Polscy konsumenci pokochali chińskie smartfony, odkąd uświadomili sobie, że w przystępnej cenie mogą pozyskać urządzenia o bardzo dobrych parametrach i atrakcyjnym, nowoczesnym wzornictwie. Przełom ten nastąpił w ogromnej mierze za sprawą sprzętu Xiaomi, które z dużym wyczuciem potrafiło odpowiedzieć na potrzeby klientów z rynków diametralnie różnych od chińskiego. Vendor ten przetarł drogę innym chińskim producentom, zainteresowanym między innymi polskimi użytkownikami. Należą do nich Ulefone oraz Oukitel, współpracujący z CK Mediatorem.

Obaj producenci specjalizują się w projektowaniu smartfonów i tabletów typu rugged. Co jest dobrą wiadomością dla ich partnerów, bowiem wskazuje na to, że mamy do czynienia ze znakomitym momentem, aby proponować tego typu sprzęt klientom. Przy czym nie tylko biznesowym (wzorem minionych lat specjalistom ze ściśle określonych branż), ale również konsumentom, którzy po dobrych doświadczeniach ze „zwykłymi” chińskimi smartfonami, mogą chętniej sięgnąć po telefon bardzo wytrzymały, coraz atrakcyjniejszy pod względem wzornictwa i – co ważne – ceny.

– Kilka lat temu smartfony Ulefone stanowiły absolutną nowinkę na naszym rynku. Marki, które cieszyły się pewną rozpoznawalnością były bardzo drogie, „bryłowate” i adresowane do odbiorców z konkretnych branż, nie zaś konsumentów – mówi Anita Miszczyk, Brand Manager Ulefone w CK Mediator.

Według specjalistki obecnie już sam design smartfonów rugged zmierza w taką stronę, aby z wyglądu jak najbardziej przypominały te zwykłe. Różni je jednak odporność na upadki, zdecydowanie większa niż w przypadku zwykłego sprzętu, oraz mocna konfiguracja, jeśli chodzi o wytrzymałość baterii, moc procesora czy jakość aparatu fotograficznego.

Wiele wskazuje na to, że coraz wyższa podaż smartfonów, tabletów i zegarków typu rugged sprawi, że potencjalnym klientom coraz trudniej będzie je przeoczyć. Tym samym świadomość, a co za tym idzie, również zainteresowanie ze strony potencjalnych klientów, powinny wzrastać. Czynnikiem, który wzmacnia zapotrzebowanie na sprzęt rugged w Europie Środkowo-Wschodniej, a jednocześnie kształtuje przyszłą grupę odbiorców doceniających „pancerniaki”, jest wojna na Ukrainie, podczas której stosunkowo powszechnie wykorzystuje się tego typu sprzęt.

– Żołnierze w ekstremalnych warunkach mają okazję sprawdzić, co w praktyce oznacza wodoszczelność, pyłoszczelność, odporność na niesprzyjające temperatury oraz wytrzymałość baterii w przypadku tabletów i smartfonów rugged, a także sprawdzić jakość ich rozbudowanych funkcji, jak bardzo mocna latarka czy kamera termowizyjna. Ten „sprawdzian” będzie miał realny wpływ na zachowania konsumenckie żołnierzy, a w efekcie na szerszą grupę odbiorców – mówi Grzegorz Wojdak, Brand Manager Oukitel w CK Mediator.

Ważnym argumentem jest kwestia sytuacji gospodarczej, która siłą rzeczy wpływa na decyzje zakupowe podejmowane przez konsumentów. W obecnej sytuacji wydaje się, że konsumenci nie będą skorzy wydawać pieniędzy na bardzo drogie telefony, jak też częstą ich wymianę. Wytrzymałość smartfona oraz czynnik cenowy będą przemawiać na rzecz „pancerniaków”.

Akcesoria na różne okazje

Obok niewątpliwie tragicznego czynnika budującego popyt na sprzęt rugged, jakim jest wojna, mamy inne, związane ze stylem życia. Należy do nich coraz powszechniejsze zainteresowanie sportami wyczynowymi, rozwój turystyki, bądź szerokie zainteresowanie akcesoriami outdoorowymi.

