Koszty metaverse dały się mocno we znaki Meta Platforms (właściciel Facebooka). Przychody w III kw. 2022 r. okazały się niższe o 4 proc. niż w ub.r. (27,7 mld dol.), a zysk spadł o ponad połowę, do 4,4 mld dol. Nie dość, że wyniki były słabe, to okazało się, że jest gorzej niż spodziewali się analitycy. Cena akcji zanurkowała o ok. 10 proc. (a od początku roku straciły już ok. 60 proc.).

Do tego strata pionu AR i metaverse (Reality Labs) osiągnęła rekordowe 3,7 mld dol. przy przychodach 285 mln dol., tj. niższych o połowę niż przed rokiem.

Jaśniejszym punktem jest wzrost liczby użytkowników social mediów Meta – codziennie na Facebooku w III kw. 2022 r. gościło średnio 1,98 mld aktywnych użytkowników, 3 proc. więcej niż przed rokiem. Jednak w Europie liczba użytkowników spadła – o niecałe 2 proc., do 303 mln.

Metaverse nie istnieje, a już kosztuje krocie

„Koszt ambicji metaverse Marka Zuckerberga jest wyraźniejszy niż kiedykolwiek. Meta położyła całą swoją działalność na szali dla metaverse, która wciąż nie istnieje, a ryzyko nie jest opłacalne” – komentuje Rachel Foster Jones, analityk w GlobalData.

Jak zauważa, próby rozkręcenia metaverse prowadzą do zjazdu na podstawowej działalności reklamowej korporacji.

Jeśli to się utrzyma, Meta nie będzie już mogła polegać na przychodach generowanych przez reklamy, aby zaspokoić swoje ambicje metaverse” – zauważa Rachel Foster Jones.

Dodatkowo w wyniki Meta uderza drogi dolar i spadki na rynku reklamy w związku z niepewną sytuacją gospodarczą (średnie ceny reklam na platformach Meta stopniały o 18 proc. r/r).

Tu znów widać mniejsze zainteresowanie Europejczyków – wpływy z reklam na Facebooku, Instagramie, Whatsapp i Messengerze w Europie spadły w III kw. br. o 16 proc. r/r, do 5,71 mld dol., ale globalnie jedynie o 4 proc.

Analityk: lepiej zajmijcie się podstawowym biznesem

„Zuckerberg pozwolił, by narracja metaverse przejęła kontrolę nad firmą, a inwestorzy obawiają się, że w to przedsięwzięcie włoży więcej pieniędzy. Czasy niepewności gospodarczej powinny zachęcić Meta do spojrzenia w głąb swojego podstawowego modelu biznesowego. Metaverse prawdopodobnie nie będzie opłacalny przez kolejną dekadę, a groźby zamrożenia zatrudnienia nie wystarczą, aby przekonać inwestorów” – ocenia analityk GlobalData.

Uważa, że firma powinna wykorzystać miliardy aktywnych użytkowników dziennie i model reklamy w mediach społecznościowych i skupić się na przyspieszeniu prac B&R, aby zarabiać na krótkich treściach wideo, a nie „na krwawiącej dywizji metaverse” – radzi Rachel Foster Jones.