Według informacji spółki przychody zwiększyły się głównie dzięki sprzedaży za granicą. Jej udział wzrósł z 23 proc. w I kw. ub.r. do 46 proc. w I kw. br. (zatem wartość sprzedaży ABC Daty w Polsce w ub. kwartale to ok. 590 mln zł). O różnicy potencjałów między rodzimym rynkiem a innymi krajami świadczą wskaźniki wzrostu sprzedaży – sprzedaż zagraniczna ABC Daty zwiększyła się o 43 proc., a w Polsce – o 2-3 proc.

O 70 proc. wzrosły przychody dystrybutora w kanale e-commerce (w modelu B2B2C, tzn. ABC Data najpierw sprzedaje detalistom, a ci klientom końcowym). Sprzedaż marki własnej Colorovo zwiększyła się trzykrotnie rok do roku. Ponadto odnotowano duży wzrost zbytu smartfonów (o 1080 proc. r/r), tabletów (380 proc.) i telewizorów (200 proc.). Spółka zawarła nowe kontrakty dystrybucyjne (m.in. z Emersonem i Indesitem), rozwija ofertę sprzętu RTV i AGD, podpisała nowe umowy z firmami telco, pozyskała do współpracy 500 nowych resellerów (we wszystkich krajach) oraz e-sklepy, m.in. w Niemczech i Austrii.


Marże najważniejsze

Wielkość marży ze sprzedaży dystrybucyjnej wyniosła 46,8 mln zł wobec 44,3 mln zł rok wcześniej, jednak po oczyszczeniu ubiegłorocznego wyniku ze zdarzeń jednorazowych (udział SCOP-a, który już nie jest konsolidowany, oraz wzrost cen dysków twardych po powodzi w Tajlandii) wyniósł on 40,9 mln zł, co oznacza w tym roku wzrost o 14 proc. Marża w ujęciu procentowym spadła z 5,8 proc. do 4,3 proc. w I kw. 2013 r., co spółka wyjaśnia ogólnym trendem spadku marż w dystrybucji oraz większym udziałem w obrotach niskomarżowego eksportu.

Podczas prezentacji wyników przedstawiciele zarządu podkreślali, że wszelkie działania w ABC Dacie są prowadzone w kierunku zwiększenia rentowności i generowania wyższej marży. Poinformowano, że dyrektorzy pionów są wynagradzani za wzrost marży, a nie większą sprzedaż. Na poprawę marżowości biznesu wpłynęła m.in. zapowiedziana na początku roku optymalizacja portfolio. Dystrybutor zrezygnował z ok. 150 linii produktowych, których utrzymywanie jego zdaniem było nieopłacalne, włączył natomiast do asortymentu ok. 60 nowych linii, generujących lepsze profity. – Zmieniamy się z przedsiębiorstwa, które kolekcjonuje brandy, w firmę decydującą się na większe marże – poinformował prezes ABC Daty, Norbert Biedrzycki.

Jego zdaniem rośnie zaufanie klientów do B-brandów, ponieważ użytkownikom zależy na tańszych produktach, ale dobrej jakości. W odpowiedzi na to zapotrzebowanie spółka rozwija ofertę Colorovo i poszerza asortyment średniej półki. Chce mieć w tym roku 25-procentowy udział w sprzedaży tabletów (wszystkich marek).

 

Jeszcze lepszy wynik

ABC Data przedstawiła prognozę wyniku na 2013 rok. Przychody mają wzrosnąć o 11 proc., do 4,14 mld zł, a EBIDTA o 17 proc., do 70,72 mln zł. Spółka zakłada spadek sprzedaży notebooków w br. (z ok. 30 do ok. 20 proc. udziału w przychodach), jednak tę lukę powinny uzupełnić z nawiązką tablety i smartfony. Przewidywane są także znacząco większe wpływy w segmencie RTV i AGD. Udział komponentów, akcesoriów, rozwiązań sieciowych ma utrzymać się poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego. 

Ponadto rozwijana będzie oferta Colorovo, głównie w segmencie mobilnym (sprzęt i akcesoria). Obecnie na rynku są dwie linie tabletów Colorovo (CitiTab Lite oraz CitiTab Vision). W czerwcu prawdopodobnie pojawi się trzecia, tym razem najbardziej zaawansowana. Wcześniej, na przełomie maja i czerwca, na rynek powinien trafić mały (7-calowy) CitiTab Vision (jego 10-calowa wersja jest już na rynku). Colorovo chce mieć kilka specyfikacji w każdej z linii tabletów.