– Zyskują na uwadze telefony lub tablety ze wspomnianą już kamerą termowizyjną, dzięki której w nocy można zobaczyć obiekty emitujące ciepło w odległości do kilkunastu metrów. To może być bardzo przydatne podczas wypadu do lasu, nad jezioro, czy w góry. Dowodem są relacje użytkowników Ulefone w mediach społecznościowych – podkreśla Anita Miszczyk.

Okazuje się, że smartfon Ulefone, model Armor 18T z wbudowaną wysokiej jakości kamerą termowizyjną marki Flir był używany zarówno przez konsumentów, jak i specjalistów do sprawdzenia wydajności cieplnej w domu (ogrzewania podłogowego, szczelności okien). Tego modelu używały też osoby zajmujące się testowaniem produktów elektronicznych, chociażby robiąc zdjęcia termowizyjne płyt głównych po to, aby sprawdzić w jaki sposób rozkłada się ciepło podczas intensywnej pracy sprzętu.

Ulefone ma w portfolio także smartfony z dedykowanym portem, do którego można podłączyć całą gamę dodatkowych urządzeń tej samej marki. Na przykład kamerę endoskopową z malutką ruchomą końcówką, którą można wykorzystać zarówno w profesjonalnych zastosowaniach (na przykład do sprawdzania drożności rur, wentylacji, w warsztatach samochodowych), jak i w różnych pracach domowych. Z kolei kamerka mikroskopowa może być wykorzystywana w edukacji, zabawie i działaniach artystycznych do robienia zdjęć makro, zaś noktowizyjna na przykład jako fotopułapka na zwierzęta. Natomiast do pancernego tabletu Armor Pad 2 Ulefone zaprojektował specjalną uprząż, która podnosi komfort korzystania z tego stosunkowo ciężkiego urządzenia.

Pomysłowością, jeśli chodzi o dodatkowe funkcje w swoich smartfonach rugged, wykazuje się także Oukitel. Na przykład, niedługo po wybuchu pandemii Covid-19, producent wprowadził model z wmontowaną lampą emitującą światło ultrafioletowe (UV-C), która usuwa z otoczenia wirusy, bakterie i grzyby.

Dariusz Grabowski, prezes zarządu, CK Mediator Dariusz Grabowski, prezes zarządu, CK Mediator  

Segment urządzeń rugged, w tym pancernych telefonów i tabletów, znajduje się na fali wznoszącej. Część analityków zapowiada, że w najbliższych pięciu latach nastąpi wzrost globalnej wartości tego rynku do poziomu 5 miliardów dolarów. „Pancerniaki” cieszą się największą popularnością w rejonie Ameryki Północnej, ale drugie miejsce zajmuje Europa, co stanowi dobry prognostyk. Jako dystrybutor marek Oukitel i Ulefone mamy świadomość, że na razie konsumenci rzadko sami z siebie będą szukać smartfona rugged. Trzeba ich „zarazić” ideą takiego sprzętu, pokazać, jakie ich potrzeby zaspokoi. To między innymi dlatego podjęliśmy współpracę z firmami Oukitel i Ulefone, ponieważ obaj producenci nie tylko dysponują ciekawą ofertą, ale rozumieją przy tym specyfikę polskiego rynku. Co ważne, zdają sobie sprawę z konieczności angażowania się w akcje marketingowe po to, aby resellerzy dostali do ręki dobrze rozpoznawalne produkty. Ze swojej strony edukujemy rynek poprzez media społecznościowe i wraz z naszymi chińskim partnerami sponsorujemy imprezy, podczas których można w praktyce przetestować oferowany przez nich sprzęt. Co więcej, wraz z Ulefone sponsorujemy drużynę siatkarską Projekt Warszawa, jak też współpracowaliśmy z firmą Strefa Enduro, która organizuje rajdy motorowe, a przez trzy sezony od 2020 roku sponsorowaliśmy Runmageddon.