Pandemia koronawirusa i związany z nią lockdown wpłynęły na konieczność zrewidowania sposobu, w jaki pracownicy korzystają z firmowych danych. Praca zdalna stała się normą, co jednak spowodowało ciąg nowych problemów. Ich powodem był zarówno brak odpowiednich procedur organizacyjnych (często nie ustalono konkretnych zasad współpracy, wymiany informacji, plików itd.), zabezpieczeń (brak szyfrowanego dostępu do serwerów biurze), jak też rozwiązań IT, które zapewniałyby skalowalność na tyle dużą, aby gwarantowała oczekiwaną wydajność w sytuacji, gdy zdalnie z firmą łączy się większość załogi.

Odpowiedzią na wszystkie te wyzwania, gwarantującą ułatwiony rozwój przedsiębiorstwa w przyszłości, jest szeroko rozumiany outsourcing IT. Dzięki niemu firma może realizować strategię cyfrowej transformacji obszarów, które wymagają modernizacji – szybciej i taniej niż w tradycyjnym modelu wdrażać profesjonalne rozwiązania, odporne na zdarzenia losowe i łatwo skalowalne.

Profesjonalnie i bezpiecznie

Atman jest operatorem jednego z największych centrów danych w Europie Środkowo-Wschodniej. Od ponad 20 lat świadczy usługi wynajmu infrastruktury IT i XaaS (Everything as a Service) o krytycznym znaczeniu dla firm z wielu sektorów. Unikalną cechą jest indywidualne podejście do każdego projektu – partnerów i klientów wspiera grupa ponad 100 inżynierów oraz specjalistów zorganizowanych w piętnastu zespołach technicznych i dziewięciu produktowo-sprzedażowych. Usługi świadczone są w reżimie narzucanym przez system zarządzania jakością (według normy ISO 9001:2015) oraz system zarządzania bezpieczeństwem informacji (zgodny z normą ISO/IEC 27001:2013). Procedury i procesy zachodzące w centrach danych są zgodne z wymaganiami standardu EPI-DCOS (poziom 4).

Priorytetem inżynierów Atmana jest zapewnienie jak najwyższego poziomu bezpieczeństwa systemom IT i aplikacjom klientów, niemożliwego do uzyskania w żadnej serwerowni biurowej. Od niemal dekady w centrum danych operatora nie wystąpiła przerwa w zasilaniu, a gwarancja dostępności zasilania (SLA) oceniana jest na poziomie 99,999 proc. Neutralność telekomunikacyjna umożliwia swobodę wyboru operatora telekomunikacyjnego dostępnego w centrum danych. Wprowadzony został zautomatyzowany i ciągły monitoring systemów i serwerów, zaś wykwalifikowany personel nieustannie prowadzi działania, które mają na celu ochronę przed atakami hakerów na sieć lub z wykorzystaniem złośliwego oprogramowania.

Usługi dla każdego

Trzon oferty Atmana stanowi także skalowalna usługa Atman Cloud, która umożliwia korzystanie w modelu Infrastructure as a Service ze środowiska wirtualizacyjnego bazującego na ekosystemie OpenStack. Dzięki temu wyeliminowano konieczność opłacania dodatkowych licencji za obsługiwane wirtualne maszyny. Zarządzanie takim środowiskiem odbywa się poprzez panel Atmana lub własny (API), zaś rozliczać się z usługodawcą można w modelu abonamentowym lub pay-as-you-go.

Praktycznie nieograniczoną przestrzeń na dane zapewnia usługa Object Storage. Jej cechą charakterystyczną jest to, że klient sam może wybrać narzędzie dostępowe z wykorzystaniem popularnego protokołu S3 lub Swift. W przypadku obu usług nieprzerwany dostęp do danych gwarantuje redundancja komponentów oraz trzykrotnej replikacji danych.

W ramach Atman Cloud Connect operator zestawia dedykowane łącze pomiędzy infrastrukturą klienta w centrum danych Atmana a jego zasobami chmurze publicznej (AWS, Azure i Google Cloud).

Firmom, które z różnych powodów nie chcą lub nie mogą korzystać z infrastruktury wirtualnej, Atman proponuje wynajem serwerów fizycznych w modelu IaaS. Pod hasłem Bare Metal kryje się szeroka oferta sprzętu, który można zamawiać w dowolnych konfiguracjach, według specyfikacji dostarczonej przez klienta, pod jego bardzo konkretne wymagania. Serwery są przygotowywane i składane przez inżynierów Atman na miejscu, stąd też dostęp do części zamiennych czy rozbudowa urządzeń jest w zasadzie nieograniczona i natychmiastowa. Farmy serwerów w obiektach Atmana to dziś kilka tysięcy urządzeń zarządzanych przez klientów za pomocą intuicyjnego panelu nawigacyjnego z pełnym wsparciem operatora. Bare metal oznacza także możliwość wynajmu innego rodzaju sprzętu: firewalli Fortinet i Cisco, przełączników sieciowych Juniper, Mellanox i Cisco oraz macierzy dyskowych NetApp oraz Huawei.

