Digitalizacja. To słowo klucz, na bazie którego Cisco zamierza budować komunikację z klientami i partnerami. Przy czym, jak zastrzegali podczas konferencji pracownicy producenta, nie chodzi o samo wytwarzanie informacji w postaci cyfrowej, czy też doprowadzanie do niej papierowych dokumentów. Ich zdaniem przedsiębiorstwa powinny robić wszystko, aby nauczyć się wyciągać jak najwięcej biznesowej wartości z posiadanych danych. Zarówno w projektach typu Big Data, ale też mniejszych, gdzie ilość informacji nie jest duża, ale są one trudniej dostępne lub rozproszone, a więc potrzebna jest ich inteligentna integracja.

Wspomniane nadejście cyfrowej rewolucji wiąże się z koniecznością znacznego przyspieszenia procesów realizowanych w centrach danych. Dlatego Cisco zainicjowało koncepcję Fast IT, zgodnie z którą zamierza budować swoje rozwiązania, jak też kreować kulturę komunikacyjną pomiędzy działami IT i biznesowymi u klientów.

Historycznie, w firmowych działach IT był bardzo czytelny podział odpowiedzialności za usługi – mówi Eric Waltert, odpowiedzialny w Cisco za realizację koncepcji Fast IT w Europie Centralnej i Wschodniej. – Przebieg wszystkich procesów był bardzo przejrzysty, ale znacznie wpływał na ich wydłużenie. Dzisiaj nie mamy tyle czasu. Musimy zautomatyzować co się da, aby przyspieszyć pracę administratorów.

Koncepcja Fast IT ma być odzwierciedlona we wszystkich możliwych produktach dla centrów danych (serwery, wirtualizatory, sieć itd.). Ponadto powinna obejmować cały proces dostarczania użytkownikom aplikacji i danych. Celem jest wyeliminowanie wąskich gardeł oraz powtarzalnych zadań i ich automatyzacja, jeśli tylko dany proces uda się „ubrać” w pewien algorytm. Wszystko po to, aby uniknąć ręcznego konfigurowania, które nie dość, że długo trwa, to powoduje ryzyko popełnienia błędów przez administratora.

Według przedstawicieli Cisco niektóre prowadzone przez administratorów procesy składają się z 75 czynności, które zabierają 6–9 tygodni i muszą być wykonane w konkretnej kolejności. Dzięki automatyzacji czas ten można skrócić do 10 minut, a jednocześnie spowodować, że żaden administrator nawet nie dotknie w tym czasie klawiatury.

Cisco zaprasza zainteresowanych resellerów i integratorów (ale także użytkowników i analityków) na doroczną konferencję Cisco Forum, która odbędzie się 7–8 kwietnia br. w hotelu Mercure Kasprowy w Zakopanem. W trakcie wydarzenia mają być zaprezentowane najnowsze rozwiązania producenta oraz jego partnerów. CRN Polska jest patronem medialnym Cisco Forum.

 

– Ale pomysł ten nie jest do końca nowy – konstatują partnerzy Cisco. – Przecież dokładnie na tej samej zasadzie udostępniane są zasoby w publicznej chmurze obliczeniowej…

Przedstawiciele producenta odpowiadają, że dokładnie o to chodzi, ale przy założeniu, iż obecne modele sprawdzone w chmurach publicznych sprowadzimy do chmur prywatnych, gdzie zapewnione zostanie przede wszystkim większe bezpieczeństwo danych, a jednocześnie użytkownicy będą mogli postępować zgodnie z obowiązującymi ich przepisami prawnymi i innymi, np. wewnętrznymi regulacjami. Poza tym, infrastruktura chmury publicznej zawsze była budowana od samego początku. Natomiast przyspieszenie funkcjonujących procesów w firmach wiąże się z koniecznością modernizacji obecnej już tam infrastruktury, i to często bez możliwości długotrwałego jej wyłączenia.

 

Bezpieczeństwo największym wyzwaniem

Nie sposób mówić o modernizacji firmowej infrastruktury IT bez wzięcia pod uwagę aspektów związanych z bezpieczeństwem. Według przedstawicieli Cisco powinno obejmować ono każdy aspekt funkcjonowania cyfrowego przedsiębiorstwa – od momentu pozyskania danych (np. w ramach infrastruktury Internetu rzeczy), przez ich przetwarzanie w data center, aż po udostępnianie użytkownikom, szczególnie tym korzystającym z urządzeń mobilnych.

A wyzwań w obszarze związanym z bezpieczeństwem jest sporo i dotyczą one nie tylko szybko zmieniających się modeli biznesowych. Przede wszystkim jest to także automatyzacja działań po stronie przestępców – część z nich skupia się na długotrwałym „rozpracowaniu” swojej ofiary, bo wie, że dzięki temu może liczyć na większy zysk, ale wielu dąży do jak najszybszego automatycznego rozprzestrzenienia stworzonego przez siebie złośliwego kodu (np. szyfrującego dane ransomware) po całym świecie w oczekiwaniu na zysk, który jest wynikiem działań w dużej skali.

