NASK ogłosił uruchomienie portalu bezpiecznewybory.pl, na którym można zgłaszać incydenty cyberbezpieczeństwa i dezinformacji, jest też kompendium wiedzy wyborczej. W portalu znajdują się aktualne, zweryfikowane informacje dotyczące wyborów i ich bezpieczeństwa. Strona powstała z inicjatywy NASK i przy wsparciu: Google, Meta i TikTok.

Witryna oferuje m.in. komitetom wyborczym bezpłatne skanowanie stron internetowych pod kątem bezpieczeństwa, narzędziem rozwijanym przez CERT Polska, działającym w ramach NASK.

Uwaga na wojnę hybrydową

Według NASK celem serwisu jest ograniczanie dezinformacji, zapobieganie fake newsom oraz przeciwdziałanie zagrożeniom i naciskom, które mogą pojawić się w związku z trwającą wojną hybrydową.

Wojciech Pawlak, dyrektor NASK, ostrzega, że toczy się brutalna wojna dezinformacyjna, która może zaogniać bieżącą sytuację i prowadzić do rewizji naszych sojuszy i strategii rozwoju.

Strona bezpiecznewybory.pl ma na celu przeciwdziałanie manipulacjom żerującym na ludzkiej łatwowierności, braku wiedzy, uprzedzaniach i stereotypach. Mamy nadzieję, że zgłoszenia i rejestracja ewidentnych metod dezinformacyjnych pomogą ograniczyć ich wpływ w toczącej się debacie wyborczej” – zapowiada Wojciech Pawlak.

Na bezpiecznewybory.pl znajdują się m.in. informacje i linki do rozwiązań i procedur Google’a, Meta i TikToka.

Wielu użytkowników odwiedza Google i YouTube, by znaleźć informacje o politykach i partiach politycznych, brać udział w akcjach społecznych i wyrobić sobie opinię na temat bieżących wydarzeń” – komentuje Jagoda Zakrzewska, menadżerka ds. relacji rządowych i polityk publicznych w Google’u.

Meta: będziemy chronić wybory w Polsce

Przedstawiciel Meta w Polsce zapewnia, że firma zadba o ochronę wyborów.

Koncentrujemy się m.in. na zwiększaniu przejrzystości reklam i odpowiedzialności reklamodawców, zapewnianiu wszystkim uczestnikom debaty publicznej głosu na platformach oraz zachęcaniu społeczności do wzięcia udziału w wyborach. Kontynuujemy wysiłki na rzecz zwiększania bezpieczeństwa” – informuje Oskar Braszczyński, Government & Social Impact Partner w Meta.

TikTok: nie pozwolimy na reklamy polityczne

TikTok zapewnia, że na platformie można poruszać tematy związane z polityką i wyborami, ale nie zezwala na reklamy polityczne.

Naszym głównym założeniem i zadaniem jest zapewnić, by ta przestrzeń pozostała bezpieczna i była wykorzystywana w sposób właściwy, w tym więc np. wolna od dezinformacji. W tym celu w kluczowych momentach nie tylko angażujemy własne, dodatkowe zasoby, ale również aktywnie włączamy się w działania lokalnych instytucji” – twierdzi Jakub Olek, Head of Public Policy, TikTok CEE.

Edukacja przede wszystkim

NASK wskazuje na coraz bardziej wyrafinowane sposoby oszustw, fałszowania treści i manipulacji. Planuje zorganizować spotkania edukacyjne i opracować materiały dla komitetów wyborczych na temat identyfikacji i przeciwdziałania cyberzagrożeniom.

Według badań dla Google’a z września 2022 r. średnio dotkniętych dezinformacją w mediach czuje się 57 proc. Polaków, a słabo jedynie 11 proc.