700 tysięcy polskich MŚP czeka na digitalizację

Niemal co trzecia mała i średnia firma w Polsce (32 proc.) nie wykorzystuje żadnych narzędzi cyfrowych – wynika z raportu Symfonii oraz Związku Przedsiębiorców i Pracodawców. W przypadku firm mikro odsetek ten wynosi 39 proc. O jaką liczbę chodzi, pokazuje fakt, że z blisko 2,36 mln przedsiębiorstw działających w Polsce, aż 99,8 proc. należy do sektora MŚP. I choć 60 proc. polskich firm widzi potrzebę „głębszej” digitalizacji, to 38 proc. wykorzystuje w biznesie jedynie podstawowe narzędzia cyfrowe, w tym platformy społecznościowe i płatności online. Jedynie 14 proc. deklaruje korzystanie z chmury, a 13 proc. z systemów do zarządzania procesami, w tym ERP. Przy czym odsetek mikrofirm, w obu tych grupach, nie przekracza 10 proc.

Źródło: raport Związku Przedsiębiorców i Pracodawców oraz Symfonii „Cyfryzacja sektora MŚP w Polsce”

Największą barierą digitalizacji w sektorze MŚP są koszty (46 proc.), chaos w regulacjach prawnych (29 proc.), a do tego dochodzi brak kompetencji cyfrowych (19 proc.). Co ciekawe, firmy pytane o korzyści z cyfryzacji na pierwszym miejscu stawiają efektywność pracy. Kwestia większych przychodów dzięki cyfryzacji nie jest, jak się okazuje, kluczowa i znajduje się dopiero na czwartej pozycji.


Ponad bilion dolarów na europejskie IT 

Wydatki na infrastrukturę IT w Europie osiągną solidny wzrost na poziomie 9,3 proc. w 2024 r., do kwoty 1,15 bln dol. – prognozują analitycy Gartnera. Inwestycje ma napędzać potrzeba generowania przychodów, a także poprawy rentowności i bezpieczeństwa. Przy czym obecnie szefowie IT większy nacisk kładą na kontrolę kosztów, wydajność i automatyzację.

Przyszłoroczne wydatki skupią się na chmurze, a ich wzrost w tym zakresie ma wynieść 27 proc. Z kolei na bezpieczeństwo i zarządzanie ryzykiem pójdzie o 16 proc. więcej niż w 2023 r. (56 mld dol.). Część wzrostu w zakresie usług IT wynika z niedoboru talentów w działach informatycznych firm, stąd CIO zwracają się do dostawców usług. Warto dodać, że AI nie należy, jak na razie, do priorytetów w budżetach na IT. Trzy największe europejskie gospodarki – Wielka Brytania, Niemcy i Francja – będą odpowiadać w sumie aż za 51 proc. rynku w 2024 r. (588 mld dol.). Dla porównania w Polsce i na Węgrzech wydatki na IT w 2024 r. wyniosą łącznie 32,3 mld dol. W tym kontekście wyraźnie widać, że inwestycje w chmurę to najważniejszy czynnik, który odróżnia rynki dojrzałe w Europie od tych, które są uznawane za wciąż rozwijające się. Przy czym nie wszystkie usługi cloud są oferowane na rynkach wschodzących, a brak umiejętności związanych z chmurą stanowi znaczącą barierę w tych krajach – twierdzą eksperci.

