Wiele wymiarów SaaS
O chmurze już nie tylko się mówi, z chmury się korzysta. Może nie w takim zakresie i tak intensywnie, jak życzyliby sobie tego dostawcy rozwiązań IT, ale coraz więcej i za coraz większe pieniądze.
Spośród wielu rodzajów zasobów IT dostępnych w modelu as a Service oprogramowanie jest jednym z popularniejszych. SaaS zawdzięcza to przede wszystkim swojej ogromnej różnorodności w wielu wymiarach. Na rynku dostępnych jest niemal nieskończenie wiele aplikacji w modelu cloud: od podstawowych narzędzi do komunikacji poprzez niszowe rozwiązania do realizacji konkretnych zadań aż po kompleksowe systemy do zarządzania firmą.
W Polsce największym zainteresowaniem użytkowników cieszą się narzędzia do komunikacji i współpracy, a także obsługi klienta oraz wparcia podstawowych obszarów działania każdej firmy. Dostępne rozwiązania są oferowane przez uznanych dostawców aplikacji, szukających nowych możliwości na rynku, a także małych producentów oprogramowania, których rozwiązania zaspokajają czasem bardzo specyficzne potrzeby użytkowników. Równie demokratyczny jest rynek odbiorców. Wśród klientów znaleźć można zarówno duże przedsiębiorstwa, prężnie działające średnie firmy, jak i ogromną rzeszę małych biznesów oraz mnóstwo użytkowników indywidualnych.
Za modelem SaaS przemawia, jak wynika z badań IDC, przede wszystkim dostępność rozwiązań za niewygórowaną cenę. Duże znaczenie ma możliwość elastycznego zarządzania posiadanymi zasobami i szybki dostęp do aplikacji, które w modelu tradycyjnym niekoniecznie byłyby dla danego użytkownika osiągalne. Oczywiście jest i mniej optymistyczna strona. Wśród obaw, poza bezpieczeństwem, które tradycyjnie zajmuje pierwsze miejsce (bez względu na to, czy jest to zasadne czy niekoniecznie), pojawiają się potencjalne trudności w zintegrowaniu aplikacji w modelu SaaS z posiadaną infrastrukturą. Istotne jest także ryzyko uzależnienia od jednego dostawcy aplikacji i niebezpieczeństwo utraty przez dział IT kontroli nad zasobami informatycznymi firmy. Faktem jest, że obecne w branży od jakiegoś czasu zjawisko „shadow IT”, kiedy wewnątrz organizacji zakupy IT są dokonywane poza wiedzą, a nierzadko i zgodą działu IT, najczęściej dotyczy właśnie obszaru aplikacji.
Co warto podkreślić, zakupy aplikacji w modelu as a Service często nie są postrzegane jak zakupy IT. Z punktu widzenia wielu użytkowników zostaje dokonany zakup narzędzia do rozwiązania jakiegoś problemu biznesowego czy realizacji określonych zadań wewnątrz firmy. Jest to o tyle ważne, że znacząco wpływa na proces sprzedaży oprogramowania jako usługi. W zakupy coraz częściej zaangażowani są bezpośrednio ich użytkownicy, a firmy oferujące takie rozwiązania muszą nauczyć się mniej informatycznego, a bardziej biznesowego języka.
SaaS stanowi ponad 10 proc. światowego rynku rozwiązań public cloud, a udział ten sięgnie ponad jednej piątej tego rynku w ciągu pięciu najbliższych lat. A wówczas każdy jeden dolar z pięciu wydanych na oprogramowanie będzie przeznaczony na aplikację w modelu as a Service. Roczne tempo wzrostu na rynku SaaS będzie wynosiło ponad 20 proc. i kilkakrotnie przewyższy dynamikę tradycyjnej sprzedaży oprogramowania.
Autorka pełni funkcję research managera w dziale IT Services w firmie analitycznej IDC Polska.
Podobne wywiady i felietony
Dystrybucja w dobie chmury
W epoce, w której produkty są coraz bardziej wirtualne i nie wymagają tradycyjnego wsparcia logistycznego, część menadżerów po stronie vendorów zaczyna kwestionować wartość dystrybucji. Dla niektórych dostawców dystrybucja wydaje się po prostu odziedziczonym po dawnych czasach podatkiem od sprzedaży – to cytat z jednego z raportów Channelnomics. Tymczasem praktyka pokazuje, że po przeszło dekadzie dynamicznego rozwoju sprzedaży w modelu as-a-service dystrybutorzy mają się znakomicie, a ich rola, a także liczba świadczonych usług systematycznie rośnie. Postanowiliśmy skonfrontować ze sobą przedstawicieli wszystkich stron tego biznesu: producenta/hiperskalera, dystrybutorów oraz integratora, z którymi dyskutowaliśmy na temat roli broadlinerów i VAD-ów w ewoluującym modelu biznesowym kanału sprzedaży w branży IT.
Rezygnacja z chmury to stracona szansa
„Mamy wielu partnerów, którzy wyspecjalizowali się w wybranych rozwiązaniach z naszego portfolio” – mówi Tomasz Stachlewski, Head of Technology AWS-u w regionie EMEA CEE.
Nie bójmy się innowacji
„W Europie Zachodniej i USA jest duże przyzwolenie na ryzyko biznesowe, podczas gdy u nas bankructwo nadal postrzegane jest jako efekt nieudacznictwa albo stronniczego działania organów państwowych. Niech więc inni testują nowatorskie rozwiązania…” – mówi Jarek Smulski, Senior Research Manager i Business Development Manager w IDC.