Rynek usług jest odporny w niespokojnych czasach

Źródło: IDC

Wydatki na usługi informatyczne i biznesowe w Europie wzrosną w 2023 r. o 5,3 proc. rok do roku, do poziomu 320,8 mld dol. – prognozuje IDC. Przy czym podobne tempo powinno utrzymać się do 2027 r., gdy w regionie CEE roczna dynamika ma wynosić średnio 5,8 proc. Oczekuje się, że w latach 2023–2027 usługi zorientowane na projekty będą najszybciej rozwijającym się segmentem, na czele z doradztwem biznesowym i wydatkami na rozwój aplikacji niestandardowych. Sprzyjać temu będzie rosnące wykorzystanie AI w firmach. Ponadto organizacje, które chcą przenieść procesy do chmury, będą inwestować w modernizację aplikacji. Inicjatywy związane ze zrównoważonym rozwojem powinny natomiast generować wydatki przede wszystkim na doradztwo IT i niestandardowe aplikacje. Z kolei w ramach managed services spodziewany jest znaczny wzrost usług infrastruktury hostingowej.


Rosną wydatki na zewnętrzne DC

Źródło: raport PMR, „Rynek centrów danych w Polsce 2023”.

Do 2030 r. moc polskich centrów danych może przekroczyć 500 MW – prognozuje PMR. Scenariusz konserwatywny zakłada osiągnięcie około połowy tej mocy do 2028 r. (z poziomu 120 MW w roku ubiegłym). Przy czym scenariusz optymistyczny nie uwzględnia typowego dla rynku etapowania realizacji inwestycji. Analitycy spodziewają się sukcesywnego wzrostu zapotrzebowania na usługi kolokacji i pojawienia się nowych odbiorców zagranicznych. Rynek ma się coraz bardziej dzielić na część hurtową (gdzie klientami są głównie chmurowi giganci) i detaliczną. Wzrośnie podaż mocy i przestrzeni w hiperskalowych centrach danych, a poziom przychodów z usług data center powinien pójść mocno w górę. Obecnie za ponad 60 proc. całkowitej komercyjnej powierzchni serwerowej w Polsce odpowiada Warszawa, blisko 10 proc. powierzchni netto przypada na Kraków, a 8 proc. na Poznań. Co ciekawe, aż 2/3 przedsiębiorstw zwiększyło wydatki na usługi data center w 2022 r., a w 2023 r. odsetek ten jeszcze wzrośnie. Zmiana zależy od wielkości organizacji. Wśród dużych firm (100 – 250 mln zł przychodów), aż 37 proc. chce zwiększyć wydatki o więcej niż 10 proc. w br.


IT robi dobrze biznesowi

Źródło: Deloitte, raport „Global Future of Cyber Survey”

Zdecydowana większość (86 proc.) badanych przez Deloitte’a dużych przedsiębiorstw z całego świata deklaruje pozytywny wpływ technologii IT na ich biznes. Ponad połowa (58 proc.) planuje w przyszłym roku zwiększyć środki na ten cel.

Firmy z całego świata zgodnie traktują chmurę jako najważniejszy element inicjatyw transformacji cyfrowej nie tylko w 2023 r., ale też w kolejnych 3–5 latach. W porównaniu z badaniem z 2021 r., chmura awansowała z drugiej pozycji, a na drugą z pierwszego spadła analityka. Na znaczeniu zyskują przy tym technologie AI, które wskoczyły na czwarte miejsce z piątego. Natomiast 5G wyparło z listy „nowy/ulepszony program ERP”, który w 2021 r. był trzeci.


Małe, brzegowe centra danych nabiorą rozpędu

Wydatki na rynku brzegowych centrów danych będą zwiększać się w tempie średnio o 18,4 proc. rocznie, osiągając globalną wartość 34,9 mld dol. do 2030 r. Inwestycje wymusi przede wszystkim szybki rozwój aplikacji mobilnych i IoT, popularność usług przesyłania strumieniowego oraz usług e-handlu. Do wzrostu przyczyni się też upowszechnienie 5G, potrzeba zmniejszenia złożoności centrów danych oraz rozwój AR/VR. Sprzęt i software będą odpowiadać za lwią część inwestycji (87,7 proc. w 2022 r.), a resztę wydatków pochłoną usługi.

Oczekuje się, że małe oraz średnie obiekty (1–12 szaf o mocy 8–12 kW na szafę) odnotują najwyższą stopę wzrostu, tj. 19,2 proc. rocznie do 2030 r. To dlatego, że zajmują niewielką przestrzeń, można je szybko wdrożyć i sprzyjają obniżeniu kosztów. Jeśli zaś chodzi o branże, to największy udział w przychodach będą miały firmy ICT (w 2022 r. wynosił on w tym przypadku blisko 40 proc.). Źródło: Grand View Research


Polskich firm nie widać w chmurze…

Aż 73 proc. polskich firm nie korzysta z przetwarzania danych w chmurze – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Jednocześnie jedna piąta respondentów (20,6 proc.) wybiera przetwarzanie dzięki własnej infrastrukturze. Co ciekawe, korzyści z usług cloud dostrzega 55 proc. pytanych (czyli więcej niż z nich korzysta). Na czołowych miejscach wymieniano bezpieczeństwo (72,8 proc.) oraz wydajność i niezawodność (64,5 proc.). Mniejsza grupa, bo około 20 proc. respondentów, dostrzega związane z chmurą zagrożenia. Tacy przedsiębiorcy obawiają się przede wszystkim wycieku danych wskutek awarii (60,2 proc.), ryzyka dla prywatności i bezpieczeństwa (58,3 proc.) oraz wycieku danych z powodu włamania (38,8 proc.).

Źródło: UKE, Analiza funkcjonowania rynku usług telekomunikacyjnych w Polsce oraz ocena preferencji konsumentów