Wypala się wzrost na rynku PC
Bez kolejnego katalizatora tak silnego, jak przyspieszenie cyfryzacji w 2020 r., jest mało prawdopodobne, by popyt na komputery nadal rósł.
Szybka realizacja zamówień jest obecnie kluczem do zwiększania udziału w rynku przez producentów.
Po czterech kolejnych kwartałach dużego wzrostu Europa Zachodnia w II kw. br. odnotowała skromniejszy roczny wzrost sprzedaży PC o 3 proc. (15 mln szt.) – według Canalys. Dla porównania jeszcze w I kw. br. dynamika wyniosła 49 proc. r/r.
Wynik 3 proc. wciąż robi wrażenie odniesieniu do fenomenalnego, jak to określono, drugiego kwartału ub.r., a sprzedaż byłaby jeszcze większa, gdyby rozwiązano problemy z dostępnością.
Tym niemniej dalsze wzrosty na rynku PC stają pod znakiem zapytania.
„Popyt wciąż rośnie, ale bez kolejnego katalizatora tak silnego, jak przyspieszenie cyfryzacji w czasie pandemii w 2020 r., jest mało prawdopodobne, by poszybował w górę” – uważa Ben Stanton, kierownik ds. badań w Canalys.
Lenovo umacnia się w Europie
Lenovo, które jest globalnym liderem rynku PC, umocniło swoją nr 1 w Europie Zachodniej (27 proc. udziału), utrzymując na szczycie przez trzy kolejne kwartały. Jeszcze rok wcześniej na czele było HP z 30 proc. udziału.
„W czasach dużego popytu i małej podaży producenci mogą zapewnić sobie udział w rynku, szybciej realizując zamówienia. Wiodąca pozycja Lenovo na światowym rynku zapewniła mu większą siłę przetargową z dostawcami, dzięki czemu może realizować zamówienia szybciej niż konkurenci” – twierdzi analityk Trang Pham.
Utrzymuje, że HP (24 proc. udziału w II kw.) nie było w stanie zachować równowagi między USA a Europą, co spowodowało utratę przez tego producenta pozycji nr 1 w Europie Zachodniej.
Tablety alternatywą dla PC
Dostawy tabletów na zachodzie Europy wzrosły bardziej niż PC, o 18 proc. r/r, a sprzedano 7,9 mln szt. Wynika to z tego, że tablety nie są już tylko urządzeniami do rozrywki, ale stały się tańszą alternatywą dla komputerów do pracy zdalnej i nauki. „Są szczególnie popularne wśród uczniów z podstawowymi potrzebami” – zauważa Pham.
Podobne aktualności
Lenovo: wzrost zysku o 118 proc.
Producent poradził sobie z ubiegłorocznym spowolnieniem w branży - wynika z nowych danych.
„Konwergencja AI i chmury stanowi przełomowy moment”
W I kw. br. rynek infrastruktury chmurowej urósł o 21 proc. AI napędza wzrost, jednak związane z nią przejście do chmury może być skomplikowane i kosztowne.
Smartfony: silny wzrost po 10 trudnych kwartałach
"Poszukiwanie możliwości komercjalizacji fali generatywnej sztucznej inteligencji pozostaje kluczowe dla wszystkich graczy w ekosystemie urządzeń” - twierdzi ekspert.