Z innej beczki: pracownicy Lingaro posługują się kilkunastoma obcymi językami i pochodzą z wielu kręgów kulturowych. Jak sobie z tym radzicie?

Jacek Warchoł Jesteśmy globalną firmą, dlatego budowanie zdywersyfikowanych zespołów projektowych jest elementem naszego biznesowego DNA. Już od momentu, kiedy dołączają do nas nowi pracownicy, planujemy szereg szkoleń z zakresu rozwoju oraz pracy w zespołach międzynarodowych, poznawania różnic kulturowych oraz efektywnej pracy on-line. Bardzo ważna jest również codzienna komunikacja, zrozumienie kultury doceniania szacunku dla różnorodności oraz oparciu naszej współpracy z klientem na tych samych wartościach. Nasz dział HR bardzo wspiera nas w tych działaniach. Pracując w mocno międzynarodowym środowisku, możemy uczyć się od siebie najważniejszych aspektów kulturowych w biznesie. Często wykorzystujemy te lekcje we współpracy z naszymi klientami, którzy mają siedziby w różnych częściach świata.

  Kilka lat temu zapowiadaliście, że do 2022 roku liczba osób zatrudnionych w Lingaro przekroczy tysiąc. Udało się?

Sebastian StygarTak, przyjęcie do Lingaro tysięcznej osoby świętowaliśmy w kwietniu ubiegłego roku. Z tym, że nasza strategia nie polega na tym, żeby jak najszybciej rosnąć, ale żeby coraz bardziej specjalizować się w określonych obszarach. Dzięki temu stajemy się rozpoznawalnym globalnie graczem od analityki danych i w tym zakresie budujemy swoją pozycję, zarówno jako dostawca technologii, jak i wiedzy biznesowej. Szukamy przypadków biznesowych, w których ma sens zastosowanie sztucznej inteligencji, w tym systemów samouczących się. Nasze umiejętności sprawdzają się najlepiej tam, gdzie jest bardzo dużo danych i gdzie potrzebne są szybkie decyzje.

Jacek Warchoł Jednym z obszarów, w jakich się specjalizujemy, jest analityka konsumencka, czyli analiza zachowania klientów przy półkach sklepowych – co nimi kieruje, że sięgają po taki, a nie inny produkt. Umiemy dokonywać takich analiz i bardzo precyzyjnie profilować konsumentów w różnych segmentach rynku. Potrzebujemy tylko jak największej ilości danych, nad którymi siedzą nasi specjaliści – matematycy, socjolodzy, menadżerowie, informatycy, analitycy data science… W takich zespołach, z myślą o naszych klientach, rodzą się naprawdę znakomite pomysły.

  Z jakimi producentami najchętniej współpracujecie?

Sebastian Stygar Należą do nich Microsoft, Google czy Amazon, jako obecni liderzy rozwiązań chmurowych. Przy czym technologia to kwestia drugorzędna. Zaczynamy od analizy potrzeb klienta i dobieramy najlepsze możliwe narzędzia do zaadresowania problemów. Jesteśmy zwolennikami podejścia znanego jako Technology Agnostic. Przez lata zbudowaliśmy około 30 silnych partnerstw technologicznych. Pracujemy z producentami technologicznymi wszędzie tam, gdzie widzimy strategiczną potrzebę naszych klientów.

  Minęło kilka miesięcy odkąd przejęliście szwajcarską spółkę eBusiness Institute. Planujecie kolejne akwizycje?

Sebastian Stygar Tak, w tym celu akomodujemy nasze coroczne zyski. Dzięki temu jesteśmy w stanie co dwa-trzy lata dokonywać kolejnego przejęcia. Dotychczasowe dwa były bardzo udane i pomogły nam przyspieszyć wzrost przychodów. Jednocześnie przykładamy dużą wagę do odpowiedniego zarządzania tym wzrostem i integrowania zespołów.

Rozmawiał Tomasz Gołębiowski 

Sebastian Stygar Sebastian Stygar  

w branży IT realizuje się zawodowo już od 25 lat, od początku w międzynarodowym środowisku jako IT Systems Analyst oraz IT Systems Manager w Procter & Gamble Germany. Następne kilka lat spędził w HP, gdzie zajmował się zarządzaniem globalnymi projektami, w tym utworzeniem Software Factory w Bratysławie. W 2003 r. wraz z Tomaszem Roguckim współtworzył Lingaro Group, które obecnie obsługuje światowe korporacje i zatrudnia przeszło tysiąc pracowników z ponad dwudziestu krajów świata. Ukończył Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny i kierunek ekonomiczny na Uniwersytecie Szczecińskim. Posiada także dyplom EMBA (University of Minnesota).

  
Jacek Warchoł Jacek Warchoł  

od początku kariery związany z logistyką – jako Export Area Manager w Famed, skąd przeszedł do Scandinavian Tobacco, gdzie pracował jako International Distribution Coordinator. W kolejnych latach realizował się m.in. jako Executive Consultant w KPMG, gdzie spędził ponad dekadę, po czym został dostrzeżony i doceniony przez zarząd Lingaro. W polskiej firmie kieruje działem zajmującym się optymalizacją łańcuchów dostaw z wykorzystaniem mechanizmów SI. Ukończył Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, jak też studia podyplomowe na warszawskiej SGH.