Atman od lat jest liderem rynku szeroko rozumianych usług związanych z centrami danych. Inżynierowie tego dostawcy pomocni są w realizacji różnego typu projektów – relokacji infrastruktury IT z serwerowni klienta oraz kolokacji nowego sprzętu w dowolnej ilości (od 1U w szafie serwerowej, po całe pokoje Data Room). Sprawdzają się też, gdy konieczne jest wsparcie administratorów klienta w wykonaniu fizycznych czynności – resetu urządzenia, przełączenia kabli lub wymiany podzespołu serwera (tzw. Zdalne Ręce).

W ofercie Atmana znajdują się także usługi backupu danych (Backup as a Service), w ramach których klientom oferowane jest proste w konfiguracji i utrzymaniu narzędzie do robienia kopii bezpieczeństwa z różnych źródeł danych (systemów operacyjnych, aplikacji, baz danych, maszyn wirtualnych, serwerów). Kopie zapasowe trzymane są w innej lokalizacji niż oryginalne dane, a przesyłane i składowane w postaci zaszyfrowanej.

Chmura przez partnerów

Atman już od wielu lat współpracuje z integratorami przy oferowaniu rozwiązań chmurowych, przez co daje im możliwość rozwinięcia własnej oferty usługowej i zwiększenia przychodów. Partner tego dostawcy może uzyskać nawet do 20 proc. wartości abonamentu wpłacanego przez swojego klienta (jeśli wybierze on taki model) albo 8 proc. jednorazowej prowizji od całkowitej wartości zainicjowanego przez integratora kontraktu. Portfolio usług Atmana zostało zaprojektowane w taki sposób, aby jak najszybciej i najprościej dostarczyć klientom podstawowe usługi przy minimalnym nakładzie pracy na wdrożenie, ale także móc zaproponować bardziej złożone, rozwojowe produkty, co pozwala partnerom na rozbudowę portfela przychodowego.

Paweł Kowalczyk, Business Development Manager w zespole ds. współpracy z partnerami, Atman Paweł Kowalczyk, Business Development Manager w zespole ds. współpracy z partnerami, Atman  

Korzystanie z outsourcingu rozwiązań IT oferowanego przez profesjonalne centrum danych ma dwie główne zalety. W większości przypadków, a szczególnie u małych i średnich firm, model ten wychodzi taniej niż inwestycja we własną infrastrukturę, gdyż dzięki efektowi skali usługodawca nabywa sprzęt i oprogramowanie IT taniej i potrafi nimi optymalnie zarządzać. Druga zaleta to bezpieczeństwo – zarówno fizyczne, gwarantowane przez profesjonalną ochronę, systemy antywłamaniowe, przeciwpożarowe itd., jak też informatyczne, zapewniane przez najlepszych ekspertów, którzy potrafią odeprzeć atak DDoS i inne rodzaje zagrożeń dla danych.

  
adv-atman-schemat-do-ramki2

W ramach programu partnerskiego Atmana zdefiniowane są trzy poziomy. Partnerzy Silver przechodzą szkolenie wstępne i wyznaczają minimum jednego sprzedawcę do współpracy z tym usługodawcą. Poziom Gold dostępny jest po zdaniu egzaminu oraz zainicjowaniu minimum pięciu nowych projektów kwartalnie. Od partnerów Platinium natomiast wymagane jest m.in. zainicjowanie kwartalnie 15 nowych projektów oraz posiadanie dwóch certyfikowanych sprzedawców i jednego inżyniera przedsprzedaży.

Partnerzy mają zapewniony bardzo szeroki wachlarz usług wsparcia, o zakresie uzależnionym od poziomu współpracy. Przede wszystkim dostępne są darmowe, rozbudowane szkolenia oraz baza wiedzy produktowej. Integratorzy i partnerzy mogą skorzystać też z pomocy opiekuna, inżynierów wsparcia oraz działu administracji sprzedaży. Dla wszystkich dostępny jest system rejestracji sprzedaży. Firmy o statusieGold i Platinium zyskują zaś dostęp do systemu CRM Atmana, dzięki czemu mogą łatwiej przygotowywać oferty dla klientów. Usługodawca stworzył także market kompetencji, dzięki któremu partnerzy mogą zaprezentować swoje unikalne usługi zbudowane na infrastrukturze Atmana i rozpocząć współpracę z innymi integratorami.

Warto podkreślić, że Atman udostępnia partnerom swoją infrastrukturę do celów testowych i demonstracyjnych. Firmy ze statusem srebrnym mogą prowadzić testy w ramach projektów Proof of Concept. Te ze statusem złotym otrzymują na stałe dostęp do środowiska chmurowego do wartości 3 tys. zł na własne cele developerskie, prezentacyjne, szkoleniowe itp. Dla partnerów platynowych wartość tego środowiska jest zwiększona do 6 tys. zł, a dodatkowo otrzymują na stałe dedykowane serwery do wartości 3 tys. zł.

atman logo

Dodatkowe informacje: Paweł Kowalczyk, Business Development Manager w zespole ds. współpracy z partnerami, Atman, pawel.kowalczyk@atman.pl