W Transition Technologies podkreślacie, że chcecie niebawem osiągnąć zeroemisyjność. W jaki sposób macie zamiar do tego dojść?

To temat bliski mojemu sercu już od dobrych kilku lat. Również globalne koncerny prześcigają się w deklaracjach na ten temat i, co ważne, wymagają od swoich dostawców, żeby byli zeroemisyjni. Jeśli się tego warunku nie będzie spełniać, wypadnie się z rynku. Także przy okazji traktuję to jako budowanie bariery wejścia na rynki, na których działamy. Jeśli mamy robić usługi dla największych korporacji, jeśli mamy konkurować na rozwiniętych rynkach, to musimy być zeroemisyjni. A my ślad węglowy mamy niemal zerowy.

  Jak to możliwe?

Głównym źródłem śladu węglowego w naszym przypadku – jako firmy programistycznej – jest zużycie energii elektrycznej i firmowa flota samochodów. Na tyle, na ile to możliwe, korzystamy z zielonej energii, zmuszając nawet właścicieli naszych biur do zakładania paneli. Przy czym jesteśmy gotowi kupić energię, która z nich pochodzi nawet drożej niż z innych źródeł. Nie wahamy się podkreślać, że w przeciwnym razie zmienimy lokalizację. Co do samochodów, to kupujemy modele elektryczne, robiąc wyjątek dla hybryd w przypadku pracowników serwisu, którzy w razie potrzeby muszą jak najszybciej dojeżdżać do klientów w najdalszych nawet zakątkach kraju. Samochody spalinowe to u nas absolutny margines. Chcemy, aby do końca 2022 roku flota samochodowa Grupy TT była elektryczna lub hybrydowa, a nasze biura w 100 procentach były zasilane energią słoneczną. Wprowadziliśmy program TTgoesGREEN, który definiuje nasze cele i poszczególne kroki w zakresie zeroemisyjności. A ten niewielki ślad węglowy, który wciąż generujemy, rekompensujemy sadzeniem drzew.

  Jak liczycie ślad węglowy?

To proste. W „polskim gniazdku” mamy 630 gramów na kilowatogodzinę. Wystarczy więc wiedza, z ilu kilowatogodzin korzystamy, żeby wiedzieć jaki mamy ślad. W przypadku energii pozyskanej z OZE to zero gramów. Liczymy też, ile podróżujemy i wtedy do obliczeń korzystamy z wzorów na emisję w przypadku aut. To must have. Część partnerów zaczyna rozmowy z nami od pytania o zielone procedury. Odpowiadamy, że mamy środowiskowe ISO 14 000, procedury liczenia śladu węglowego, recykling, program TTgoesGREEN, eliminujemy dostawców jedzenia preferujących plastikowe naczynia, drukujemy na papierze recyklingowym etc. Tych kilka lat temu, jak zacząłem wprowadzać te zasady, część osób patrzyło na mnie jak na prezesa, któremu się widocznie nudzi, skoro wymyśla takie rzeczy. Teraz to już normalny element biznesu, który przy okazji pomaga w pozyskiwaniu nowych klientów.

  A co ze śladem węglowym samochodów elektrycznych? Licząc wraz z produkcją akumulatorów i ich utylizacją nie wygląda to wcale dobrze…

To są argumenty zwolenników wielkiego, energochłonnego przemysłu, którzy chcą, żeby wszystko zostało po staremu. Uważam, że trend w kierunku ekologii będzie powszechny i bez tego nie będzie się prowadziło biznesu. Nie ma od tego odwrotu. I niezależnie od tego, co jest przyczyną zmian klimatycznych, to nie ma wątpliwości, że lepiej korzystać z energii odnawialnej. A techniki produkcji będą się przecież z czasem rozwijać.

  O ile wiem, jeździ Pan teslą?

Tak, w Polsce jeżdżę teslą.

  A na Krecie, gdzie Pan mieszka kilka miesięcy w roku?

Tam mieszkam na wsi i ze względu na infrastrukturę drogową i słabą sieć serwisową jeżdżę dieslem z napędem na cztery koła. Niestety, elektryki są na razie samochodami miejskimi. Natomiast mam w greckim domu nie tylko panele słoneczne, ale także magazyn energii, dzięki czemu nie doskwierają mi tamtejsze częste przerwy w dostawach prądu. Kiedyś nie byłoby to możliwe.

Rozmawiał Tomasz Gołębiowski

Konrad Świrski Konrad Świrski  

Nieprzerwanie od 1995 roku pełni funkcję prezesa zarządu Transition Technologies. Poza pracą zawodową jest zaangażowany w działania Fundacji Polska Platforma Przemysłu Przyszłości, jak też zajmuje pozycję sekretarza Rady Bezpieczeństwa Jądrowego i Ochrony Radiologicznej Państwowej Agencji Atomistyki. W 2017 roku otrzymał od Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego nagrodę za wybitne osiągnięcia naukowe (jako profesor dr hab. inż. Politechniki Warszawskiej). Na platformie Spotify prowadzi podcast EkoŚwirski.