Wielu administratorów przyznaje też, że rozwiązania ochronne stają się coraz bardziej skomplikowane. Ma to szczególne znaczenie w kontekście faktu, że na rynku pracy brakuje profesjonalistów zajmujących się bezpieczeństwem IT. Między innymi w odpowiedzi na to zapotrzebowanie Cisco zaprezentowało nową rodzinę firewalli następnej generacji Firepower 4100 z bardzo łatwym w obsłudze panelem administracyjnym (konsola Firepower Management Center), w niczym nie przypominającym rozwiązań, z którymi dotychczas mieli do czynienia użytkownicy rozwiązań Cisco. Jednocześnie swoją funkcjonalnością nie różni się od tradycyjnych urządzeń, obsługiwanych z reguły przez interfejs linii komend.

 

 

Trzy pytania do…

Macieja Kranza, wiceprezesa działu Corporate Technology Group w Cisco

CRN Coraz więcej potencjalnych klientów oraz firm integratorskich ma świadomość korzyści płynących z wdrożeń Internetu rzeczy, ale jednocześnie zgłasza, że gdyby chcieli rozpocząć taki projekt, to… nie wiedzieliby od czego zacząć. Co możecie im poradzić?

Maciej Kranz Przede wszystkim powinni założyć, że będą zdobywać tę wiedzę stopniowo, wraz z nabieranym doświadczeniem. Wszyscy dostawcy rozwiązań z dziedziny IoT mają już za sobą zrealizowane wdrożenia, dzięki którym potrafią ocenić np. ryzyko niepowodzenia określonego projektu czy też wskazać wypracowane w trakcie jego trwania najlepsze praktyki. Także my korzystamy z każdej okazji, gdy wspólnie z partnerami realizujemy jakieś ciekawe wdrożenie, to przygotowujemy na jego podstawie dokumentację, w której dzielimy się wszystkimi doświadczeniami, czy też na przykład pokazujemy, jak obliczyć całkowity koszt użytkowania i na jego podstawie określić czas zwrotu z inwestycji. To jest idealne źródło wiedzy dla początkujących partnerów w tej dziedzinie. Gdy już nabiorą doświadczenia, z pewnością sami będą sobie dawać radę i wymyślą jeszcze ciekawsze projekty.

 

CRN Jakie jest zainteresowanie wdrożeniami IoT na polskim rynku? Czy ma szansę na uzyskanie podobnej dynamiki jak w USA?

Maciej Kranz Zainteresowanie jest coraz większe, szczególnie w branży przemysłowej. Ale pojawiają się też ciekawe pytania ze strony administracji państwowej, samorządowej czy wojskowości. Poza tym zgłasza się coraz więcej start-upów, które chcą z nami współpracować i na bazie produktów Cisco tworzyć nowe, innowacyjne rozwiązania. Polacy charakteryzują się tą pozytywną cechą, że doświadczenia z przeszłości nauczyły nas kreatywności. A to, w kontekście ogromnej różnorodności związanej z projektami IoT, ma ogromne znaczenie i wierzę, że na tym rynku Polska wkrótce będzie wyróżniać się na świecie.

 

CRN W warstwie technicznej projekty IoT nie są aż tak bardzo skomplikowane. Głównym wyzwaniem na dziś jest warstwa biznesowa, czyli udowodnienie klientowi, że czasem wielomilionowa inwestycja mu się opłaci…

Maciej Kranz Rzeczywiście, to jest dzisiaj największy problem dla wszystkich – producentów, integratorów, jak też klientów. Generalnie przyzwyczailiśmy się, że dla nas partnerem do rozmowy jest wyłącznie dział IT. I oczywiście, w warstwie technicznej nadal tak będzie, ale trzeba bardzo szybko nauczyć się rozmawiać z przedstawicielami zarządów przedsiębiorstw, i to często z każdym z osobna. Innej argumentacji trzeba będzie używać przy dyskusji z dyrektorem finansowym, innej z szefem ds. bezpieczeństwa, a jeszcze innej z samym prezesem. Do tego dochodzą kierownicy różnych komórek, np. inżynierowie linii produkcyjnych w fabryce, którzy w swojej codziennej pracy z IT niewiele mają ze sobą wspólnego, a tutaj nagle pewne kwestie zaczną bezpośrednio dotyczyć ich obszaru. Poza tym, warto też zainwestować w umiejętność rozmowy z przedstawicielami różnych branż, jak ochrona zdrowia, logistyka, energetyka, przemysł wydobywczy i inne.