Standard czy benefit?

W ankiecie zapytaliśmy również, co jest jeszcze benefitem, a co już standardem. Uzyskane wyniki pozwalają wysunąć kluczowy wniosek o naturze współczesnego postrzegania benefitów. Niektóre z nich uzyskały ponad 45 proc. głosów określających je jako standard, a nie benefit. Wobec tego wydaje się, że rozumienie benefitu wyłącznie jako dodatkowej korzyści poza wynagrodzeniem coraz bardziej ustępuje oczekiwaniu, że tego rodzaju bonusy będą w gwarantowanym standardzie. Na co respondenci wskazywali najczęściej w ramach standardu?

Źródło: Ranking Benefitów 2022, Enter The Code

A zatem kolejno, według wielkości odsetka wskazań: ubezpieczenie na życie (55 proc.), prywatna opieka medyczna (45 proc.), elastyczne godziny pracy (42 proc.), budżet na szkolenia/warsztaty/eventy (42 proc.), roczne bonusy, w tym karty upominkowe (42 proc.), zwrot kosztów za telefon i internet (37 proc.), karta sportowa (37 proc.), zwrot kosztów dojazdu do pracy (36 proc.) i prezenty rocznicowe (36 proc.).

Wyniki jasno wskazują, że pracownicy chcą przede wszystkim poczucia bezpieczeństwa wynikającego z ubezpieczenia, które zwykle dotyczy nie tylko ich samych, ale też najbliższej rodziny (współmałżonek i dzieci). Podobnie jest z pakietami prywatnej opieki medycznej, które w różnych wariantach mogą obejmować również najbliższe osoby.

Duże znaczenie ma także swoboda organizacji czasu pracy, a także współuczestniczenie pracodawcy w kosztach bieżących wynikających ze świadczenia pracy. Respondenci porównywalnie często wskazywali na zwrot opłat za internet czy też kosztów dojazdu do biura. Do standardu według badanych weszły także wszelkiego rodzaju eventy i szkolenia, a także karty upominkowe, prezenty rocznicowe oraz karta sportowa.

Udogodnienia w biurze

Poza benefitami, które dotyczą najczęściej indywidualnie czerpanych korzyści ogólnych, wyróżniamy jeszcze udogodnienia w biurze, z których mogą korzystać pracownicy stacjonarni. Praca na miejscu wiąże się zwykle z dodatkowym czasem, który zabiera dojazd. Niektóre z biurowych udogodnień mogą stanowić formę rekompensaty lub ułatwienie organizacji dnia.

Uwagą badanych cieszą się przede wszystkim: firmowa stołówka (46 proc.), darmowe przekąski (42 proc.), szkolenia wewnętrzne (40 proc.), bezpłatne napoje (37 proc.), brak dress code’u (32 proc.) oraz żłobek firmowy dla pracowników (23 proc.).

Okazuje się, że największą wartość dla pracowników mają udogodnienia zaspokajające w większej mierze podstawowe potrzeby. Łatwy dostęp do jedzenia, napojów i wygoda stroju pozwalają na podstawowe poczucie komfortu w ciągu całego dnia pracy. Te elementy zyskują na znaczeniu szczególnie dla osób, które spędzają dużo czasu na dojazdach, zatem łatwiej im skorzystać z dostępnych na miejscu opcji jedzeniowych. Żłobek firmowy to również ogromne odciążenie rodziców najmłodszych dzieci. Nie każdy może skorzystać z pomocy bliskich w opiece nad dzieckiem, a takie udogodnienie odejmuje również zmartwień związanych z możliwym brakiem miejsc w placówkach publicznych.

Jak pracownicy oceniają posiadane benefity?

Ogólne zadowolenie z posiadanych benefitów wykazuje 51 proc. badanych, którzy zadeklarowali, że firma zapewnia im korzyści pozapłacowe. Całkiem wysoki procent odpowiedzi (27 proc.) dotyczy obojętnego stosunku, a 19 proc. deklaruje niezadowolenie z aktualnie posiadanych dodatków. Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę liczne deklaracje o braku świadomości na temat wartości benefitów (85 proc.), można założyć, że dałoby się zmniejszyć liczbę niezadowolonych, a także obojętnych osób po odpowiednim ich doinformowaniu.

Warto dodać, że 43 proc. respondentów stwierdziło, że posiada podobne korzyści pozapłacowe do tych, które oferują inne firmy, ale całkiem liczne grono badanych (33 proc.) stwierdza, że posiada gorsze benefity niż pracownicy innych firm. Nie musi to od razu oznaczać odejścia z pracy, ale może do tego skłaniać.

Ewa Klimowicz Ewa Klimowicz  

Senior Editor w serwisie EnterTheCode.pl, należącym do No Fluff Jobs.