CRN Cloud, Big Data,
Enterprise Social oraz Mobility and Devices to cztery tematy, wokół których
„kręciło się” tegoroczne WPC. Jak mają się one do realiów polskiego rynku?

Małgorzata Gryz Cloud to
już dojrzały trend, także w Polsce. Z kolei Big Data dopiero zaczyna
wchodzić w etap, na którym może być rozpatrywane przez polskich
integratorów jako źródło ciekawych projektów na szerszą skalę. Najbardziej
dziewiczy jest z pewnością polski segment biznesowych narzędzi typu
social, ale i do tego dojrzeje nasz rynek wraz z rosnącą potrzebą
doskonalenia komunikacji i współpracy w firmach.

 

CRN A jak wygląda
wasza współpraca z polskimi partnerami w segmencie przenośnych
urządzeń, a więc w obszarze Mobility and Devices?

Małgorzata Gryz Ten segment
naszej oferty dopiero zaczyna stanowić dla partnerów istotną sposobność do
biznesu. Wyraźnie dostrzegam ich rosnące zainteresowanie naszą ofertą. Windows
8, a wkrótce Windows 8.1 otwierają zupełnie nowe możliwości przed
użytkownikami, nie tylko pod względem indywidualizowania systemu, ale również
dostępu do swoich zasobów z każdego miejsca i urządzenia – klasycznego
PC, tabletu, smartfonu.

 


CRN Sprawę
z pewnością utrudnia fakt, że – co zostało potwierdzone podczas WPC
– na polskim rynku nie należy w najbliższym czasie spodziewać się
dystrybucji Surface’a.

Małgorzata Gryz To prawda.
Nie możemy jednak wykluczyć, że pojawi się u nas w roku 2014. Tego
jednak nie wiemy, gdyż takie decyzje zapadają w centrali.

Mariusz Wołodźko Warto przypomnieć, że Surface to tylko jedno
z wielu urządzeń, które wykorzystują Windows 8. Chociaż to świetny tablet,
wcale nie chodzi nam o to, żeby zdominował rynek. Stanowi wartościową
część oferty Microsoftu, ale przecież nie kluczową. Dlatego zachęcałbym raczej
do sprzedaży znakomitych ultrabooków, tabletów, komputerów hybrydowych,
a także modeli All-in-One z „Ósemką” oraz naszymi usługami
w chmurze. To świetna propozycja dla użytkowników, niezależnie od tego,
czy jej elementem jest Surface czy też nie. W moim przekonaniu to
w różnorodności tej oferty tkwi siła.

 

CRN Wróćmy na chwilę do
tematu Enterprise Social. Jak jest obecnie postrzegany przez waszych partnerów?

Małgorzata Gryz Odwołam się
do niedawnego zebrania Marketingowej Rady Partnerów, stworzonej lokalnie, do
której należy 10 polskich integratorów współpracujących z Microsoftem.
Regularnie spotykamy się z nimi i rozmawiamy o potrzebach,
strategii i wspólnej wizji rozwoju. Na ostatnim zebraniu najwięcej pytań
i dyskusji wywołał właśnie Yammer i możliwości, jakie daje to
narzędzie w komunikacji wewnętrznej. Stworzyliśmy grupę komunikacyjną dla
naszego forum i zamierzamy efektywnie z niej korzystać.

 

CRN A czy doszliście
do najważniejszej konkluzji, a więc jak zarobić na Yammerze?

Mariusz Wołodźko To jest
komponent usługi Office 365, podobnie jak Exchange Online czy aplikacje takie
jak Excel. I tak jest na razie oferowany klientom, w określonych
planach sprzedażowych usługi Office 365. Jednak niebawem stworzymy dedykowane
scenariusze sprzedażowe, które wspomogą naszych partnerów przy tworzeniu oferty
usług dla klientów biznesowych z wykorzystaniem Yammera.

Małgorzata Gryz Widzę tu
spory potencjał. Niedawno koledzy z jednego z działów biznesowych
naszej firmy podczas spotkania z przedstawicielem naszego klienta
rozmawiali o potrzebie stworzenia całego systemu komunikacji wewnętrznej
w oparciu o Yammera. Wyznaczyliśmy już integratora, który naszym
zdaniem dobrze sobie poradzi z wykonaniem tej usługi. Zainteresowanie
pierwszych klientów na tak wczesnym etapie rozwoju polskiego segmentu
Enterprise Social to zdecydowanie dobry prognostyk. Yammer daje możliwości
angażowania pracowników w tworzenie komunikacji w firmie, dzielenia
się pomysłami i natychmiastowego reagowania na ważne kwestie.

 

CRN Ze sporym zainteresowaniem przyjęto zapowiedź
włączenia narzędzi Power BI do usługi Office 365. Promowane są  jako Big Data dla małych i średnich
firm. Sprawdzi się na obecnym etapie rozwoju polskiego rynku?

Mariusz Wołodźko Jak usłyszeliśmy na jednej
z prezentacji, aż 90 proc. wszystkich danych, które obecnie krążą po
świecie, powstało w ciągu ostatnich dwóch lat! Nie tylko duże organizacje
potrzebują narzędzi do analizowania takich ilości danych. Żyjemy
w czasach, gdy biznes jest coraz bardziej konkurencyjny. Także
w małych firmach margines błędu się kurczy. Czasami o sukcesie
przesądza jedna dobra decyzja podjęta w oparciu o solidne dane bądź
jedna zła decyzja oparta na nieprawidłowych danych. Umiejętne analizowanie
danych z ogólnodostępnych zasobów sieci umożliwia też przewidywanie
trendów. Na początku historii komputerów biurkowych firmy IT sięgały po nie
z dużą ostrożnością, a teraz nie wyobrażają sobie innej metody
działania. Podobnie będzie z nowoczesnymi narzędziami analitycznymi.
Całkiem zaawansowana analityka już niebawem trafi pod strzechy. Power BI
w Office 365 to na pewno jeden z istotnych kroków na tej drodze.
W opinii wielu partnerów obecnych na tegorocznej konferencji to bardzo
ważny wyróżnik oferty Microsoftu, który sprawi, że jeszcze więcej firm sięgnie
po usługę Office 365.

 

CRN Jaką wartość ma dla
polskich partnerów obecność na WPC? Z moich rozmów wynika, że kluczowy
aspekt to net-working.

Mariusz Wołodźko Też mamy
takie spostrzeżenia. Przykładowo podczas tegorocznego WPC dwaj polscy
strategiczni partnerzy Microsoftu, którzy do tej pory ze sobą konkurowali,
zdecydowali się podpisać listy intencyjne o współpracy. Uznali, że
konkurencja na rynku jest zbyt duża, żeby nie skorzystać z możliwości
wymiany doświadczeń.