Bezpowrotnie minęły czasy, kiedy personel przez osiem godzin był przykuty do biurek. Obecnie, mając dostęp do internetu, można pracować w dowolnym miejscu – w biurze, domu, pociągu czy w kawiarni. Innym zjawiskiem, które wywiera istotny wpływ na organizację i obecne sposoby pracy jest rosnąca ilość narzędzi. Współczesna firma może korzystać nawet z kilkuset aplikacji, często od siebie odizolowanych, co generuje nowe wyzwania związane z ich obsługą. Jak wynika z danych Citrixa, przeciętny pracownik spędza ponad połowę swojego czasu na logowaniu do aplikacji, a także wyszukiwaniu danych lub odpowiednich narzędzi. Panaceum na tego typu bolączki może być Citrix Workspace – rozwiązanie pozwalające na właściwe zorganizowanie cyfrowej pracy. Zapewnia ono użytkownikom bezpieczną, kontekstową, ujednoliconą przestrzeń roboczą na dowolnym urządzeniu. Pracownicy mają łatwy dostęp do tradycyjnych aplikacji, SaaS, plików czy aplikacji mobilnych. 

Mobilny porządek 

Inwazja mobilnych urządzeń wprowadziła w firmowych infrastrukturach niemałe zamieszanie. To szczególnie duże wyzwanie dla działów IT, które muszą nauczyć się, jak nimi zarządzać przy zachowaniu odpowiedniego bezpieczeństwa. Zadanie utrudnia fakt, że większość pracowników używa  ich poza biurem. Według badań przeprowadzonych przez Dimensional Research na zlecenie Check Pointa ten odsetek wynosi aż 93 proc. Citrix Workspace za pomocą pojedynczej konsoli pozwala nadzorować pracę dowolnej liczby smartfonów, tabletów, a także komputerów stacjonarnych, laptopów i urządzeń tzw. Internetu rzeczy. Poza nieograniczonymi możliwościami skalowalności zaletą tego rozwiązania jest uniwersalność – Citrix Workspace jest kompatybilny z systemami operacyjnymi iOS, Android i Windows. 

Bezpieczna i wygoda chmura 

Coraz więcej firm decyduje się na migrację swojej infrastruktury IT oraz danych do chmury. Przy czym proces ten nie jest tak prosty i przyjemny, jak to obiecują usługodawcy. Przedsiębiorcy natrafiają na liczne przeszkody, jak trudności z pogodzeniem złożoności zarządzania zasobami chmurowymi z infrastrukturą starszego typu. Citrix Workspace ułatwia realizację tego zadania w ramach konsoli pozwalającej zarządzać wszystkim zasobami, niezależnie do tego, czy znajdują się w chmurze publicznej, w środowisku hybrydowym, czy multi-cloud. Zaimplementowane funkcje bezpieczeństwa ograniczają do minimum ryzyko włamania lub wycieku danych. Citrix Workspace nie tylko umożliwia pojedyncze logowanie do wszystkich aplikacji w chmurze, lecz także kontrolę działań użytkowników.

Poza funkcjami kontrolnymi, rozwiązanie gwarantuje wgląd do zasobów cyfrowych znajdujących się w chmurze, co jest kluczowe zarówno z punktu widzenia ochrony danych, jak i zachowania odpowiedniej wydajności. System identyfikuje potencjalne problemy z opóźnieniami i automatycznie przekierowuje ruch w taki sposób, żeby użytkownicy mogli kontynuować pracę bez zakłóceń. 

Współpraca z Office 365

Warto podkreślić, że Citrix konsekwentnie pracuje nad rozbudową ekosystemu partnerskiego. Jednym z jego najbliższych globalnych partnerów jest Microsoft – obie firmy łączy 20-letnia współpraca. W ostatnich latach koncern z Redmond konsekwentnie realizuje strategię związaną z rozwojem usług chmurowych, w tym Office 365. Przeniesienie aplikacji biurowych do chmury publicznej niesie z sobą wiele korzyści, ale wymaga uporządkowania kilku ważnych kwestii, takich jak choćby nadzór i autoryzacja dostępu czy zapewnienie wysokiej jakości usług przy zachowaniu odpowiedniego bezpieczeństwa. 

Dlatego z punktu widzenia klientów niezwykle istotna jest współpraca Citrix Workspace z Office 365, która umożliwia szybką i płynną konsolidację do nowego środowiska. Nie trzeba migrować katalogów użytkownika ani instalować dodatkowych składników w strefie DMZ (Demilitarized Zone). Zastosowanie standardów takich jak ADFS (Active Directory Federation Services) i SAML (Security Assertion Markup Language) pozwala na pojedyncze logowanie do usługi sieciowej i uzyskanie dostępu do wszystkich autoryzowanych zasobów. Co ważne, Citrix Workspace umożliwia zarządzanie Office 365 za pomocą zunifikowanego panelu kontrolnego. Takie rozwiązanie nie tylko ułatwia nadzór nad punktami końcowymi, lecz także przeprowadzanie aktualizacji. Po wydaniu ważnych poprawek nie trzeba poświęcać wielu godzin na sprawdzanie zgodności. 

Bezpieczny i wygodny dostęp

Jednym z największych walorów Citrix Workspace jest ujednolicony system kontroli dostępu obejmujący całą cyfrową przestrzeń pracy. Do tej pory pracownicy musieli korzystać z aplikacji znajdujących się w różnych środowiskach, co utrudniało im codzienne działania, a przy okazji stanowiło poważne wyzwanie dla działów IT. Citrix Access Control będący komponentem Citrix Workspace poprawia komfort pracy, zapewniając pojedyncze logowanie do każdej aplikacji i pliku bez względu na to, gdzie się one znajdują i skąd ludzie wykonują pracę. Dział IT wykorzystuje integrację systemu z wszystkimi głównymi repozytoriami tożsamości, wieloskładnikowymi mechanizmami uwierzytelniania i protokołami SSO.

Citrix Workspace daje również działowi IT dostęp do szczegółowych informacji dotyczących interakcji użytkowników z aplikacjami, co pomaga w zapobieganiu wyciekom danych. Osoba odpowiedzialna za bezpieczeństwo sieci może ograniczać działania poszczególnych pracowników, uniemożliwiając im np. kopiowanie, drukowanie określonych dokumentów czy  korzystanie z określonych witryn internetowych. Warto jednak zaznaczyć, że w Citrix Workspace zaimplementowano m.in. Citrix Secure Browser, a więc opartą na chmurze, bezpieczną przeglądarkę (hostowaną przez Citrix), umożliwiającą użytkownikom korzystanie z internetu bez żadnych ograniczeń. Narzędzie jest odizolowane od sieci firmowej i nawet jeśli ktoś odwiedzi zainfekowaną witrynę, złośliwe oprogramowanie nie stanowi żadnego zagrożenia dla firmowej infrastruktury IT.