Raczkująca transformacja cyfrowa MŚP

Źródło: raport Banku Gospodarstwa Krajowego „Cyfryzacja w sektorze MŚP – szanse i ograniczenia”

Aż 57 proc. polskich MŚP (w tym 59 proc. firm mikro) to podmioty, które można uznać za wykluczone cyfrowo, znajdujące się w początkowej fazie transformacji – twierdzą autorzy raportu BGK. Tak surowa ocena wynika z faktu, że 20 proc. MŚP nie wdrożyło dotychczas żadnego z analizowanych rozwiązań cyfrowych, pomimo że ponad połowa ogółu badanych (56 proc.) wyraża przekonanie, że digitalizacja będzie miała pozytywny wpływ na ich działalność. Ankietowani przyznają, że do największych barier w cyfryzacji należy niedobór pracowników IT (43 proc.), jak też ograniczone możliwości finansowania inwestycji (41 proc.). Nie zaskakuje więc, że blisko połowa (45 proc.) przedsiębiorców zleca działania wymagające kompetencji cyfrowych podmiotom zewnętrznym, a tylko 12 proc. rekrutuje nowych pracowników z odpowiednimi umiejętnościami. Jak się okazuje, wśród rozwiązań cyfrowych, z których korzystają MŚP, dużą rolę odgrywają media społecznościowe. Niewiele natomiast małych i średnich firm sięga po nowe technologie, jak AI (4,5 proc.) i analitykę big data (2,7 proc.), aczkolwiek chmura już się wyraźnie rozpowszechniła.


Serwery: wzrost dzięki gigantom

Źródło: TrendForce

Globalne dostawy serwerów zwiększą się o 2 proc. w 2024 r., do 13,65 mln szt., w tym serwery AI będą stanowić około 12 proc. wolumenów (1,65 mln szt.) – przewiduje TrendForce. Przy czym za popyt w tym segmencie rynku będą odpowiadać głównie amerykańskie koncerny chmurowe. Dzięki nim zakupy maszyn AI wzrosną w tym roku w dwucyfrowej skali (na 2023 r. prognozowano dostawę 1,2 mln szt. serwerów AI). Jeśli jednak spojrzy się na cały rynek, widać problemy hamujące popyt, a zwłaszcza utrzymującą się wysoką inflację i podwyższone koszty finansowania przedsiębiorstw. Dlatego ogólna skala wzrostu dostaw serwerów nie powróciła do poziomów sprzed pandemii.


Rośnie wartość rynku ISP w Polsce

*Szacunek, **Prognoza

W 2023 r. wartość polskiego rynku telekomunikacyjnego zwiększyła się o blisko 7 proc., do 57,6 mld zł – szacują analitycy PMR. Na 2024 r. prognozowany jest dalszy wzrost, choć z niższą dynamiką (+3,2 proc.). Dane obejmują wartość rynku usług operatorskich w czterech głównych segmentach: telefonia komórkowa, DLISP (transmisja danych, łącza dzierżawione i dostęp do internetu), płatna telewizja i telefonia stacjonarna, jak również produkcja i sprzedaż sprzętu telekomunikacyjnego oraz usługi instalacyjne. Wartość tego rynku rośnie głównie dzięki telefonii komórkowej i usługom dostępu do internetu – w obu przypadkach w wyniku coraz wyższych średnich przychodów na klienta, liczby abonentów, jak i koncentracji operatorów na poprawie jakości usług w zamian za wyższe ceny (more-for-more). Takie podwyżki najczęściej dotyczą usług dostępu do internetu, zarówno mobilnych, jak i stacjonarnych. Podobny trend spodziewany jest w kolejnych latach. Także w ujęciu ilościowym segmenty ISP i komórkowy mają przed sobą największe perspektywy wzrostu. Co ważne, w ciągu kilku lat zmieni się struktura rynku telekomunikacyjnego – baza użytkowników ISP po raz pierwszy ma przewyższyć bazę użytkowników płatnej telewizji. Źródło: raport PMR „Rynek telekomunikacyjny w Polsce 2023. Analiza i prognozy rozwoju na lata 2023 – 2028”.


Rozbicie silosów pilnym zadaniem dla działów IT

Aż 98 proc. firmowych działów IT doświadcza wyzwań związanych z wysiłkami na rzecz transformacji cyfrowej. Przy czym 80 proc. z nich twierdzi, że silosy danych utrudniają postępy w digitalizacji, a 72 proc. zmaga się z systemami, które są od siebie nadmiernie zależne – twierdzą specjaliści MuleSoftu. Z raportu MuleSoftu wynika, że przedsiębiorcy stoją obecnie przed wyzwaniem połączenia danych z aplikacjami sztucznej inteligencji, a jednocześnie 62 proc. twierdzi, że ich przedsiębiorstwo nie jest przygotowane na harmonizację systemów danych w celu wykorzystania AI. Tymczasem rozbicie silosów jest niezbędne, by uwolnić pełny potencjał sztucznej inteligencji, bo jest ona zależna od zintegrowanych danych. Szacuje się jednak, że tylko 28 proc. aplikacji jest ze sobą połączonych, a 95 proc. liderów IT przyznaje, że kwestie integracji utrudniają przyjęcie AI. To by oznaczało, że palącą potrzebą staje się ujednolicenie ustrukturyzowanych i nieustrukturyzowanych danych biznesowych. Zajęcie się tymi wyzwaniami jest o tyle istotne, że zdaniem ankietowanych sztuczna inteligencja może pomóc zespołom IT: 85 proc. szefów IT oczekuje, że AI zwiększy produktywność programistów. Źródło: raport MuleSoft (Salesforce) „Connectivity Benchmark Report”.


Górą outsourcing bezpieczeństwa IT

Obecnie największym problemem dla polskich firm w osiągnięciu odpowiedniego poziomu zabezpieczeń są trudności z pozyskaniem i utrzymaniem specjalistów w tej dziedzinie – wynika z danych KPMG. Aż 84 proc. badanych przedsiębiorstw korzysta z usług zewnętrznych podmiotów do zarządzania różnymi aspektami bezpieczeństwa, w tym 19 proc. zleca jedną funkcję, a 65 proc. wiele z nich. Przy czym odsetek firm sięgających po outsourcing stale rośnie (81 proc. rok wcześniej).

Źródło: raport KPMG w Polsce „Barometr cyberbezpieczeństwa. Na fali, czy w labiryncie regulacji?”

Istotnym elementem w utrzymaniu wysokiego poziomu cyberbezpieczeństwa jest monitorowanie zgodności z regulacjami i wymogami IT. Ponad trzy czwarte respondentów stosuje w tym celu wewnętrzne narzędzia, a ponad połowa – zewnętrzne audyty. Firmy dbają przy tym przede wszystkim o realizację zapisów RODO (85 proc.), zaś niewielkie znaczenie mają dla nich takie regulacje, jak AI Act czy DORA. Firmy, które w przeszłości zetknęły się z naruszeniem zgodności IT, deklarują, że w ramach podjętych kroków naprawczych przede wszystkim zorganizowało szkolenia dla pracowników (44 proc.) i wzmocniło zabezpieczenia IT (39 proc.). Natomiast 1/3 wprowadziła nowe lub poprawione procedury bezpieczeństwa. Niestety, 32 proc. nie zrobiło nic po wykrytym naruszeniu. Sporo firm narzeka na lukę kompetencyjną, choć w sumie 70 proc. ankietowanych twierdzi, że ma dedykowany zespół (36 proc.) lub co najmniej jedną osobę (33 proc.) odpowiedzialną za zapewnienie zgodności z regulacjami IT.