Profesje IT przyszłości
Jakie nowe specjalizacje IT będą potrzebne w kolejnej dekadzie? Oto lista.
Wykorzystanie sztucznej inteligencji zwiększy efektywność pracowników, ale szefowie średniego i wyższego szczebla niekoniecznie mogą się cieszyć. AI wyeliminuje potrzebę zatrudniania rozbudowanych zespołów zarządzających – wynika z badania.
Wzrośnie znaczenie kompetencji z zakresu sztucznej inteligencji, VR i analityki – wynika z badania Citrixa, Oxford Analytica i Coleman Parkes. Pracownicy ze wsparciem AI będą aż dwukrotnie bardziej wydajni i innowacyjni niż obecnie – takie są wnioski z danych zebranych podczas badania Praca 2035. Pytano w nim kadrę zarządzającą i pracowników dużych i średnich przedsiębiorstw, jaki ich zdaniem będzie pracownik w 2035 r. i jak będzie wyglądało środowisko pracy.
Roboty nie zastąpią ludzi
Ponad trzy czwarte ankietowanych (77 proc.) uważa, że za 15 lat sztuczna inteligencja (AI) znacznie przyspieszy procesy decyzyjne i zwiększy wydajność pracowników. Czyli roboty nie zastąpią ludzi, lecz poprawią ich efektywność w pracy.
Powstaną nowe miejsca pracy. Pojawią się nowe specjalizacje zawodowe i stanowiska w firmach, wspierające miejsca pracy oparte na technologii i zmieniających się relacjach między ludźmi, a „maszynami”.
Profesje, które zdaniem respondentów pojawią się w przyszłości:
• Trener robotów/AI (zdaniem 82 proc. kadry zarządzającej/44 proc. pracowników)
• Menedżer wirtualnej rzeczywistości (79 proc. liderów/36 proc. pracowników)
• Zaawansowany analityk danych (76 proc. liderów/35 proc. pracowników)
• Menedżer ds. polityki prywatności i zaufania (68 proc. liderów/30 proc. pracowników)
• Design thinker (56 proc. liderów/27 proc. pracowników)
Inne wnioski:
• 67 proc. profesjonalistów (kadry zarządzającej i pracowników) uważa, że model pracy funkcjonujący na bazie platformy (tworzy wartość dodaną przez ułatwianie wymiany informacji i zasobów między poszczególnymi zespołami, grupami i osobami korzystającymi z cyfrowych technologii), zdominuje pracę w przyszłości.
• 60 proc. pracowników jest zdania, że w 2035 r. zatrudnieni na umowy stałe będą w zdecydowanej mniejszości.
• 80 proc. przedstawicieli kadry zarządzającej sądzi, że platformy technologiczne zapewnią szybki dostęp „na żądanie” do specjalistów, potrzebnych im do „wzmocnienia” organizacji, szybkiego dostosowania się do zmian biznesowych czy nowych potrzeb klientów.
• 39 proc. liderów twierdzi, że w 2035 roku większość wykwalifikowanych specjalistów będą stanowić osoby, które będą pracowały na zlecenie lub na żądanie, przy określonych projektach.
Duże zespoły zarządzające nie będą potrzebne
Ponad połowa ankietowanych (57 proc.) uważa, że sztuczna inteligencja będzie podejmować większość decyzji biznesowych i potencjalnie wyeliminuje potrzebę zatrudniania rozbudowanych zespołów zarządzających średniego i wyższego szczebla.
Aż 75 proc. jest zdania, że większość organizacji będzie miała dział ds. sztucznej inteligencji, nadzorujący wszystkie obszary działalności firmy. Z kolei 69 proc. twierdzi, że CEO będzie współpracował z szefem ds. AI.
Zrobią dwa razy więcej niż dziś
Ponad połowa ankietowanych specjalistów (51 proc.) uważa, że do 2035 r. technologia zapewni pracownikom co najmniej dwukrotnie wyższą produktywność. Wśród rozwiązań, które ich zdaniem będą powszechne wymieniają m.in. osobistego asystenta AI i… oparte na sztucznej inteligencji cyfrowe dobre samopoczucie (digital wellness), zapewniające zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników.
Zaangażowanie pracowników wzrośnie
Przejęcie przez sztuczną inteligencję czasochłonnych, powtarzalnych zadań spowoduje, że praca stanie się bardziej strategiczna, a pracownicy bardziej zaangażowani.
• 83 proc. specjalistów uważa, że do 2035 r. technologia zautomatyzuje zadania o niskiej wartości, umożliwiając pracownikom skupienie się na kluczowych kwestiach, za które de facto otrzymują wynagrodzenie.
• 79 proc. twierdzi, że będzie to istotny czynnik w podnoszeniu kwalifikacji pracowników, stwarzający nowe możliwości ich rozwoju osobistego i kariery.
Więcej wydadzą na AI niż na ludzi
Firmy będą więcej inwestować w technologię i sztuczną inteligencję, niż w kapitał ludzki.
• 90 proc. osób decyzyjnych uważa, że w 2035 roku inwestycje w AI będą największym czynnikiem wzrostu ich organizacji.
• 72 proc. specjalistów twierdzi, że do 2030 r. sztuczna inteligencja będzie generować większe dochody dla ich organizacji niż tradycyjni pracownicy.
• 63 proc. specjalistów uważa, że technologia wyrówna szanse i zapewni przewagę małym firmom.
Podobne aktualności
Dyrektorzy będą zwalniać ludzi z powodu AI
Liderami planów redukcji są szefowie ds. łańcucha dostaw. Aż 81 proc. chce odchudzić zespoły z powodu wykorzystania AI.
Pionier bezpieczeństwa AI – Darktrace sprzedany za 5,3 mld dol.
Dołączy do portfolio specjalistów od cyberbezpieczeństwa, należących do Thoma Bravo.
65 proc. polskich firm nie mierzy efektywności wdrożeń AI
Już ponad jedna czwarta firm w Polsce wdrożyła narzędzia AI, a kolejne 30 proc. zrobi to w tym roku. Jednak większość używających tej technologii nawet nie sprawdza, czy jest ona efektywna.