Według Canalys dostawy sprzętu PC (komputery i tablety) w IV kw. 2012 r.
wyniosły 134 mln szt., tj. o 12 proc. więcej niż rok wcześniej, z tego
jedna trzecia (46,2 mln szt.) to tablety. Ich sprzedaż wzrosła o 75
proc. rok do roku, podczas gdy w przypadku komputerów wynik był podobny
co w 2011 r. – stwierdził Canalys.

Apple miało po raz pierwszy
ponad 20 proc. udziału w połączonym rynku komputerów i tabletów (27 mln
urządzeń). Na drugim miejscu uplasowało się HP (15 mln szt.), a na
trzecim Lenovo (14,8 mln). Obie firmy uzyskały po ok. 11 proc. udziału.
Samsung wszedł do pierwszej piątki producentów, głównie dzięki tabletom
(11,7 mln, 9 proc.). Za nim znalazł się Dell (9,7 mln).
 
Według
Canalys liderem rynku tabletów był Apple (49 proc.), ale Samsung
zwiększył sprzedaż o 226 proc. rok do roku (do 7,6 mln szt.). Tablety z
systemami Microsoftu miały 3 proc. udziału w rynku. Dostawy urządzeń z
Windows RT firma badawcza ocenia na 720 tys. szt. w IV kw. 2012 r.,
stwierdzając, że perspektywy tego systemu nie są najlepsze przy
aktualnych cenach.

– Producenci sprzętu ignorują Windows RT częściowo z powodu polityki cenowej, nie dopasowanej do rynku tabletów – mówi Tim Coulling, analityk Canalys. Jego zdaniem stawki powinny spaść o 60 proc., aby RT zainteresował firmy OEM.