Wydatki firm na AI podskoczą 4-krotnie w ciągu 5 lat
"Organizacje są przekonane, że przyjęcie sztucznej inteligencji będzie miało kluczowe znaczenie" - komentuje ekspert.

Największe pieniądze do 2027 r. firmy wydadzą na platformy sztucznej inteligencji – według prognozy.
Przychody z oprogramowania sztucznej inteligencji wzrosną na świecie z 64 mld dol. w 2022 r. do prawie 251 mld dol. w 2027 r., przy średniej stopie wzrostu co roku na poziomie 31,4 proc. – prognozuje IDC.
Prognoza obejmuje platformy sztucznej inteligencji, aplikacje AI, oprogramowanie infrastruktury systemu AI (SIS) oraz oprogramowanie do tworzenia i wdrażania aplikacji AI (AD&D – z wyłączeniem platform AI).
Nie obejmuje natomiast platform i aplikacji generatywnej AI, które według najnowszych prognoz IDC wygenerują przychody w wysokości 28,3 mld dol. w 2027 r.
Potrzebne jest niestandardowe podejście do klientów korporacyjnych
Według ankiety IDC ok. 1/3 respondentów uważa, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy organizacje będą wolały kupować oprogramowanie AI od dostawcy, ewentualnie korzystać z wewnętrznego wsparcia wraz z oprogramowaniem AI dostarczanym przez dostawcę dla określonych przypadków użycia lub zastosowań.
Wskazuje to na rosnące zapotrzebowanie na rozwiązania AI w firmach i potrzebę niestandardowego podejścia w oparciu o indywidualne wymagania biznesowe.
„Pomimo potencjalnych wyzwań i ryzyka, organizacje są przekonane, że przyjęcie sztucznej inteligencji będzie nadal miało kluczowe znaczenie dla zabezpieczenia ich operacji biznesowych na przyszłość i wyprzedzenia konkurencji” – komentuje Raghunandhan Kuppuswamy, kierownik ds. badań w IDC.
Na co firmy wydadzą najwięcej
Aplikacje AI to obecnie największa kategoria oprogramowania AI, odpowiadająca w przybliżeniu za jedną trzecią całkowitych przychodów na rynku w 2023 r.
Obejmuje ona współpracę, przepływ pracy i zarządzanie treścią, zarządzanie zasobami przedsiębiorstwa (ERM), zarządzanie łańcuchem dostaw, produkcję i operacje, inżynierię oraz aplikacje do zarządzania relacjami z klientami (CRM). Wzrost przychodów w kategorii aplikacji AI będzie porównywalny z całym rynkiem (średnio 21,1 proc. co roku).
Drugą co do wielkości kategorią pod względem przychodów w 2023 r. są platformy sztucznej inteligencji, jednak na nie wydatki będą szły w górę znacznie szybciej, średnio o 35,8 proc. rocznie do 2027 r. W efekcie platformy AI będą największe pod względem przychodów przez większość czasu 5-letniej prognozy.
Platformy AI ułatwiają opracowywanie modeli i aplikacji sztucznej inteligencji, takich jak inteligentni asystenci.
Dwie najmniejsze kategorie – oprogramowanie infrastruktury systemów AI (AI SIS) oraz oprogramowanie do tworzenia i wdrażania aplikacji AI (AI AD&D) – będą rosły szybciej niż cały rynek (odpowiednio o 32,6 proc. i 38,7 proc. co roku).
„Konwergencja tradycyjnej sztucznej inteligencji z generatywną AI doprowadzi do najnowocześniejszych rozwiązań, które łączą skuteczność decyzji z kreatywną pomysłowością” – podsumowuje Ritu Jyoti, wiceprezes w IDC.
Podobne aktualności
Polskie firmy niespecjalnie przejmują się konsekwencjami wdrożeń AI
Blisko 2/3 menedżerów nie wie, czy ich firma zadbała o odpowiednie procedury.
Polscy specjaliści powrócili do OpenAI. Nowa rola Microsoftu
"Jakub, Szymon, Aleksander to wyjątkowe talenty i bardzo się cieszę, że ponownie dołączyli" - twierdzi CEO OpenAI, Sam Altman.
Tylko 6 proc. firm w Polsce jest gotowych na AI
Przedsiębiorcy się śpieszą – prawie połowa twierdzi, że mają maksymalnie rok na wdrożenie strategii AI, w przeciwnym razie odczują negatywny wpływ na biznes.