ELKO Group, dystrybutor produktów i rozwiązań IT działający w Europie (również w Polsce) osiągnął 2,2 mld dolarów przychodu w 2020 r. To wzrost o 16,06 proc. rok do roku i największy roczny przychód w historii łotewskiej firmy, założonej w 1993 r. Rekord padł w Szwecji, gdzie przychody ze sprzedaży wzrosły o 143 proc. w ujęciu rok do roku. Jednym z czynników stymulujących popyt na rozwiązania IT była oczywiście wymuszona przez pandemię digitalizacja wszystkich sfer życia, przede wszystkim pracy i edukacji.

Praca z domu i przebywanie w izolacji sprawiły, że wzrósł popyt na produkty, które wcześniej nie znajdowały się na liście podstawowych potrzeb – mówi Svens Dinsdorfs, CEO ELKO Group.

Z drugiej strony, pandemia i obostrzenia, które zaburzyły przepływ usług i towarów w światowej gospodarce, sprawiły, że podaż rozwiązań IT stała się nieprzewidywalna.

Na rynku brakuje obecnie większości podstawowych komponentów, takich jak HDD, SSD, VGA, CPU. Zaburzenie ciągłości łańcuchów dostaw sprawia, że rynek staje się nieprzewidywalny. Musimy szybko dostosowywać się do zmian, tak by sprostać wymaganiom klientów. Emisja obligacji na kwotę 20 mln euro wiosną tego roku zapewniła nam kapitał obrotowy. Pozwoliła odpowiednio zareagować na wysokie zapotrzebowanie rynku na IT i elektronikę użytkową oraz przezwyciężyć zakłócenia w łańcuchu dostaw i rosnące koszty logistyki – dodaje Svens Dinsdorfs.

Rozwój w Polsce
ELKO Group dynamicznie rozwija się również w Polsce. Skumulowany wskaźnik wzrostu (CAGR), w latach 2017 – 2020 dla polskiego rynku wyniósł 59,2 proc. Obecnie grupa pracuje nad pozyskaniem nowych, kluczowych partnerów do współpracy na polskim rynku. Jak informuje Olha Lizurej, Managing Director, ELKO Poland, trwają zaawansowane rozmowy z retailerami sieciowymi. Jednocześnie dystrybutor pracuje nad włączeniem do portfolio i linii produktowych globalnych marek IT i elektroniki użytkowej. Ostatnio dołączyły m.in. MSI, Netac i Intenso, kolejne partnerstwa są już w przygotowaniu. ELKO zamierza też rozwijać usługi dla małych i średnich przedsiębiorstw, m.in. przez współpracę z sieciowymi retailerami.