92 proc. prezesów obawia się ryzyka związanego z AI
„W tej grze kluczowe będzie przemyślane działanie, choć czasem wymagające podjęcia ryzyka” – mówi dyrektor.
Głównymi barierami wdrożenia rozwiązań AI w firmach są: brak kompetencji, koszty i niejasne sposoby wykorzystania tych technologii.
Aż 72 proc. szefów dużych firm uważa, że generatywna sztuczna inteligencja to technologia o zdecydowanie największym potencjalnym wpływie na ich dotychczasową działalność, niezależnie od branży – według globalnego badania KPMG. Już 6 na 10 prezesów ocenia, że AI to szansa na zwiększenie wydajności, udziału w rynku, przychodów i uzyskanie przewagi konkurencyjnej.
Jednak prawie połowa pytanych (45 proc.) twierdzi, że GenAI może negatywnie wpłynąć na działalność ich firm, jeśli nie zostaną wdrożone narzędzia zarządzania ryzykiem.
Zdecydowana większość liderów (92 proc.) obawia się ryzyka związanego z implementacją rozwiązań opartych na AI. Poważny niepokój budzą niejasne regulacje w zakresie AI – 77 proc. twierdzi, że zmieniające się przepisy wpływają na ich decyzje inwestycyjne w zakresie generatywnej AI, ale równocześnie utrzymują, że czują się pewnie w radzeniu sobie z wymogami regulacyjnymi.
Co przeszkadza wdrożeniom AI
Prezesi korporacji zdają sobie sprawę, że droga od początkowego entuzjazmu do stworzenia realnej wartości biznesowej z GenAI nie jest prosta ani jednoznaczna. Ich zdaniem głównymi barierami wdrożenia rozwiązań AI są: brak kompetencji pracowników w tym zakresie, koszty i niejasne sposoby wykorzystania tych rozwiązań.
Pomijając bariery organizacyjne, liderzy przyznają, że są nieprzygotowani do natychmiastowego wdrożenia AI, zwłaszcza biorąc pod uwagę scenariusz jej nieplanowanego i niekontrolowanego rozwoju.
Zanim więc dojdzie do inwestycji korporacji w implementację rozwiązań opartych na AI, niezbędna będzie weryfikacja takich kwestii jak bezpieczeństwo, niezawodność technologii, wpływ na miejsca pracy i wartości tej technologii dla organizacji.
„Szefowie firm w każdej branży są z jednej strony zaintrygowani potencjalnymi możliwościami rozwoju ich organizacji w oparciu o AI, z drugiej jednak zastanawiają się, czy są przygotowani do natychmiastowej adopcji zmian związanych z tą technologią. W tej grze kluczowe będzie przemyślane, choć czasem wymagające podjęcia ryzyka, działanie” – uważa Łukasz Dylewski, dyrektor, Data Science & AI Leader w KPMG w Polsce.
——————————————————————————–
Raport KPMG „Generative AI: From buzz to business value” powstał na podstawie badania przeprowadzonego 17-31 marca 2023 r, wśród 300 liderów stojących na czele firm z całego świata z przychodami powyżej 1 mld dolarów.
Podobne aktualności
Dyrektorzy ds. danych są zmuszeni do zmian z powodu AI
Mają więcej obowiązków i problemy z budżetem - wynika z badania.
Rynek platform AI no-code będzie rósł o 30 proc. rocznie
Firmy będą coraz chętniej korzystać z takiej opcji, bo nie wymaga posiadania wykwalifikowanych specjalistów.
Dyrektorzy będą zwalniać ludzi z powodu AI
Liderami planów redukcji są szefowie ds. łańcucha dostaw. Aż 81 proc. chce odchudzić zespoły z powodu wykorzystania AI.