ABC Data: przychody wzrosną do 5,8 mld zł
W I kwartale 2014 r. ABC Data odnotowała spadek zysku, ale wyjaśnia dołek inwestycjami, który przyczynią się do rozwoju biznesu. Według prognozy sprzedaż grupy wzrośnie w 2014 r. o 19,4 proc., do blisko 5,8 mld zł.
EBITDA w br ma zwiększyć się o 15,7 proc., do 92,1 mln zł. Zarząd spółki oczekuje, że do wzrostu przychodów przyczyni się przede wszystkim rozwój działalności na nowych rynkach (czyli w Niemczech i Rumunii, a także w państwach z nimi graniczących), wyższe marże na produktach gamingowych, oraz RTV i AGD, a także konsolidacja iSource’a i wzrost sprzedaży produktów Apple. Prezes Norbert Biedrzycki poinformował, że prace związane z konsolidacją iSource’a są na ukończeniu. Przewidywany jest także spadek bezpośrednich kosztów sprzedaży.
– W związku z rozwojem automatycznych systemów zamówień spodziewamy się postępującego spadku bezpośrednich kosztów sprzedaży na wszystkich rynkach, na których jesteśmy obecni – tłumaczy szef ABC Daty.
Dołek? Cena inwestycji
W I kw. 2014 r. sprzedaż ABC Daty wzrosła o 7 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2013 r., a zysk netto spadł 38 proc., do 6,8 mln zł. Norbert Biedrzycki wyjaśnia słabszy bilans inwestycjami. Zapewnia, że są one niezbędne do rozwoju spółki, a poniesione koszty w dużej części mają jednorazowy charakter i będą przynosić owoce w kolejnych okresach.
– Słabsze wyniki są przede wszystkim rezultatem inwestycji, jakie ABC Data musiała ponieść w związku z wejściem na nowe rynki i w nowe segmenty produktowe. Gdyby nie te konieczne, jednorazowe koszty, zyski grupy byłyby na poziomie bardzo zbliżonym do ubiegłego roku – wyjaśnia Norbert Biedrzycki.
Dodaje, że poczynione inwestycje mają spowodować wyraźny wzrost przychodów, co znajduje odzwierciedlenie w prognozie. Według prezesa tworzy się zupełnie inna spółka, która będzie działać w oparciu o e-commerce (już działa, ale będzie jeszcze silniej) i market place. Norbert Biedrzycki oczekuje, że za 2 -3 lata ABC Data wyraźnie przebije parametry największych konkurentów na polskim rynku i stanie się silnym graczem regionalnym (już jest, ale siła i znaczenie ABC Daty jako ponadnarodowego dystrybutora mają jeszcze wzrosnąć).
Colorovo – nowa strategia
Prezes spółki poinformował, że ABC Data zmienia strategię marki Colorovo. Skoncentruje się 2-3 grupach produktów oraz na kilku wybranych rynkach. Jeśli chodzi o smartfony, których premierę w ofercie Colorovo zapowiadano na początku br., to obecne plany dotyczą oferty w niszach rynkowych, np. wytrzymałych smartfonów czy przeznaczonych dla starszych osób. Według szefa spółki w ABC Dacie jest już nowy menedżer, która odpowiada za Colorovo (wcześniej markę budował Dobrosław Wereszko, który odszedł z zarządu w ub. miesiącu).
Szef spółki poinformował, że obecnie nie są prowadzone negocjacje w sprawie akwizycji. – Uważam, że ABC Data powinna skupić się na rozwoju organicznym – stwierdził Norbert Biedrzycki. Nie wykluczył jednak przejęcia, jeśli na rynku trafi się okazja, zgodna ze strategią spółki. Co do dalszej ekspansji za granicą najważniejsze kierunki to południe i zachód, choć ABC Data szuka klientów także na północy kontynentu.
Podobne aktualności
Rekordowe przychody ELKO Group
W 2020 r. ELKO Group odnotowało wzrosty na wszystkich jedenastu rynkach, na których działa.
Zlot twórców InterLinka
Dokładnie 20 lat temu napisałem artykuł zatytułowany „Sprzedaż beznamiętna”, w którym opisałem ówczesny rynek systemów do dystrybucji on-line. Królem naszej polskiej „wioski” był wtedy, a jakże, InterLink. Fenomen tego systemu polegał jednak na tym, że był także królem znacznie większej wioski - tej globalnej.