tworzące wirtualne przymierzalnie i sklepy.

Ekspert: „brak jednej wizji”

Przewidywania dotyczące metaverse nie są jednoznacznie entuzjastyczne. Otóż GlobalData uważa, że rynek metaverse będzie rósł bardzo szybko, przeciętnie o 39,8 proc. co roku do 2030 r., aby osiągnąć wartość niemal 1 bln dol.

Jednocześnie jednak wskazuje, że obecnie trudno przewidzieć, w jakim kierunku pójdzie ta technologia.
„Brak jednej wizji metaverse oznacza, że jego przyszłość jest plastyczna i niepewna” – twierdził w grudniu ub.r. William Tyson, analityk w GlobalData.

Pewne jest natomiast, że metaverse dla Meta oznacza kosztowne inwestycje. W 2022 r. dział Reality Labs, zajmujący się AR i metaverse, miał 13,7 mld dol. straty operacyjnej przy przychodach 2,2 mld dol. W IV kw. 2022 r. wynik operacyjny był 4,28 mld dol. na minusie.