W ciągu trzech kwartałów 2013 r. ABC Data wypracowała 3,4 mld zł przychodów (wzrost o 42 proc. rok do roku). Wynik EBITDA wyniósł 51,2 mln zł i był o 60 proc. lepszy od osiągniętego przed rokiem. Zysk netto wyniósł 39,5 mln zł po wzroście o 241 proc.

W III kw. br. skorygowane przychody (po wyeliminowaniu zdarzeń jednorazowych, związanych głównie z rumuńską spółką Scop) były wyższe o 36 proc. w odniesieniu do III kw. ub.r., a zysk netto wzrósł o 183 proc. (bez korekty odpowiednio o 42 proc. i 106 proc.). W minionym kwartale już 48 proc. obrotów ABC Data realizowała za granicą (rok temu – 29 proc.), co w znacznym stopniu przyczyniło się do poprawy wyniku. – 70 proc. wzrostu wypracowaliśmy w krajach UE, nie licząc Polski – poinformował prezes Norbert Biedrzycki. W Polsce wzrost sprzedaży w III kw. br. wyniósł 8 proc. rok do roku. Szef firmy zaznaczył, że w naszym kraju ABC Data rośnie szybciej niż rynek (1-3 proc. według danych przytaczanych przez dystrybutora). Do zwiększenia obrotów przyczyniła się także w dużym stopniu sprzedaż internetowa (ABC Data nie działa w tym kanale bezpośrednio, lecz poprzez stowarzyszone z dystrybutorem e-sklepy), która w odniesieniu do III kw. ub.r. wzrosła o ok. 50 proc. Cykl konwersji gotówki skrócono z 34,5 dnia rok temu do 31,2 dnia w III kw. br. (we wrześniu br. wyniósł 24 dni).

Chcą zarabiać na grach
Wśród sektorów rynku, w których ABC Data zamierza zwiększyć aktywność, szef spółki wymienił gaming. – Będziemy sprzedawać kontent elektroniczny – zapowiedział Norbert Biedrzycki. Potwierdzeniem tej strategii jest umowa z ActiVision, producentem m.in. Call of Duty. ABC Data chce podpisywać umowy dystrybucyjne z kolejnymi dostawcami gier.

Kolejny kierunek rozwoju to ekspansja zagraniczna. Szef spółki nie chciał ujawnić, do jakiego kolejnego kraju wejdzie ABC Data, przypomniał natomiast o uruchomieniu sprzedaży w Niemczech. Obecnie w tym kraju ABC Data ma 52 resellerów. Dostarcza towar także do jednego z dużych sklepów amerykańskich. Ponadto trwają prace nad wejściem do Rosji, choć, jak poinformował Norbert Biedrzycki, nie ma planu utworzenia spółki zależnej w tym kraju. – Na razie testujemy ten rynek, eksportując produkty – poinformował prezes ABC Daty. Spółka rozmawia z dwoma partnerami w związku z planami rozwoju sprzedaży na rynku rosyjskim, pracuje nad połączeniem systemu.
 
Jak zaznaczył Wojciech Łastowiecki z zarządu spółki, ekspansję zagraniczną ABC Daty pozytywnie odbierają producenci. – Światowe marki same przychodzą do nas, abyśmy poszerzyli działalność, bo to dla nich wygodne, mieć jednego partnera w regionie. – mówi menedżer. Obecnie firma działa na 9 rynkach.

Kogo kupi ABC Data?
ABC Data rozmawia także na temat przejęć. Negocjacje dotyczą dwóch podmiotów, choć kierownictwo spółki nie zdradziło wielu szczegółów – w jednym wypadku przejęcie byłoby związane z produktami, a w drugim z ekspansją geograficzną. W tym pierwszym przypadku rozmowy są bardziej zaawansowane. Finał może nastąpić jeszcze w tym roku. Nie ujawniono, czy chodzi o firmę polską czy zagraniczną.

Ponadto ABC Data kontynuuje strategię rozwoju marek własnych. Dobrosław Wereszko, odpowiedzialny za markę Colorovo w ABC Dacie, poinformował, że w kwartałach I-III br. sprzedaż Colorovo była trzykrotnie wyższa (wartościowo) niż w analogicznym okresie ub.r. Rozpoczęto sprzedaż produktów marki w Serbii.


Kto kupi ABC Datę?
Jeśli chodzi o ewentualne przejęcie ABC Daty przez inwestora strategicznego, o czym mówi się od czerwca br., kiedy analizą tej opcji zajął się londyński doradca inwestycyjny, to na razie trwają wstępne dyskusje i spotkania z zainteresowanymi. Są to zarówno firmy z branży, jak i instytucje finansowe (nie ujawniono jednak, które z tych dwóch grup podmiotów przeważają). Jak zaznaczył Norbert Biedrzycki sprzedaż większej lub mniejszej części udziałów w ABC Dacie to tylko jedna z koncepcji rozwoju firmy, badana przez doradcę. – Nie ma terminu, kiedy mamy tę dyskusję zakończyć. Nie mamy noża na gardle, żeby robić to szybko – stwierdził prezes. Spółka podtrzymała prognozę na 2013 r. – przychody mają wynieść 4,8 mld zł, a EBITDA – 80,2 mln zł (wzrost odpowiednio o 31 i 36 proc. r/r).