CRN Na czym polega specyfika wykorzystania ICT w waszej firmie?

Dominik Radojewski Bycie firmą produkcyjną stawia przed działem IT wysokie wymagania. Proces produkcyjny odbywa się w trybie 24/7, co wymaga dostępności usług informatycznych o każdej porze dnia i nocy. Sprzedaż prowadzona w kraju oraz za granicą jest kolejnym obszarem działalności wymagającym ciągłego dostępu do systemów informatycznych i przetwarzanych w nich danych. Poza tym Grupa Hochland nastawiona jest na ciągły rozwój, co dotyczy także obszaru ICT. Nie mamy wątpliwości co do tego, że technologie informatyczne to fundament nowoczesnego przedsiębiorstwa. Najlepszym dowodem takiego podejścia jest uznanie cyfryzacji za jeden z filarów strategii rozwoju firmy Hochland.

Jaki wpływ na podejmowane przez Państwa działania mają obecnie konsekwencje pandemii koronawirusa?

Pandemia Covid-19 była dla nas sprawdzianem gotowości do działania w skrajnych warunkach – zaliczyliśmy ten egzamin bez problemów. Zawdzięczamy to wysokiemu poziomowi digitalizacji naszych zasobów. Modernizowana na bieżąco infrastruktura – począwszy od w pełni zwirtualizowanego data center, przez szerokopasmowe połączenia VPN, po wyposażenie większości pracowników biurowych w laptopy – umożliwiała nam płynne przejście w tryb pracy hybrydowej, a nawet całkowicie zdalnej na długo przed pandemią. Podobnie było z migracją do chmury środowiska aplikacji biurowych. Proces rozpoczęty w 2018 roku spowodował, że w pierwszych dniach obostrzeń związanych z pandemią byliśmy już na platformie Office365, gotowi do uruchomienia Microsoft Teams, który stanowi dzisiaj naszą podstawową platformę komunikacyjną.

Jak w praktyce odbywa się zarządzanie informatyką? Na ile jest ono scentralizowane, a co można robić lokalnie, w poszczególnych oddziałach czy zakładach produkcyjnych?

Hochland Polska stanowi część międzynarodowej Grupy Hochland. W ramach całej organizacji mamy ustandaryzowane podstawowe rozwiązania informatyczne, obowiązujące w całej grupie, na przykład SAP ERP czy Microsoft Office 365. Są one zarządzane centralnie. Z kolei nasza spółka w Polsce ma dużą samodzielność w doborze elementów infrastruktury sieciowej i serwerowej, wykorzystywanych technologii, oprogramowania oraz usług, które stanowią wewnętrzny standard dla naszych fabryk i oddziałów w kraju. Mamy dwa zakłady produkcyjne – w Kaźmierzu i Węgrowie, a także biuro w Poznaniu.

W jakim zakresie korzystacie ze standardowych, dostępnych na rynku rozwiązań, a na ile i w jakich obszarach stawiacie na tworzenie i rozwijanie aplikacji czy systemów we własnym zakresie?

Starając się odpowiedzieć na zapotrzebowanie biznesu bazujemy na dwóch modelach dostarczania rozwiązań ICT. Pierwszym jest zakup gotowych narzędzi z rynku. Przy ich wyborze kierujemy się oceną poziomu spełnienia naszych oczekiwań przez dane rozwiązanie oraz oceną poziomu relacji: jakość-cena-czas. Drugi model polega na samodzielnym wytwarzaniu przez nas określonych aplikacji i rozwiązań w odpowiedzi na zgłaszane zapotrzebowanie. Preferujemy ten pierwszy model, bo uważamy, że firmy informatyczne, zbierając doświadczenia z różnych przedsiębiorstw, mogą zaproponować produkt z funkcjonalnościami, o których potrzebie wykorzystania w danej chwili sami możemy nie zdawać sobie sprawy. Nieodzownym elementem przy podejmowaniu decyzji zakupowych są także aspekty utrzymaniowe, support oraz wizja dalszego rozwoju danego rozwiązania.