Tabletowy boom – 68 proc. wzrostu sprzedaży
Według Gartnera globalna sprzedaż tabletów sięgnęła w 2013 r. ponad 195 mln, tj. o 68 proc. więcej niż w 2012 r. Na znaczeniu zyskuje rynek aplikacji i usług mobilnych.
W ub.r. największym beneficjentem wzrostu okazały się tablety z Androidem. Ich sprzedaż wzrósł poszła w górę o 127 proc. Sześć na dziesięć wszystkich zakupionych urządzeń działało z tym systemem (62 proc.). Spadł udział iPadów. W 2013 r. stanowiły one 36 proc. sprzedawanych tabletów.
Globalny wzrost popytu na tablety napędzają nowe modele, tańsze i wyposażone w mniejsze ekrany. Popularność urządzeń mobilnych widać na przykładzie pobrań aplikacji. W jednym z poprzednich raportów Gartner szacował, że w 2013 r. na całym świecie ściągnięto ich 102 mld.
– Popularność tego typu produktów odzwierciedla główny trend, jakim jest dynamiczny rozwój rynku aplikacji w skali globalnej. Według Gartnera wydatki firm na oprogramowanie wyniosą w 2014 r. 320 mld dol. – mówi Tomasz Kaczyński, Business Development Manager w Capgemini Polska.
Większość (91 proc.) pobrań aplikacji obejmuje darmowe pozycje. Z tego powodu na rynku mobilnym kształtuje się nowa sytuacja. W segmencie konsumenckim głównym źródłem zarobku staje się nie aplikacja, lecz jej przydatność w promocji innych produktów – np. w grach. Jednak z drugiej strony powstają też rozwiązania na urządzenia mobilne, przeznaczone do realizacji procesów biznesowych – zwłaszcza na tabletach.
– Przybywa aplikacji na tablety i smartfony, które są przeznaczone do zarządzania relacjami i obsługą klienta. Dostawcy tego typu narzędzi wciąż jednak mierzą się ze pewnymi wyzwaniami, które są związane np. z przejrzystością i przystępnością raportów CRM-owych dostępnych na urządzeniach mobilnych – tłumaczy Michał Grabarz, Dyrektor ds. Usług IT w Infosys BPO Europe.
Aplikacje tego typu powstają np. na rynku finansów i bankowości. Jak przekonuje Przemysław Berendt, Globalny Wiceprezes Luxoft ds. Marketingu, w ich wykorzystaniu szczególnie gustują zamożni klienci bankowości prywatnej, korzystający zazwyczaj z tabletów z systemem iOS.
Według informacji przytaczanych przez firmę konsultingową Linkleaders wzrost popularności tabletów i innych rozwiązań mobilnych tworzy nowe miejsca pracy w Unii Europejskiej – do 2018 r. tylko same aplikacje mają wygenerować 5 mln stanowisk. Według Komisji Europejskiej dziś wspólnotowy rynek aplikacji zatrudnia ok. 1,8 mln osób, w tym 1 mln deweloperów oraz 800 tys. pracowników m.in. działów marketingu. Przychody sektora w 2014 r. w UE mają wynieść 17,5 mld euro. Według prognoz KE, liczba pracowników dostarczających usług mobilnych wzrośnie do 2018 r. do poziomu 4,8 mln, a przychody sięgną 63 mld euro.
Podobne aktualności
Dyrektorzy będą zwalniać ludzi z powodu AI
Liderami planów redukcji są szefowie ds. łańcucha dostaw. Aż 81 proc. chce odchudzić zespoły z powodu wykorzystania AI.
63 proc. organizacji wdrożyło zero-trust
Strategia zerowego zaufania zwykle ogranicza mniej niż połowę cyberryzyka przedsiębiorstwa
Prognoza światowych wydatków na IT w górę. Wzrost o 8 proc.
"Znajdujemy się w roku zwrotnym – po raz pierwszy na doradztwo wydaje się więcej pieniędzy niż na personel wewnętrzny” - mówi wiceprezes.