Podczas pandemii gaming podbił polski rynek PC. W 2021 r. co piąty sprzedany w Polsce komputer był maszyną dla graczy, zarówno w przypadku desktopów, jak i notebooków – wynika z danych IDC. Co istotne, pod względem wartości sprzedaży te proporcje są jeszcze bardziej korzystne dla dostawców sprzętu do grania, gdyż gamingowe PC są dużo droższe od standardowych – w 2021 r. pod względem wartości desktopy gamingowe stanowiły aż jedną trzecią lokalnego rynku, a notebooki jedną czwartą. W przypadku notebooków z najdroższymi kartami graficznymi ich udział wzrósł z poziomu 2,3 proc. w 2020 roku do 8,5 proc. w roku ubiegłym. W przypadku desktopów gamingowych nastąpił skok z 6 do 11 proc. Jednak ostatnio sprzedaż takich komputerów nie rośnie już tak dynamicznie.

– W tym roku proporcje zarówno pod względem wielkości, jak i wartości sprzętu gamingowego ulegną zmniejszeniu. Najbardziej spadnie sprzedaż notebooków – uważa Artur Kostrzewa, Senior Research Analyst w IDC.

Obserwacje dotyczące sprzętu dla graczy potwierdzają ich producenci, choć w ich ocenie dołek nie jest wcale tak duży, jak mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka.

– Rok do roku widzimy delikatny spadek sprzedaży laptopów gamingowych, czego przyczyną mogą być rosnące ceny tych urządzeń. Wyniki raportu GfK w 2021 roku wskazują, że 40 procent sprzedawanych laptopów stanowiły komputery gamingowe, podczas gdy w tym roku jest to zaledwie 20 procent – mówi Paweł Zawadzki, 4P Category Manager w LenovoPolska.

Zapał klientów do cyfrowej rozrywki i związany z tym zakupowy boom na gaming ostygł wraz z końcem pandemicznych lockdownów (co zresztą wpłynęło także na inne segmenty rynku), aczkolwiek nie ma mowy o załamaniu sprzedaży.

„Kopacze” nie palą się do pracy

Zdaniem dostawców negatywny wpływ na sprzedaż gamingowych PC miało załamanie kursów kryptowalut, przez co spadła opłacalność ich „kopania”, do czego wykorzystywano wydajne układy graficzne i komputery.

–„Kopalnie” pracowały w oparciu o karty graficzne, które zaczęły stopniowo pojawiać się na rynku wtórnym, a jednocześnie spadło zainteresowanie zakupem nowych – podkreśla Paweł Zawadzki.

Specjaliści z Della dodają, że w tym roku ta sprzedaż została znacznie ograniczona między innymi przez specjalne blokady w kartach graficznych.

Warto przypomnieć, że według prognozy IDC sprzed roku, obejmującej lata 2021–2025, w tym okresie prognozowano dla regionu EMEA średni wzrost sprzedaży gamingowych notebooków o 5,8 proc. rocznie, zaś w przypadku desktopów dla graczy zakładano spadek przeciętnie o 3,6 proc. Udział w regionalnym rynku gamingowych PC ma zmienić się na korzyść notebooków z około 61:9 w 2021 r. do około 70:30 w 2025 r. (czyli 70 proc. gotowych PC dla graczy to mają być urządzenia przenośne).

Z rynku płyną ponadto informacje o spadku zapotrzebowania na monitory dla graczy, co miało nastąpić na początku drugiej połowy 2022 r. Jednak według zapewnień nie jest to znacząca zmiana, a popyt wciąż pozostaje silny.

– Warto zaznaczyć, że popyt na monitory dla graczy w drugiej połowie 2021 roku był niezwykle wysoki, więc chociaż teraz spowolnił, to wciąż utrzymuje się na bardzo wysokim poziomie – zapewnia Stefan Sommer, dyrektor ds. marketingu i zarządzania biznesem w Europie w MMD Monitors Displays i AOC International.

Według dystrybutorów, biorąc pod uwagę różne grupy produktów dla graczy, ograniczenie zakupów w tym roku dotyczy co najwyżej części asortymentu.

– W II kw. 2022 r. odnotowaliśmy ponad 20-procentowy wzrost zainteresowania obudowami komputerowymi, klawiaturami, biurkami dla graczy. Sprzedaż większości kategorii utrzymuje się na poziomie porównywalnym do analogicznych miesięcy 2021 r. – informuje Tadeusz Alankiewicz, dyrektor handlowy Impaktu.

Dystrybutor odnotował natomiast niewielkie spadki w przypadku akcesoriów, jak zestawy słuchawkowe dla graczy czy mikrofony. Z drugiej strony warto zwrócić uwagę na wysoką bazę porównawczą, gdyż zeszły rok był rekordowy dla tego asortymentu, który był kupowany nie tylko do grania, lecz także do pracy zdalnej.

Zdaniem resellera

Adrian Słojewski, handlowiec i serwisant, Bitkomputery.net  

Specjalizujemy się w budowaniu komputerów dla graczy na zamówienie. W tym roku sprzedaż jest wyraźnie mniejsza, co zapewne wynika z tego, że po zamknięciu rynku rosyjskiego masa sprzętu została przekierowana między innymi do Polski i jest duża podaż gotowych komputerów do grania. Ponadto inflacja również wpłynęła na to, że ludzie ograniczyli zakupy. Generalnie w tym roku klientów interesują maszyny z bardziej wydajnymi podzespołami. Największe budżety, na poziomie około 10 tysięcy złotych, mają gracze streamingowi, bo potrzebują wydajnych urządzeń z komponentami z najwyższych półek. „Casualowi” gracze zadowalają się sprzętem za kilka tysięcy. Co do podzespołów, to w tym roku jest większa dostępność kart graficznych dla graczy. Po brakach w zeszłym roku sytuacja uległa odwróceniu i w roku bieżącym możliwa jest nadpodaż. Można zatem spodziewać się spadku cen, co niekoniecznie jest dobrą wiadomością dla resellera, który kupował podzespoły jeszcze po starych, wysokich cenach i nie zdążył ich upłynnić.