Źródło: Gartner

Marnuje się mniej środków na IT

Źródło: Flexera 2023 Tech Spend Pulse

Wygląda na to, że konieczność ograniczenia firmowych budżetów na IT ma swój pozytywny aspekt. Otóż w tym roku wyraźnie spadła skala marnotrawstwa środków przeznaczanych przez klientów biznesowych na oprogramowanie – wynika z badania Flexery. Jeszcze na początku br. wynosiła 32 – 36 proc., a ostatnio – zdaniem ankietowanych – zeszła poniżej 30 proc. Przy czym najbardziej wzmocniono kontrolę nad wydatkami na chmurę (19 proc.). Dane wskazują więc na lepszy poziom panowania nad wydatkami. Jak uważają analitycy, wpływ na to może mieć optymistyczna ocena wydatków przez przedsiębiorstwa, które zmagają się z rosnącymi kosztami. Po raz pierwszy w historii badania ponad 9 na 10 (91 proc.) ankietowanych uznało podwyższone ceny dostawców za główne wyzwanie związane z optymalizacją nakładów na IT. Coraz ważniejsza jest efektywność wydatków (unikanie marnotrawstwa), na które to wyzwanie wskazało 87 proc. wobec 81 proc. firm w poprzednim badaniu. Brak „widoczności” infrastruktury IT utrudnia jednak efektywne działanie: 81 proc. respondentów jako główne wyzwania wymieniło zarówno złożoność, jak i opóźnienia w podejmowaniu decyzji. Problemem jest ponadto niewystarczająca jakość danych.


Polska branża IT chce być „zielona”

Aż 67 proc. decydentów IT w Polsce uważa, że zmniejszenie wpływu na środowisko powinno być kluczowe dla strategii biznesowych w branży. W ocenie 65 proc. brak działań w tym kierunku może zagrażać przetrwaniu biznesu, ponieważ klienci coraz bardziej interesują się działaniami firm IT w zakresie ochrony środowiska – zgodnie z badaniem Equinixa.

Jednak realizację celu zeroemisyjności za trudne zadanie w niedalekiej przyszłości uważa 57 proc. przedstawicieli branży IT. Połowa (50 proc.) deklaruje chęć współpracy z partnerami, którzy są w stanie realizować cele zrównoważonego rozwoju, w tym zmniejszenie śladu węglowego.

Najpopularniejszymi narzędziami, które przedstawiciele branży IT wykorzystują do „zrównoważonych praktyk”, są Big Data i uczenie maszynowe, co potwierdza 67 proc. badanych. Te technologie pozwalają na lepsze zrozumienie danych i podejmowanie odpowiednich decyzji. Natomiast 42 proc. dołącza do stowarzyszeń, które promują projekty „zrównoważone”, co pozwala na wymianę wiedzy i doświadczeń. Tylko 13 proc. badanych z branży w kraju dotąd nie podjęło żadnych kroków w kierunku tzw. zrównoważonego rozwoju. Źródło: Equinix, „Global Tech Trends Survey 2023”


Wdrożenia AI w polskich firmach nabierają tempa

Źródło: badanie EY „Jak polskie firmy wdrażają AI”

Już 20 proc. dużych i średnich przedsiębiorstw w Polsce twierdzi, że wdrożyło choć jedno rozwiązanie AI, a kolejne 42 proc. jest w trakcie tego procesu – wynika z danych EY. Wśród firm, które przeszły całą implementację projektu wykorzystującego sztuczną inteligencję, aż 80 proc. potwierdziło osiągnięcie zamierzonych korzyści. Natomiast 8 proc. ankietowanych podjęło próbę wdrożenia AI, ale została ona przerwana, najczęściej z powodu trudności technicznych (42 proc.) i wysokich kosztów (37 proc.). Głównym motywem we wdrażaniu rozwiązań sztucznej inteligencji jest usprawnienie i automatyzacja procesów w firmie (40 proc.) oraz lepsze dotarcie do klientów (34 proc.). Najrzadziej wskazywano obawę przed niską dostępnością talentów (3 proc.). Przy takich priorytetach nie dziwi, że rozwiązania AI w firmach koncentrują się na obsłudze klienta (50 proc.), sprzedaży (40 proc.) oraz na IT (37 proc.). Nisko na liście znalazł się przy tym dział HR (17 proc.), co może wskazywać, że szefowie w kwestiach kadrowych nadal bardziej ufają ludziom niż algorytmom.