Po poprzednich rozczarowujących kwartałach Meta Platforms, właściciel Facebooka, zaskoczyła na plus. W IV kw. 2022 r. koncern Marka Zuckerberga osiągnął 32,17 mld dol. przychodów, to mniej o 4 proc. niż w ub.r., ale nieco więcej, niż w prognozie (31,53 mld dol.) i więcej niż oczekiwali analitycy. W tym 97 proc. przychodów pochodzi z reklam.

Inna pozytywna wiadomość to taka, że platformy Meta (Facebook, Instagram, Messenger, Whatsapp) łącznie osiągnęły poziom blisko 3 mld użytkowników dziennie, o 140 mln więcej niż przed rokiem. Sam Facebook przebił 2 mld użytkowników.

Metaverse ciągnie zyski w dół

Słabo jednak wygląda rentowność. Zysk netto w IV kw. stopniał o 55 proc. r/r, do 4,7 mld dol. To kolejny z rzędu spadek kwartalnego zysku o połowę.

Wynik obciążyły koszty masowych zwolnień, zapowiedzianych w końcu ub.r. Meta pożegna 11 tys. pracowników (na koniec 2022 r. miała ich w sumie 86,5 tys.).

Jednak najbardziej rentowność korporacji ciągnie w dół dział AR i metaverse (Reality Labs), który „poprawił” rekord strat. Tym razem wynik operacyjny był 4,28 mld dol. na minusie (rok wcześniej -3,3 mld dol.). Taką stratę dział wykręcił przy przychodach 727 mln dol. (spadek o 17 proc. r/r).

Social media wypracowały natomiast 10,7 mld dol. zysku operacyjnego (spadek o 32 proc. r/r).

Będą zmiany w strukturze zarządzania

Meta z optymizmem spogląda na aktualny rok. W I kw. 2023 r. oczekuje przychodów na poziomie 26 do 28,5 mld dol. To więcej, niż spodziewali się eksperci. W całym 2023 r. koncern Zuckerberga przewiduje natomiast sprzedaż w wysokości od 89 do 95 mld dol., tj. niższej średnio o ok. 5 mld dol. wobec 2022 r.

Mark Zuckerberg twierdzi, że 2023 będzie „rokiem efektywności” w działaniu organizacji. Zapowiedział uproszczenie struktury zarządzania. Znikną niektóre pozycje na średnim poziomie, co powinno umożliwić szybsze podejmowanie decyzji w korporacji i większą elastyczność. W poprawie efektywności mają pomóc rozwiązania sztucznej inteligencji.