Polscy prezesi wskazują, co im przeszkadza we wdrożeniu AI
Dwie przeszkody okazują się największe.
Brak umiejętności i brak regulacji dotyczących AI to bariery najczęściej wskazywane przez polskich szefów.
Już 68 proc. prezesów z Polski twierdzi, że sztuczna inteligencja jest ich głównym priorytetem inwestycyjnym. Ich zdaniem największymi korzyściami z wdrożenia AI w firmie będzie personalizacja usług dla klientów oraz nowe produkty i możliwości rozwoju rynku – według badania „KPMG CEO Outlook”.
Innym problemem jest brak regulacji, koszt i czas wdrażania czy adaptacja wśród pracowników. Aż 88 proc. prezesów uważa, że brak aktualnych przepisów i kierunków rozwoju dla generatywnej sztucznej inteligencji w branży, w której działają, będzie barierą dla sukcesu ich organizacji. Uważają jednocześnie, że regulacje dotyczące genAI powinny odzwierciedlać zobowiązania klimatyczne.
Kolejnym wyzwaniem wiążącym się z wdrażaniem sztucznej inteligencji w organizacjach jest kwestia związana z cyberbezpieczeństwem. Według 92 proc. osób zarządzających największymi firmami w Polsce generatywna AI może z jednej strony pomóc w wykrywaniu potencjalnych incydentów, z drugiej natomiast wyposażyć hakerów w nowe możliwości do ataków.
Jednocześnie aż 80 proc. prezesów zdeklarowało, że ich organizacja jest dobrze przygotowana na przyszłe cyberataki.
„Firmy z jednej strony wierzą, że technologia ta przyniesie ogromne korzyści a z drugiej strony nieustająco poszukują obszarów zastosowań, dla których stopa zwrotu będzie najwyższa. Bardzo ważny pozostaje też aspekt etycznego zastosowania AI, nad którym pracują zarówno dostawcy technologiczni, jak i regulatorzy” – twierdzi Radosław Kowalski, partner, zespół Data Intelligence Solutions w dziale konsultingu w KPMG w Polsce.
Podobne aktualności
„Konwergencja AI i chmury stanowi przełomowy moment”
W I kw. br. rynek infrastruktury chmurowej urósł o 21 proc. AI napędza wzrost, jednak związane z nią przejście do chmury może być skomplikowane i kosztowne.
Polscy szefowie IT mają trzy problemy z wdrożeniem AI
Wzrost produktywności (55 proc.) i automatyzacja (53 proc.) to najważniejsze zadania, jakie menedżerowie stawiają sztucznej inteligencji.
AI ruszy na firmowe zakupy
Za 3 lata już 50 proc. procesów zarządzania umowami zakupowymi w firmach będzie obsługiwana przez sztuczną inteligencję.