„Cyfryzacja będzie nakręcać cyfryzację”
W co trzeciej polskiej firmie nakłady na automatyzację urosły nawet o 60 proc.
Skuteczne wdrożenie nie jest proste. Jak wyliczył Gartner, częściej kończy się porażką niż sukcesem – w stosunku 70 do 30.
W ciągu ostatnich dwóch lat niemal w każdej polskiej firmie (96 proc.) zwiększono budżety na digitalizację – wynika z badania VMware. Nakłady w co trzeciej organizacji urosły nawet o 60 proc.
Inwestycje w automatyzację mają pomóc przedsiębiorcom przede wszystkim w optymalizacji procesów. Ponad połowa pytanych (52 proc.) spodziewa się, że IT pozwoli działać im szybciej i taniej. Niewiele mniej (50 proc.) oczekuje lepszej ochrony przed cyberatakami. Z kolei 42 proc. liczy na to, że pieniądze wydane na IT przełożą się na większą niezawodność sprzętu i wyższą produktywność pracowników.
Firmy nie zawsze wiedzą, co chcą poprawić
Tyle oczekiwania przedsiębiorców, jednak skuteczne wdrożenie wcale nie jest proste. Jak wyliczył Gartner, częściej kończy się porażką niż sukcesem – w stosunku 70 do 30.
„Dotychczas decydenci często zapominali o odpowiednim przygotowaniu. Wiele inwestycji realizowano w pośpiechu i bez wsparcia zewnętrznych firm” – zauważa Mateusz Kluba, Product Owner obszaru Produkcja w BPSC.
„Umiejętne mapowanie wąskich gardeł ma niebagatelne znaczenie dla skutecznego wdrożenia. Jeżeli firma wie, co chce poprawić, łatwiej jest znaleźć adekwatne narzędzia” – wyjaśnia.
Samonapędzające się inwestycje
Według Gartnera 64 proc. producentów w przemyśle niedługo przejdzie na zautomatyzowane systemy harmonogramów produkcji. W 2025 r. w co drugiej fabryce rozwiązania IT będą nadzorować przezbrajanie maszyn, co skróci czas przestojów na liniach produkcyjnych.
„Inwestycje w technologie przekładają się na większe zdolności produkcyjne, co z kolei prowadzi do zapotrzebowania na większą liczbę maszyn, a to oznacza, że cyfryzacja będzie nakręcać cyfryzację” – przewiduje ekspert z BPSC.
Podobne aktualności
Dyrektorzy będą zwalniać ludzi z powodu AI
Liderami planów redukcji są szefowie ds. łańcucha dostaw. Aż 81 proc. chce odchudzić zespoły z powodu wykorzystania AI.
63 proc. organizacji wdrożyło zero-trust
Strategia zerowego zaufania zwykle ogranicza mniej niż połowę cyberryzyka przedsiębiorstwa
Blisko 60 proc. firm choć raz pożałowało zakupu oprogramowania
Software nie spełnia oczekiwań ze względu na wysokie koszty, trudności z wdrożeniem i problemy z dostawcami.