Google, Meta, TikTok będą chronić wybory w Polsce
"Toczy się brutalna wojna dezinformacyjna" - ostrzega NASK.
Giganci social media mają pilnować, by nie dochodziło do dezinformacji.
NASK ogłosił uruchomienie portalu bezpiecznewybory.pl, na którym można zgłaszać incydenty cyberbezpieczeństwa i dezinformacji, jest też kompendium wiedzy wyborczej. W portalu znajdują się aktualne, zweryfikowane informacje dotyczące wyborów i ich bezpieczeństwa. Strona powstała z inicjatywy NASK i przy wsparciu: Google, Meta i TikTok.
Witryna oferuje m.in. komitetom wyborczym bezpłatne skanowanie stron internetowych pod kątem bezpieczeństwa, narzędziem rozwijanym przez CERT Polska, działającym w ramach NASK.
Uwaga na wojnę hybrydową
Według NASK celem serwisu jest ograniczanie dezinformacji, zapobieganie fake newsom oraz przeciwdziałanie zagrożeniom i naciskom, które mogą pojawić się w związku z trwającą wojną hybrydową.
Wojciech Pawlak, dyrektor NASK, ostrzega, że toczy się brutalna wojna dezinformacyjna, która może zaogniać bieżącą sytuację i prowadzić do rewizji naszych sojuszy i strategii rozwoju.
„Strona bezpiecznewybory.pl ma na celu przeciwdziałanie manipulacjom żerującym na ludzkiej łatwowierności, braku wiedzy, uprzedzaniach i stereotypach. Mamy nadzieję, że zgłoszenia i rejestracja ewidentnych metod dezinformacyjnych pomogą ograniczyć ich wpływ w toczącej się debacie wyborczej” – zapowiada Wojciech Pawlak.
Na bezpiecznewybory.pl znajdują się m.in. informacje i linki do rozwiązań i procedur Google’a, Meta i TikToka.
„Wielu użytkowników odwiedza Google i YouTube, by znaleźć informacje o politykach i partiach politycznych, brać udział w akcjach społecznych i wyrobić sobie opinię na temat bieżących wydarzeń” – komentuje Jagoda Zakrzewska, menadżerka ds. relacji rządowych i polityk publicznych w Google’u.
Meta: będziemy chronić wybory w Polsce
Przedstawiciel Meta w Polsce zapewnia, że firma zadba o ochronę wyborów.
„Koncentrujemy się m.in. na zwiększaniu przejrzystości reklam i odpowiedzialności reklamodawców, zapewnianiu wszystkim uczestnikom debaty publicznej głosu na platformach oraz zachęcaniu społeczności do wzięcia udziału w wyborach. Kontynuujemy wysiłki na rzecz zwiększania bezpieczeństwa” – informuje Oskar Braszczyński, Government & Social Impact Partner w Meta.
TikTok: nie pozwolimy na reklamy polityczne
TikTok zapewnia, że na platformie można poruszać tematy związane z polityką i wyborami, ale nie zezwala na reklamy polityczne.
„Naszym głównym założeniem i zadaniem jest zapewnić, by ta przestrzeń pozostała bezpieczna i była wykorzystywana w sposób właściwy, w tym więc np. wolna od dezinformacji. W tym celu w kluczowych momentach nie tylko angażujemy własne, dodatkowe zasoby, ale również aktywnie włączamy się w działania lokalnych instytucji” – twierdzi Jakub Olek, Head of Public Policy, TikTok CEE.
Edukacja przede wszystkim
NASK wskazuje na coraz bardziej wyrafinowane sposoby oszustw, fałszowania treści i manipulacji. Planuje zorganizować spotkania edukacyjne i opracować materiały dla komitetów wyborczych na temat identyfikacji i przeciwdziałania cyberzagrożeniom.
Według badań dla Google’a z września 2022 r. średnio dotkniętych dezinformacją w mediach czuje się 57 proc. Polaków, a słabo jedynie 11 proc.
Podobne aktualności
180 tys. luk i błędów w instytucjach publicznych w Polsce
CERT Polska wysłał ponad 1,7 tys. powiadomień o podatnościach w systemach przemysłowych.
Ceneo poszło do sądu przeciwko Google’owi
Warszawski sąd zakazał faworyzowania przez koncern własnej porównywarki cen.