W kierunku Przemysłu 4.0
„Przemysł 4.0, w połączeniu z IoT, jest nieuniknionym, kolejnym etapem ewolucji firm produkcyjnych. Dlatego wszystkie nasze nowe inwestycje są stopniowo ukierunkowywane na możliwość wykorzystywania związanych z tym technologii” – mówi Dominik Radojewski, IT Infrastructure & Support Manager w Hochland Polska.
Dominik Radojewski, IT Infrastructure & Support Manager w Hochland Polska
Jakie są najważniejsze, strategiczne kierunki rozwoju technologi ICT w Państwa firmie?
Na całym świecie można zaobserwować trendy związane z Industry 4.0, IoT, AI, cloud oraz VR. Jako firma produkcyjna jesteśmy bardzo zainteresowani korzyściami wynikającymi z koncepcji Przemysłu 4.0. Wiążemy z jej rozwojem naszą przyszłość. Wychodzimy z założenia, że tylko ciągła modernizacja parku maszynowego i zwiększanie poziomu automatyzacji zapewni nam utrzymanie statusu lidera w branży. Wykorzystanie robotów do realizacji ciężkich czy powtarzalnych zadań jest już standardem w branżach produkcyjnych. Lepsza analiza danych dotyczących produkcji również wpływa na podniesienie efektywności procesów produkcyjnych. Te wszystkie rozwiązania jak najbardziej znajdują się w polu naszych zainteresowań.
Na ile przydatne są te wszystkie rozwiązania i trendy z Państwa punktu widzenia? W jakich obszarach już z nich korzystacie, a w jakich zamierzacie je wykorzystać?
Wspomniany już Przemysł 4.0, w połączeniu z IoT, jest nieuniknionym, kolejnym etapem w ewolucji firm produkcyjnych, niezależnie od reprezentowanej przez nie branży. Zdajemy sobie z tego sprawę, dlatego wszystkie nasze nowe inwestycje stopniowo są ukierunkowywane na możliwość wykorzystywania wyżej wspomnianych założeń i technologii Industry 4.0. Z kolei sztuczna inteligencja wydaje się być niezbędnym elementem przyszłego, nowoczesnego modelu sprzedażowego, umożliwiając prognozowanie potrzeb klientów oraz tendencji na rynku.
W jakim zakresie wykorzystujecie już rozwiązania z obszaru analityki danych?
Mamy już za sobą pierwsze kroki w kierunku nowoczesnej sprzedaży. Realizacja ciekawego projektu z obszaru Business Intelligence została sfinalizowana pod koniec 2021 roku. W efekcie udało nam się stworzyć hurtownię danych zbierającą dane z wielu różnych źródeł. Dzięki narzędziom BI użytkownicy biznesowi otrzymali interaktywne dashboardy oraz raporty, które wspierają procesy podejmowania decyzji. Stwarza nam to również możliwość szybszego reagowania na pojawiające się szanse rozwoju, a także zarządzanie ryzykiem. Ze względu na lokalizację źródeł danych, ich rozmiary oraz koszty wdrożenia i utrzymania systemu, zdecydowaliśmy się zastosować rozwiązanie Microsoft Power BI. Zostało ono wdrożone w modelu hybrydowym, w oparciu o platformę Azure oraz własne data center.
Rozmawiał Andrzej Gontarz
IT Infrastructure & Support Manager, w Hochland Polska od 2017 r. Absolwent Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz studiów podyplomowych na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. Certyfikowany Project Manager. Ma 15-letnie doświadczenie w IT oraz wspieraniu biznesu w rozwoju. W Hochland Polska jest odpowiedzialny za obszary: infrastruktury, data center i service desku oraz prowadzenie projektów.
Podobne wywiady i felietony
Odczarujmy temat „smart”
„Właściwie każda moja rozmowa z osobami decyzyjnymi prowadziła do smutnego wniosku, że albo nie są pewni jaki jest sens biznesowy inwestycji w IoT czy produkty smart, albo nawet jak ktoś z nich w nie zainwestował, to zwykle kosztowało go to o wiele za dużo, zarówno pieniędzy, jak i czasu” – mówi Marcin Sikorski, IoT Consultant, autor książki pt. „Oszukani przez smart”.
Roje zaatakują wcześniej niż sztuczna inteligencja
„Dzięki międzyplatformowym językom programowania, takim jak Go, łatwiejsze będzie stworzenie rojów urządzeń IoT, z których każde w trakcie ataku będzie miało jakieś zadanie do spełnienia” – Derek Manky, Chief of Security Insights and Global Threat Alliances w FortiGuard Labs.
Retail: zarobi kompetentny integrator
Analiza rzeczywistych potrzeb odbiorców, pokazywanie korzyści z wdrożeń, case study, przedstawianie czarno na białym wyliczeń ROI – to wszystko jest niezbędne, by klient mógł podjąć decyzję o wdrożeniu innowacyjnych rozwiązań, np. z dziedziny Internetu rzeczy” – mówi Marek Kuropieska, prezes zarządu Aspektu.